Det blev til en andenplads for Ib Kragh og Freddy Pedersen, da de lørdag stillede til start i Rally Vestsjælland med base i Mørkøv. Holdet i den røde, hvide og sorte Citroën DS3 R5 sluttede 23 sekunder efter Esben Hegelund og Karsten Isaksen, som tog sejren. ”Det er nok de bedste hastighedsprøver, jeg har kørt på Vestsjælland, men jeg savnede nu at køre i grusgraven i Gammelrand, som vi ellers kørte forbi flere gange. Det var et fint motorløb, men det var alt kort. Det tog os 12 minutter og 48 sekunder at køre 24 kilometer hastighedsprøver,” konstaterer Ib Kragh og tilføjer med et glimt i øjet. ”Det positive er, at vi ikke har slidt på vores dæk og kun brugt 36 liter benzin. Vi plejer at bruge over 100 liter.”
Det blev til en andenplads for Freddy Pedersen og Ib Kragh i Rally Vestsjælland (Foto: IK Rally Racing)
Der var planlagt fire hastighedsprøver, som hver skulle køres to gange – altså otte effektive hastighedsprøver – men det var kun halvdelen, som Ib Kragh og Freddy Pedersen fik lejlighed til at køre. Havarier og afkørsler blandt tidligere startende mandskab betød, at man valgte at aflyse flere af hastighedsprøverne.
”Den måde, tingene bliver afviklet på for tiden i de DM-tællende rallyer, er på ingen måde god,” siger Ib Kragh. ”Minirally er trinet mellem klubrally og egentlige rallyer. Det er meningen, at de knap så erfarne skal samle erfaring og rutine, så de bliver i stand til at køre egentlige rallyer. Men det nuværende afviklingsformat er ikke godt.”
”For det første tillader man hastighedsprøver, hvor der bliver kørt med højere gennemsnitshastigheder end til VM-rallyer. For det andet vælger man at lade klasserne med de mindst erfarne hold starte først fremfor omvendt, hvor de erfarne hold som de første kørere rent automatisk ville efterlade sig nogle bremsemærker fra dækkene, som ville få de mindre erfarne til at stoppe i tide. Det ville være til alles fordel at gøre det sådan. Løbene ville kunne blive afviklet med færre afbrydelser, og de mindre rutinerede vil kunne undgå de afkørsler, som giver dem ufrivillige karrierepauser, fordi de enten mister modet eller står med en skadet rallybil, der er dyr eller umulig at genopbygge.”
Men selv om årets tredje afdeling af Danmarksmesterskabet i rally blev amputeret for Ib Kragh og Freddy Pedersen, fik de alligevel noget ud af det.
”Jeg har aldrig før haft en bil, der styrer så godt,” siger køreren fra Juelsminde, som onsdag og torsdag havde besøg af en tekniker fra Citroën Sport for at gennemgå bilen. ”Onsdag fik vi kørt den nye motor ind, og torsdagen brugte vi til at arbejde med støddæmperne.”
”Jeg havde nogle gode opsætninger med. Jeg kunne ikke køre fra Esben Hegelund, for han har vind i sejlene, men vi kunne matche Steen Andersen, så helt skidt var det ikke. Jeg mangler stadig køretræning i egentlig rallysammenhæng, hvor jeg ikke har været ude at køre siden 9. april, så nu vil vi prøve at se, om vi kan finde et udenlandsk løb, så vi kan få noget køretræning inden næste DM-afdeling.”
IK Rally Racing
Læs mere om: Slagelse25/06/16 - Slagelse - DM Rally |