Man var ikke i tvivl, når man så blikket i Lasse Murmann Sørensens øjne, at køre rally i en Opel Adam R2, det var noget helt andet end han tidligere havde prøvet, og det var hammer fedt. Efter en lang sæson på de danske asfaltbaner, og lidt kørsel i en Opel Adam Micro Cup bil i rally regi, så havde teamet fundet økonomi til at leje en optimal Opel Adam R2, hos det tyske team - AUDEX Motorsport, det var her at Jacob Madsen sidste år lejede en lignende bil.
(Foto: Allan Post)
Lasses kørekort er knap tørt, men han glædede sig som en lille dreng jule aften, bilen var lejet for deltagelse til – Int. Danboring Rally Denmark i Ans, med et rallycentrum og prøver lige i Lasses baghave, han bor selv i Hammel.
I codriver sædet sad erfarne Mette Jensen/Hammel, og torsdag inden løbets start fredag aften, der kørte Lasse de første kilometer i bilen, i asfaltværket i Kongensbro. Her hjalp Jacob Madsen med gode råd i kørslen af Adam’n, betjening af den sekventielle gearkasse, og så lærte Lasse at de 190 hestekræfter i Adamens 1,6 liters maskine skulle holdes i ilden, altså høje omdrejninger, her er der intet moment at ’læne’ sig op ad, men testen gik fint, nu var han klar til rallyet, denne funktionstest var den rigtige optakt til deltagelse i rallyet.
(Foto: Allan Post)
Det var et svært løb, at skulle han sin debut i, ikke løbet i sig selv, men årstiden, rally i efterårs regi har mange luner og fælder, der var regn, rusk, våde veje, smat og mudder i svingene, og så var de første fire prøver i buldrende mørke, Wauw!!
Lasse og Mette startede ud i et anstændigt tempo, en marktur ville være katastrofal, at udgå så tidligt ville ikke være en mulighed, der skulle kilometer ind under køredragten. På SS3 måtte de dog en tur på marken, i et H3 sving, hvor der virkelig var kørt mudder ud på vejen, det gav et tidstab, men de kom fri, og kunne køre til service, og blive klar til lørdagens 9 udfordrende prøver.
(Foto: Allan Post)
Lasse egne ord - ’Målet var at lære at betjene og køre bilen, den skulle virkelig køres med høje omdrejninger. Den skulle have tæsk, og køres i det røde omdrejningsfelt, for at yde max, men fedt, sådan en Opel Adam kan både styre, dreje, bremse og accelerere – jeg er solgt!!’
’Jeg skulle lige tilpasse mig forholdene, både at køre bilen, men også at finde mig tilpas på prøverne, for det hele går noget stærkere i sådan en bil, men jeg syntes at vi fandt et godt flow i kørslen, og vi har tider lige inden for Top 10 generelt, når det gik bedst, det er jeg sku lidt stolt over’.
De fleste mandskaber måtte botaniserer undervejs, efterårets nedfaldne blade, den meget regn, og alt det smat som var kørt ud i mange sving, kræver fuld fokus og høj koncentration i kørslen, og under en nedbremsning på SS11, der smuttede bremsepunktet i en Venstre 2, ned af en lille bakke med blank ’glat’ sort asfalt, der måtte Lasse og Mette fortsætte lige ud på marken. Der var en ret heftig kant ned til selve marken, den kørte de lige ud over, og Adamens front ’slog i’ den midtjyske muld, det skulle vise at blive starten til enden for deres deltagelse i løbet…
(Foto: Allan Post)
Inden starten på SS12 konstaterede de, at køleren var slået læk af afkørslen på SS11, de hældte vand på køleren, men cirka 2 kilometer ind på SS12, der viste displayet i Adamen, at motoren var ’hot’, så de holdte ind ved en ejendom, løbet var slut for deres vedkommende, en prøve før tid.
Som sagt, løbet havde 13 hastighedsprøver i alt, men løbet sluttede lidt før tid for Lasse og Mettes vedkommende, men vigtigst af alt, der kom masser af køretræning ind under huden på Lasse, masser af input at arbejde videre med, for det var så fedt at køre rally i en bil lavet kun til det formål, Lasse glæder sig til 2017 sæsonen, så må vi se hvad den bringer med sig af bil og turnering.
(Foto: Allan Post)
Allan POST
Læs mere om: Ans22/10/16 - Ans - DM Rally |