Matthiesen is wringing the neck out of that Ginetta ….. det var ordene fra de engelske TV speakere, da jeg efter 3 timer på sidste omgang i sidste sving indtog tredje pladsen.
British GT’s længste løb, Silverstone 500 på i alt 3 timer, vidste vi på forhånd ville blive en kæmpe udfordring. Dette grundet BOP (Balance Of Performance), samt at vores Ginetta G55 GT4, er klassens mindste hvad power angår, og derfor altid har det svært på den store Formel 1 bane.
Under lørdagens kvalifikation formåede vi at presse bilen til P13, ud af 22 startende GT4 biler. At vi ikke kunne få mere ud af Ginetta’en viste sig tydeligt da jeg, Callum og Will (Will er PRO kører på søsterbilen) alle 3 lå indenfor 14/1000 af sekundet på en tid der hed 2:13:319. Dette var hele 1,5 sekund fra de hurtigste.
Vi måtte sætte vores lid til HHC Motorsports strategi, samt at bilen over distancen kunne holde et højere tempo.
Det viste sig også at vi under selve løbet var cirka 5/10 sekund fra de hurtigste. Gode pitstops, samt at både Callum og jeg var stærkt kørende og holdte os ude af problemer, gjorde at jeg fik overdraget bilen til sidste stint (25 min før det ternede flag), på en 5. plads, hvilket var 6 sekunder fra 4. pladsen.
Tredie sidste omgang kan jeg køre forbi BMW #42 og er nu P4. Ud på sidste omgang er jeg 1 sekund fra P3. Under hele løbet havde jeg ikke fået nogen advarsler for tracklimits, så nu skulle hele banen bruges. I anden sidste sving laver jeg et bevidst skinangreb på Aston Martin #62, og kan i sidste sving gå forbi ham, og passere målstregen på en 3. plads.
VILD JUBEL...
Da vi startede weekenden førte vi serien med 0,5 point, nu er føringen øget til 8,5 point
Stort arbejde af HHC drengene og min medkører Callum Pointon.
Fedt at jeg igen præsterede, at være en af de mest konstante kørere under løbet (se analysen herover). At blive den hurtigste, havde jeg grundet BOP ikke en chance for.
Se de sidste 3 minutter af Silverstone 500:
https://youtu.be/r5j5gKMw5jM?t=11944