I den forgangne weekend åbnede sæsonen for Danmarks formelklasse nr 1 - Renault Formel 4 Danmark. Og det var i stærkeste opstilling. Bag kulissen er der mandet kraftigt op i forhold til debutsæsonen. Således er presseafdelingen styrket markant i form af et Social Media-segment, der skal hjælpe med at få udbredt nyhederne på endnu flere platforme. Specielt var det vigtigt at ramme de platforme som de unge racerkørere benytter sig af. Til at styrke den side har man fået to unge gutter med på holdet. Nicolai Hald Jepsen og Frederik Bonde Nielsen bor begge Aalborg. Frederik studerer på Aalborg Universitet. Og Nicolai har en uddannelse i kommunikation og IT med i rygsækken. Begge har de en stor passion for motorsport og medier. Ud over dem, er Dan Knudsen også kommet på holdet. Dan er fotografen og står for det daglige pressearbejde. Han har i 2017 virket som klasserepræsentant for Formel 5 Danmark, hvor han også stod for arbejdet omkring presse og medier.
(Foto: Renault Formel 4 Danmark)
Fornem start på sæson 2018
Sæson 2018 startede for alvor på Padborg Park i weekenden 21.-22. april. Her deltog Formel 4 og supportklassen Formel 5 i Padborg Park Open. Og det blev en begivenhedsrig weekend. Det blev for alvor klart for alle, at 2018-sæsonen bliver en flot afløser for debutsæsonen 2017. Det er et utroligt stærkt felt, der er repræsenteret i år. Og med deltagelse af både Formel 4 og Formel 5 var startgridden til første afdeling på 15 biler. Og det var ikke fuldt hus. Og weekenden viste også flot race i det sønderjyske.
Eneste genganger fra 2017 sæsonen er Casper Pilgaard. Han havde en noget blandet weekend, men fik momentvis vist at han har farten til at være med helt fremme. Ud over Pilgaard deltager ikke mindre end 4 kørere fra sidste sæsons Formel 5 mesterskab, deriblandt mesteren Aske Nygaard Bramming, og vicemesteren Casper T Hansen. Der er to helt unge drenge på 14 år, Malthe Jakobsen og Frederik Kikkenborg, der også i weekenden viste at de trods deres unge alder, kører rigtig stærkt. I Formel 5 klassen stillede 6 kørere til start. Fire gengangere fra sæsonen 2017, og to nye ansigter. Også her ser det tæt ud. Jesper Nyvang Pedersen, Martin Harritz Nielsen og Mads Hoe, er umiddelbart gode bud på en mester. Det kræver dog fuldt fokus gennem hele sæsonen, og masser af fart!
Fart var der masser af i 1. DM-afdeling. Der var flere ukendte ansigter at forholde sig til i Formel 4 klassen. Magnussen Racing Experience stiller i år med to kørere, Brad Dias, der til dagligt bor i Hong Kong. Han har masser af erfaring fra både Formel Ford og Formel Renault i Asien. Det bliver spændende at følge ham. Ved siden af ham i teamteltet holder unge Frederik Kikkenborg, der kort før sæsonstart lavede en aftale med Jan Magnussens team, efter en succesfuld test på Adria-banen i Italien. Og med stærke og erfarne kræfter i maskinrummet, ser det lovende ud.
Tæt race og flotte dueller
Weekenden bød på stribevis af flotte dueller og masser af overhalinger. Pointene blev også spredt ud bredt, selvom Casper T. Hansen tog sig af den største pointhøst. Med det nye koncept med omvendt grid i heat 2, blev der vendt op og ned på placeringerne, og der blev sat fokus på den enkelte kørers evner til at manøvrere i feltet. For selvom det er sin sag at sætte en hurtig kvalifikationstid, så kræver det rigtig meget at skulle køre op gennem et felt. Netop den omvendte grid gav publikum noget for pengene. For der blev virkelig kæmpet om placeringerne. Casper T. Hansen startede på P8 i heat 2 og efter en dårlig start var han P10, men viste at han er en af favoritterne, ved at køre sig op som P3 generelt, og P2 i Formel 4 klassen. En rigtig flot bedrift.
Hårde dueller og sorte flag
Undervejs i weekenden fik man allerede de første indikationer på at der ikke bliver give ved dørene hos nogen. Jonas Lindhard Nielsen og Brad Dias følte hinanden på tænderne af flere omgange. Og det skabte den nerve som netop formel-race har. De viste begge flot kørsel, men var vel ikke helt enige om, hvordan linjerne i svingene skulle ligge. Det blev til et par ture i det grønne for begge, men de reddede begge bilen tilbage på banen. I heat 3 fik de dog begge sort flag. Ikke for en interne fight dog. Jonas fik straf for tyvstart og Brad for en trængning af sidste års Formel 5 mester Aske Nygaard Bramming. Begge kørere var dog noget forvirrede over flagningen på banen, da de ikke synes det var klart for dem, hvad straffen skulle bestå i. Så de fik ikke taget den strafbane de begge var blevet tildelt, og fik derefter sort flag. Det formodes at de fik forklaret hos dommerne, hvordan de skal forholde sig fremover. I hvert fald har Jonas Lindhard udtalt at han har noget hjemmearbejde at gøre, med at læse op på reglementet.
Formel 5 med tekniske problemer
Efter man i sidste sæson havde forsøgt sig med at afvikle Renault Formel 4 og Formel 5 Danmark sammen, havde man gjort sig så gode erfaringer, at man igen havde valgt at genoptage samarbejdet. Ønsket er at de to klasser skal kunne køre indenfor 5/10 sek. pr omgang. Ud fra det ønske har man arbejdet, hen over vinteren på en løsning der kan sikre dette. Til åbningsløbet viste det sig dog at der stadig er lidt at arbejde med rent teknisk. Flere af Formel 5 bilerne havde tekniske problemer med den løsning der er valgt. Og selvom der blev rettet op på det i løbet af weekenden, så arbejder man nu videre på en bedre løsning.
Martin Harritz-Nielsen (Foto: Renault Formel 4 Danmark)
Det betød dog ikke at Formel 5 ikke viste flot race. Martin Harritz Nielsen var dog urørlig og løb med maksimumpoint for weekenden. Men han ved godt at man ikke skal hvile på laurbærrene. Så der arbejdes hårdt i kulissen på at holde konkurrenterne på afstand. Mads Hoe var igen tilbage i klassen efter et 2017 hvor det kun blev til to optrædener pga. studier. Weekendens uheldigste team var SRT Motorsport, med Jesper Nyvang Pedersen bag rattet. Allerede inden træningen fik teamet nemlig alvorlige problemer med at bilen tabte olie. Motoren var ellers nyrenoveret. Man sprang tidtagning og heat 1 over, og troede at problemet var løst i heat 2. Men her gik det helt galt op på sidste omgang sprang motoren i luften, og det var enden på weekenden for Jesper og teamet. Vi krydser fingre for at de får løst problemet snarest muligt.
Ungdommen viste tænder
Sæson 2018 bliver uden tvivl et svært år at vinde mesterskabet i Renault Formel 4 Danmark, for der er mange om buddet. Så selvom Casper T. Hansen høstede flest point, så åndede de andre ham i nakken. Især de helt unge drenge viste fart og flot kørsel. En af de store overraskelser har været Valdemar Eriksen, der efter en lidt anonym sæson i Formel 5, resultatmæssigt – virkelig har fundet farten. Hans bedste resultat i weekenden var i heat 1, hvor han sluttede P2. kun 2,2 sekund efter Casper T. Hansen. Og hele weekenden viste han, at man ikke skal forvente at kunne køre fra ham.
En anden hurtig gut er Mikkel Grundtvig. Han viste som Valdemar at han er der hvor det er sjovt at være. Han tog sig således af P1 i Formel 4 klassen, i heat 2. Og med en fuldstændig fantastisk manøvre i heat 1, overhalede han Malthe Jakobsen til stort bifald fra publikum.
Sæson 2018 i Renault Formel 4 og Formel 5 Danmark er i gang – vi ses på Jyllandsringen d. 12.-13. maj – det bliver vildt!
Renault Formel 4 Danmark
Læs mere om: Padborg Park22/04/18 - Padborg Park - Formel 4 DK |