24H Series   11/07/18

Danskernes løb i Portimao 24H
Det blev ikke et helt almindeligt 24 timers løb i Portimao - reelt blev det kun til et ca. 20 timers løb, da løbet var suspenderet i næsten 4 timer om natten pga. et stort benzinudslip i tankområdet. Men løbet blev gennemført og generelt med gode resultater for danskerne.

TCR-klassen blev faktisk vundet af en bil med dansk islæt. Det var #155 Seat Cupra med Jan Sørensen og Kristian Jepsen, men det var lige før, at de ikke engang var nået til første sving. I starten var der en helt bizar hændelse, hvor en konkurrent tyvstartede og skar ind foran så de ramte hinanden temmelig hårdt midt på langsiden. Det kunne være gået helt galt, men danskerne slap med skrækken og fik efterhånden opbygget et solidt forspring på 4 omgange. Det burde ikke kunne gå galt, men så knækkede en støddæmper lige inden den sidste time og de 4 omgange blev vekslet til en 2. plads - kun 11 sekunder bag den førende. Så var der dømt jagt i den sidste time og det lykkedes at generobre førstepladsen og tage sejren med 17 sekunder.


#155 Seat Cupra med Jan Sørensen og Kristian Jepsen
(Foto: Henning Smed)

#308 Peugeot 308 med Kim Holmgaard kom ind på den utaknemmelige 4. plads i TCR klassen. Teamet havde mange kvaler med opsætningen af bilen under test og kvalifikation, men til løbet lykkedes man faktisk at nå frem til en bil, som kørte ganske glimrende - men den mangler nogle heste til at kunne følge med de allerhurtigste. Kims bil knækkede 3 trækakser i løbet af de 24 timer og selv om sådan en kan skiftes i løbet af få minutter på bilen, så satte det dem så langt tilbage, at de ikke kunne slå deres teamkammerater i #908 Peugeot 308, som tog den sidste podieplads.


#308 Peugeot 308 med Kim Holmgaard
(Foto: Henning Smed)

En trækaksel spillede også en rolle hos #239 Ginetta G55 med de 4 danskere: Rene Rasmussen, Tommy Laugesen, Michael Klostermann og Claus Klostermann. De førte en kort overgang GT4 klassen, men tabte tid pga. straf for at køre for hurtigt i pitten. Det tidstab lykkedes det aldrig at hente igen, men det største slag kom til sidst, da bilen måtte udgå med en knækket trækaksel 30 minutter før målflaget. Heldigvis havde de kørt tilstrækkeligt til at blive klassificeret og distancen rakte til en 3. plads i GT klassen.


#239 Ginetta G55 med de 4 danskere: Rene Rasmussen, Tommy Laugesen, Michael Klostermann og Claus Klostermann
(Foto: Henning Smed)

GT4 klassen blev vundet af #47 Audi R8, hvor Stefan Bendix var med som mekaniker. Og Stefan kan godt give sig selv et klap på skulderen, for sammen med de øvrige mekanikere i teamet havde de en pæn andel i sejren. #47 Audi'en var nemlig den bil i GT4 klassen, som havde de fleste pitstops og alligevel lykkedes det dem at tage førstepladsen indenfor den sidste time af løbet.


Stefan Bendix, mekaniker på #47 Audi R8
(Foto: Henning Smed)

Henning Smed


Læs mere om:
  • Portimão
  • 08/07/18 - Portimão - 24H Series

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport