Sæsonen nærmer sig en afslutning for Yokohama SuperCup, og det tyder på at det bliver en ganske spændende afslutning i år. Der mangler at blive kørt to afdelinger, og den næste afdeling køres den 16. – 17. september på Ring Djursland. I Yokohama SuperCup skal man i lighed med f.eks. DTC smide point fra 3 heat væk, dog må man ikke smide heats væk hvor man er blevet diskvalificeret. Det betyder, at uheld eller teknisk defekt i enkelte heat ikke kommer til at blive det afgørende i sæsonen.
Når man kigge på stillingen i toppen af Yokohama SuperCup så har de første 6 stadig alle mulighed for at slutte med en podieplads. Lige nu er stillingen således:
|
Navn |
Bruttopoint |
Nettopoint |
|
Michael Vesthave Jr. |
294 |
241 |
Allan Ørgaard Kristensen |
241 |
210 |
Niklas Voetmann |
231 |
205 |
|
Rene Povlsen |
203 |
190 |
Jakob Borum |
182 |
182 |
Mikael Kildevæld |
215 |
167 |
|
Michael Vesthave Jr. i BMW har en komfortabel føring, men bestemt ikke nok til at han tillade sig at slappe af. Michael har dog den fordel, at han har ligget meget stabilt i toppen af feltet hele sæsonen, og det betyder, at han ikke er så følsom overfor en eventuel teknisk defekt eller andre problemer i de to sidste afdelinger. Det samme kan man sige om Mikael Kildevæld i Seat Leon, der godt nok lige nu ligger på P6, men med den hurtighed han har vist de sidste par afdelinger, så har han rigtig gode chancer for at avancere.
Også Jakob Borum har vist en opgående kurve henover sæsonen, ikke mindst sidst på Jyllandsringen hvor han kun var et enkelt point fra at blive weekendens højest scorende deltager. Jakob er dog udfordret af at have 40 kg succesballast i bilen til den kommende weekend, og ydermere så kan han ikke tåle at have et dårligt heat, da han er den eneste i top 6, der ikke har noget point at trække fra. Men kan han holde farten og stabiliteten i resten af sæsonen, så kan han ende i top 3.
Niklas Voetmann i Seat Leon var bedste mand i sidste afdeling, og han er nok den største reelle trussel for Michael Vesthave Jr. i mesterskabskampen, selvom han ”kun” ligger P3 lige nu. Niklas skal dog køre med 60 kg succesballast, hvor Michael ikke skal have noget i, så hvis Niklas skal ende som mester i år, så skal han både være meget dygtig, og nok også lidt heldig.
De to sidste i top 6 er teamkammeraterne Allan Kristensen og Rene Povlsen, begge i Seat Ibiza. Begge har opnået deres fine placering ved at være særdeles stabile. Sidst klassen var på Ring Djursland kom de i øvrigt begge på podiet, og dermed ved vi, at det er en af de baner der passer dem godt. Kan de gentage bedriften fra juni på banen, så er chancerne for at mindst en af dem slutter sæsonen i top 3 ganske stor.
Michael Vesthave Jr. har en komfortabel føring i mesterskabskampen, og han er lige nu favorit til at tage titlen i år (Foto: Keld Dohm)
I Yokohama SuperCup er der en del garvede chauffører, og de deltager udover det generelle mesterskab også i et Oldboys mesterskab. Her står kampen mellem Jakob Borum og Mikael Kildevæld, og den kamp kan godt gå hen og blive endog særdeles tæt, for der er kun 7 point fra Jakob Borum på førstepladsen ned til Mikael Kildevæld på anden pladsen.
Mesterskabet bliver ikke afgjort i weekenden, men hvis du vil have første parket til at blive klogere på hvem der i sidste ende kommer til at løbe med mesterskabstitlen og de øvrige podiepladser i Yokohama SuperCup, så kan det anbefales at tage en tur Ring Djursland i weekenden.
Yokohama SuperCup www.supercup.dk Keld O. Dohm Læs mere om: Ring Djursland17/09/17 - Ring Djursland - SuperCup |