Special Saloon Car er en klasse med meget potente biler, specielt i Extreme divisionen, og det giver somme tider lidt ekstra udfordringer. Allerede inden weekenden for alvor kom i gang for Special Saloon Car feltet begyndte uheldene. Mange havde glædet sig til at se Christian Siepmann BMW F1 i aktion, men skæbnen ville, at en indsugningsventil knækkede allerede inden den første træning, så bilen kom aldrig på banen. I træningen måtte feltet sige farvel til Andreas Kjærgaard i Porsche 911 GT1 Replica, da han ramte autoværnet efter et sammenstød med en anden deltager. Og under tidtagningen blev Per Frost ramt bag i af en SuperCup bil, og det ødelagde desværre bagenden så meget, at Ferrarien ikke kom ud at køre mere. I heat 1 viste Morten Straarup i Aquila CR1 gode takter med omgangstider under de 50 sekunder, men desværre for Morten endte weekenden i sandet for enden af trapperne. Hermed blev Extreme Divisionen reduceret fra de oprindelige 5 biler til udelukkende at rumme Hans-Henrik Pedersen i Dodge Viper til heat 2 og 3, men han kørte så til gengæld hele weekenden uden problemer af nogen art.
Hans Henrik Pedersen endte som eneste repræsentant for Extreme Divisionen, da de fire øvrige deltagere blev ramt enten af teknisk nedbrud eller uheld (Foto: Keld Dohm)
I GT-B var der en ny og spændende bil med. Mads Andersen stillede nemlig op i en BRL Light Silhouette. Det er en bil, der til forveksling ligner en Ford Focus, men det er reelt en rørramme bil. Bilen var kun lige blevet klar til weekenden, og teamet undgik ikke helt tekniske problemer, men heldigvis kostede det kun deltagelse i heat 1 om lørdagen. Også Johannes Graversen i Fiat X1/9, der havde en meget flot weekend sidste gang SSC kørte på banen, havde problemer. Han døjede med at holde olietryk på den tryksmurte gearkasse, og valgte derfor i både heat 1 og senere i heat 3 at køre i pit for at undgå at skade gearkassen. Klaus Nielsen i BMW havde i stil med Johannes Graversen også problemer med olietrykket, her var det bare motorolien, der ikke kunne holde trykket oppe. De to sidste deltagere i GT-B, nemlig Johnny Pedersen i Ferrari 360 Challenge og Mikkel O. Pedersen i Porsche 911 GT3 kørte begge uden reelle problemer hele weekenden. Og Mikkel satte alle til vægs ved at tage 3 generelle heatsejre.
Mikkel O. Pedersen kørte en meget flot weekend i sin Porsche 911 GT3 (Foto: Keld Dohm)
Super Touring divisionen var rimelig forskånet for nedbrud og uheld, og så leverede de noget af det bedste ræs, der blev vist i weekenden. Hans Hartmann i Honda Accord blev i den grad udfordret af en flok BMW’er. I heat 1 fik Hans Hartmann en strafbane for tyvstart, og det betød, at han røg ned på en tredjeplads efter Michael Nielsen og Brian Mikkelsen, begge i BMW. Hans kom dog ret hurtigt forbi Michael Nielsen igen, og så brugte han resten af heatet på at angribe Brian, men uagtet at han var tæt på, så lykkedes det ikke at komme forbi.
I heat 2 genoptog de to kampen, denne gang bare med omvendt fortegn, dvs Brian jagtede Hans Hartmann, og desværre resulterede det i kontakt mellem de to ned igennem skoven. En kontakt der dels betød, at Brian Mikkelsen fik ødelagt sin sporing, og at Hans Hartmann senere punkterede. Det gav så plads til, at Michael Nielsen kunne køre forbi Brian Mikkelsen og tage sin første heatsejr i år i SSC.
Heat 3 lignede lidt mere det vi er vant til at se i Super Touring, nemlig med Hans Hartmann i front fra start til mål, og så fik vi en flot kamp mellem Michael Nielsen og Brian Mikkelsen om anden pladsen, og her trak Michael Nielsen igen det længste strå.
Flot og tæt ræs i Super Touring divisionen, her er det Michael Nielsen og Brian Mikkelsen i kamp (Foto: Keld Dohm)
Næste gang Special Saloon Car skal ud og køre bliver til Grand Prix Danmark i august, og i Special Saloon Car er der tradition for, at der kommer rigtig mange deltagere til lige netop det løb, så lad os håbe, at det også holder denne gang.
SSC www.specialsalooncar.dk
Keld Dohm
Læs mere om: Ring Djursland11/06/17 - Ring Djursland - Special Saloon |