Allerede før weekendens afdeling af Yokohama SuperCup stod det klart, at det bliver en tæt og spændende sæson i klassen. Det blev i den grad bekræftet af tre flotte og tætte heats. Michael Vesthave Jr. i BMW er ikke længere i front, og han er faktisk røget fra førerpositionen i mesterskabet ned på en syvende plads. Det skyldes, at Michael i heat 1 måtte udgå i en stor røgsky fra en eksploderet motor. Det gav plads til alle de andre i klassen og gav et godt billede af hvor tæt klassen er. Igen i denne weekend blev de ni podiepladser fordelt mellem syv kørere, og øverst på podiet var tre forskellige. Samlet set i weekenden var Rene Povlsen i Seat Ibiza bedst, med en P3, en P4 og en P1. Dermed tog Rene sin første heatsejr i klassen, fik 63 point til kontoen, og er på en øjeblikkelig samlet første plads i mesterskabet. Ganske flot af Rene, der i 2017 var rookie, og vandt rookie mesterskabet. At det lykkedes for Rene er faktisk ganske imponerende, da han kørte med 40 kg succesballast hele weekenden, og så også at heat 3, som han vandt, blev kørt i silende regn.
Rene Povlsen (41) i Seat Ibiza var weekendens store vinder, og lige nu er han mesterskabsførende (Foto: Keld Dohm)
Også Thue Henriksen i BMW 318ti fik en flot weekend, og med 62 point til kontoen var han meget tæt på Rene. Thue fik en P1, en P6 og en P2. Ingen tvivl om, at både Rene Povlsen og Thue Henriksen er seriøse kandidater til titlen i år. Ole Eberhard i VW Polo havde også en rigtig fin weekend, og specielt i heat 2, hvor han kørte sig fra fjerde startposition til en heatsejr. Noget tyder på, at Ole altså er ved at få rigtig godt styr på sin folkevogn, og at han har tænkt sig at blive ved med at blande sig i toppen. Næste gang skal Ole godt nok køre med 20 kg succesballast, og spørgsmålet er hvad det kommer til at betyde for ham.
Andre præstationer, der er værd at nævne, er Lars Højris, der ikke kunne få det til at spille i heat 1, og sluttede nede som nummer 8. Men det fik han lavet om til heat 2, hvor han kørte en andenplads hjem. I heat 3 gik det knap så godt, Lars var ude med sin Peugeot 208 Maxi i regnvejr for første gang, og han blev lidt generet af en kegle, som kilede sig fast under bilen, og det betød, at han endte på en P9 i heatet. Lars fik dog sikret nok point til, at han kunne bevare sin tredjeplads i mesterskabet. Selvom Mikael Kildevæld i Seat Leon ikke fik en optimal weekend, tog han dog en tredjeplads i heat 2 og scorede nok point til at overhale Lars Højris i mesterskabet, og dermed ligger Mikael nu på andenpladsen.
Jakob Borum i Honda Integra og Martin Sørensen i BMW 325ti var begge spået til at klare sig godt på Ring Djursland, men begge var lidt uheldige på hver sin måde. I heat 1 har de to en berøring med hinanden rundt i skoven, hvilket ødelagde sporingen på begge biler. Alligevel kørte Jakob Borum en P2 hjem og Martin kørte over målstregen på en tredjeplads. Men desværre for Martin vejede hans bil ganske få kg for lidt, og det kostede desværre en diskvalificering. I heat 2 søndag morgen var der en særdeles tæt og flot kamp fra anden til sjettepladsen, og der var kun 1,3 sekund mellem Lars Højris på andenpladsen og Thue Henriksen på sjettepladsen. Jakob Borum var med i den tætte kamp, men måtte tage til takke med en femteplads. Til heat 3 var det Jakobs tur til at være uheldig. Banen var meget våd og det var svært at se noget, hvilket desværre for Jakob betød, at han ramte indtil flere kegler allerede på første omgang. Og han ramte dem så uheldigt, at bilen fik skader, der betød at den lækkede både kølervæske og olie. Det gjorde at Jakob måtte udgå med teknisk defekt. Til gengæld fik Martin vist, at spådommen ikke havde været helt forkert, da han fra en startposition allerbagest kørte sig på en fjerdeplads, flot under de svære betingelser.
En ting er at kigge på hvem, der vinder heatene, noget andet er hvem der kører hurtigste omgang i hver heat. Her er endnu et bevis på, at konkurrencen er tæt i Yokohama SuperCup, idet ingen af de tre heatvindere formåede at sætte hurtigste omgang i nogen af heatene. I heat 1 var det Jakob Borum, der tog den, i heat 2 var det Allan Kristensen i Seat Ibiza, der tog den hurtigste omgang, og i heat 3 var Mikael Kildevæld hurtigste mand på en enkelt omgang. Allan Kristensen fik for øvrigt kørt nok point ind til, at han næste gang skal køre med 10 kg succesballast.
Lidt længere nede i feltet fik Morten Christensen vist, at han er ved at få styr på sin Audi TT. Det kan godt være at P7, P10 og P6 ikke umiddelbart ser imponerende ud, men ser man på omgangstiderne så skal der ikke meget til før han er med helt fremme.
Morten Christensen nærmer sig stille og roligt toppen i klassen, og fortsætter han fremgangen, så kan han gå hen og drille frontrunnerne inden længe (Foto: Keld Dohm)
Allerede den 23. – 24. juni skal klassen igen på banen, og denne gang bliver er det sønderjyske Padborg Park der lægger asfalt til. Det kan kun blive spændende.
Yokohama SuperCup www.supercup.dk
Keld O. Dohm
Læs mere om: Ring Djursland10/06/18 - Ring Djursland - SuperCup |