Mange forbinder det at komme en tur til Tyskland med at købe billige dåseøl, sodavand, Nutella og en spand med blandede bolsjer. Jakob Borum og teamet tog her midt i sommerferietiden turen til Tykland for at køre race på den meget imponerende bane Lausitzring, der ligger ca. 140 km syd for Berlin. Fjerde afdeling af Yokohama SuperCup skulle, i samarbejde med Yokohama 1600 Challenge, afvikles der. Til turen samarbejdede ACD ProRacing med Mikael Kildevæld, der også kører i Yokohama SuperCup, og det betød, at Jakob Borum’s Honda Integra blev læsset ind bag i Mikael Kildevælds racerbus, og Kildevæld’s Seat Leon kom på traileren efter bussen. Det betød så også samtidig, at der var en ekstra chauffør til bussen, og der blev sparet lidt på transportomkostningerne.
Velankommet til Lausitzring torsdag sidst på eftermiddagen, var der ingen tvivl om, at Tyskland har meget mere at byde på end billige bajere, de har blandt andet en helt fantastisk racerbane, men meget fine faciliteter udenom. Det omfatter bl.a. lækre pitgarager og flotte tribuner, hvor der alene på hovedtribunen er plads til 25.000 tilskuere. Alt i alt en fantastisk ramme at afvikle racerløb i.
Allerede til træningen fredag formiddag stod det klart, at det var en ganske stor udfordring den gamle Honda Integra stod overfor, men det blev dog til tredje bedste tid på den 4,5 km lange Grand Prix bane. Med over 2,7 sekunder op til hurtigste mand skulle der findes noget fart, og der blev justeret på opsætning af undervogn, dæktryk osv. Det gav resultater, for i tidtagningen senere på dagen var der blevet skåret 1,8 sekund af omgangstiden, meeen, de to hurtige foran havde også fundet ekstra fart, så der var stadig 1,5 sekund op til hurtigste mand.
Jakob Borums oplevede kortvarigt at føre feltet an på Lausitzring (Foto: Keld Dohm)
Heat 1 blev kørt fredag eftermiddag, og Jakob holdt farten fra tidtagningen, og lå længe til at tage P2. Uheldigvis for den førende Niklas Voetmann, så punkterede han, men det sendte Jakob op på førstepladsen, som nu ”bare” skulle køres hjem. Men i et 30 minutters heat på en stor international bane er der intet der er ”bare”, og uheldet ramte også Jakob. Bilen satte ud, ville ikke køre, ja man skulle næsten tro, at den var løbet tør. Det var den ikke, derimod var benzinslangen hoppet af tilslutningen til sugestudsen på den nye tank, og så kommer der altså ikke noget benzin til motoren. Heldigvis var fejlen relativ nem at finde for de to mekanikkere, Rene og Bent, og i løbet af få timer var problemet løst, og man kunne med sindsro se frem til lørdagens tidtagning og heat. Og ikke mindst så kunne teamet nyde en fredag aften i godt selskab med Mikael Kildevæld’s team - god mad, hygge, og en masse røverhistorier.
Lørdagen bød på endnu en tidtagning og endnu et 30 minutters heat. Og i tidtagningen viste bil og chauffør fine takter, og der blev barberet yderligere 0,3 sekunder af omgangstiden. Det var desværre ikke nok til at forbedre positionen i feltet, så Jakob skulle starte fra P3 til heat 2. Heat 2 blev kørt lidt over middag lørdag, og Jakob lagde meget stærkt ud. Ude foran var Micahel Vesthave i BMW bare kørt, men lige foran Jakob lå Niklas Voetmann i sidste års mesterskabsbil, en Seat Leon Cupra, og Jakob pressede hårdt på for at komme forbi, og det var meget tæt på at lykkedes, men desværre, så endte anstrengelser i en P3. På den positive side så skar Jakob yderligere 0,7 sekund af omgangstiden, og han fik en pokal med hjem. I forhold til den frie træning, så var Jakob og Honda’en blevet næsten 3 sekunder hurtigere per omgang, og afstanden op til de hurtigste reduceret til under det halve. ”Det var en lærerig og fed tur, og jeg føler at vi fik vist, at vi kan være med, hvor det er sjovt i Yokohama SuperCup” fortæller Jakob Borum og fortsætter ”men vi må erkende, at vi på Lausitzring reelt var feltets tredje hurtigste, men vi kæmper videre for at komme helt op i front af feltet, og vi tror stadig på, at det kan lykkedes, selvom mesterskabet nok er kommet udenfor rækkevidde i år”
Jakob Borum på podiet var et af højdepunkterne i en blandet weekend i Tyskland (Foto: Keld Dohm)
Alt i alt en weekend med blandende bolsjer, men de fleste bolsjer smagte godt, og giver mod på mere.
Næste gang teamet skal i aktion bliver til Grand Prix Danmark den 18. – 20. august, og håbet om at stå øverst på podiet lever, men som Jakob udtrykker det ”Det bliver f….. svært, men vi gør alt hvad vi kan”
ACD ProRacing
Keld O. Dohm Læs mere om: Jakob BorumLausitzring16/07/17 - Lausitzring - SuperCup |