Formel 1   26/03/17

Vettel udnyttede muligheden
Sejr til Ferrari i Australien
Tæt kørsel var ikke det, der prægede Det Australske Grand Prix 2017. Overhalinger var heller ikke det, der sådan lige sprang i øjnene på en. Omvendt så var det heller ikke en genudsendelse fra sidste sæson. Så løbet blev starten, både på en sæson og på en ny tid. Den forsigtige optimisme kan få lov at overleve.

Det, der mindede om sidste sæson var manglen på nærkampe - men det var blevet forudsagt. Bilerne har sværere ved at køre tæt. Men det var måske så alligevel ikke det, der var problemet. For at køre tæt, skal man være i princippet være lidt hurtigere end ham foran. Det virkede ikke rigtig til at der var nogle steder, hvor der ville være kommet en duel, hvis bilerne kunne køre tæt. Det virkede til at afstanden mellem bilerne reflekterede en niveauforskel, der ville have udelukket dueller, om så bilerne havde været designet til netop det formål (men den præmis holder selvfølgelig ikke, for så ville en hel masse andre faktorer spille ind).

Det, der ikke mindede om sidste sæson var Mercedes' overlegenhed, eller mangel på samme. Ikke så meget, fordi de ikke vandt, men fordi da starten gik holdt Vettel fast i Hamilton. Englænderen fik ikke lov at lave det forspring han ofte fik lov til sidste år. Så uanset resultatet er Ferrari tættere på Mercedes - og det er jo positivt. Medmindre selvfølgelig det viser sig, at Ferrari faktisk er de overlegne og så laver en ligeså total dominans, som Mercedes har lavet de forgående tre sæsoner - men den tid, den sorg. Lige nu kan vi glæde os over, at Ferrari vandt og dermed brød Mercedes' monopol på førstepladser.

Det afgørende øjeblik i løbet var, da Mercedes kaldte Hamilton ind til et pitstop, hvorefter Vettel fik ganske fri bane og kørte nogle gode omgange, mens Hamilton på sin side blev fanget bag Verstappen. Her var måske noget der burde have været en duel, men Hamilton så ingen muligheder for at komme forbi hollænderen. Imens kørte Vettel endnu flere omgange - og da han endelig havde sit pitstop var han langt nok foran til at kunne komme ud lige foran Verstappen - og dermed også Hamilton. Vettel fik opbygget et forspring og da Verstappen gik i pit, var hullet stort nok til at tyskeren kunne holde den tyske bil bag sig de sidste 35 omgange. Her var det ikke kun fordi det er svært at køre tæt, at der ikke kom nogen duel. Hamilton var simpelthen ikke tæt nok på, til at det virkede realistisk.

Bag dem kom deres holdkammerater, med Bottas forrest. Heller ikke her virkede det til at vi gik glip af en duel. Raikkonen var mere optaget af at holde afstanden til Verstappen på 5. pladsen. Den anden Red Bull, med hjemmebanehelten Ricciardo startede ikke bare fra pitten, men startede ret sent fra pitten - og endte med at udgå med en teknisk defekt.

Så forrest havde vi to Ferrari racere, to Mercedes racere og den overlevende Red Bull. De tre store teams, ligesom sidste år. Måske lidt tættere på hinanden, men i den grad i en klasse for sig selv. Felipe Massa hentede en 6. plads i et relativt udramatisk løb, mens hans unge teamkollega, Lance Stroll, måske nok fik kørt sig op i starten af løbet, men senere måtte udgå med bremseproblemer.

På 7. pladsen kom den pink Force India med Sergio Perez, der dermed fortsætter de gode takter fra sidste sæson, hvor han også var en ret stabil skaffer af sekundære pointplaceringer. Hans nye kollega, Ocon, sluttede på en 10. plads efter en tre-vejs duel med Hülkenberg og en lidende Alonso. McLaren køreren måtte udgå kort efter med en bil, der gerne ville trække til venstre. Mellem de to Force India racere kom de to Toro Rosso, med Sainz foran Kvjat. Som vanligt, næsten, også en god indsats fra den italienske del af Red Bull i Australien.

I alt 13 gennemførte. Efter Hülkenberg kom Wehrleins substitut, Giovinazzi - tyskeren måtte melde afbud med smerter efter et uheld i Race of Champions. Stoffel Vandoorne var den sidste, der gennemførte. Haas gør sig bemærket med at være det eneste team med to udgåede biler - først udgik Grosjean med en rygende motor. Senere udgik Magnussen med problemer med hjulophænget. Danskeren havde været involveret i sammenstød med Ericsson på første omgang. Det kostede en tur i pit med brug for en ny snude og nye dæk.

Et relativt udramatisk løb, hvor alle virkede lidt usikre på hvad man egentlig kunne med bilerne og hvor de var i forhold til hinanden, har sat Vettel i spidsen for VM. Men intet virker afgjort - og den forsigtige optimisme fik lidt næring. Næste løb er om to uger i Kina.

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Albert Park
  • 26/03/17 - Albert Park - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport