Sidste års Le Mans vinder Michael Christensen er sammen med sin franske makker Kevin Estre i føring af verdensmesterskabet i LMGTE Pro klassen for sportsvogne forud for den kommende weekends VM afdeling, der afvikles over 6 timer på grandprix banen Spa i Belgien. Verdensmesterskabet går nu ind i sin afgørende fase, da kun to afdelinger, den kommende afdeling på Spa samt 24 timers løbet Le Mans, resterer i kampen om VM. Med en føring på 100 point i konstruktørernes VM kan Porsche med en femteplads til en af deres to biler sikre sig VM allerede i weekenden. Og teoretisk har også Christensen og Estre mulighed for at sikre sig kørernes VM allerede inden Le Mans, men da skal alt flaske sig for den dansk-franske duo.
Michael Christensen fik for alvor gjort opmærksom på sig selv, da han i 2018 vandt Le Mans i den klassisk bemalede lyserøde "Pink Pig" Porsche 911 RSR. Og det var med den sejr, at Christensen og Estre bragte sig i front i VM, der er i gang med den såkaldte super-season, som indeholder hele 2 Le Mans, da det internationale motorsportsforbund FIA fremadrettet ønsker, at VM skal afsluttes på Le Mans.
(Foto: Porsche)
I de foregående seks afdelinger har Christensen og Estre været på podiet fem gange, heraf to gange på øverste trin. Det betyder, at de i deres Porsche 911 RSR med startnummer 92 fører VM med 125 point, 25 point foran deres holdkammerater Gianmaria Bruni og Richard Lietz i Porsche #91. På tredjepladsen er Alessandro Pier Guidi og James Calado i Ferrari #51 med 80,5 point. Med 69 point er Olivier Pla og Stefan Mücke på fjerdepladsen i Ford GT #66 og på femtepladsen følger dansker-duoen Marco Sørensen og Nicki Thiim i Aston Martin #95 . Der er fortsat 65 point at køre om, med 25 point for en sejr på Spa og hele 38 point for en sejr på Le Mans samt 1 point for hver pole position i de to afdelinger. Pointfordelingen for de fem første pladser ved de to løb er henholdsvis: Spa 25-18-15-12-10 og Le Mans 38-27-23-18-15.
Skal Michael Christensen og Kevin Estre sikre sig verdensmesterskabet for kørere i LM GTE Pro klassen kræver det, at de kommer fra Spa med en føring på mere end 39 point, hvilket betyder at de skal score 14 point mere end deres nærmeste konkurrenter Bruni og Lietz samtidig med, at de ikke mister mere end 5 point til Pier Guidi og Calado. Langt mere sandsynligt er det, at Porsche kan sikre sig konstruktørernes verdensmesterskab på Spa. Trods stærk konkurrence fra Ford, Ferrari, BMW og Aston Martin har Porsche opbygget en føring på 100 point og med kun 110 point tilbage at køre om, er Porsche stærke favoritter til VM-titlen. Ved løbet på Spa er LMGTE Pro klassen med 10 biler den største klasse i feltet på i alt 35 biler der blandt andet også tæller tidligere Formel 1 verdensmester Fernando Alonso, der stiller til start for Toyota.
"Det bliver en spændende weekend" fortæller Michael Christensen. "Feltet er virkelig blevet tæt og der er ikke nogle, der ikke kan kæmpe med om sejren på Spa. Som vi så ved sidste afdeling på Sebring, så er det ganske små fejl, der kan blive afgørende. Vi havde en defekt baglygte, der skulle skiftes ved vores pitstop og den smule ekstra tid det kostede, betød at vi var ude af kampen om sejren. Men vi kører for at vinde og det mener jeg også vi kan. Vejret ser ud til at blive rigtig koldt med regn og der har vi en god bil. Og så håber jeg selvfølgelig, at vi sikrer konstruktørernes VM til Porsche. Med den konkurrence der har været i VM, så er det for vildt, at vi allerede nu har chancen for at sikre verdensmesterskabet og det vil være stort. Kevin (Estre - red.) og jeg har også chancen for at vinde verdensmesterskabet for kørere, men der er alt for meget der skal flaske sig, så vi vil bare koncentrere os om, at få det bedst mulige resultat og forhåbentligt have udbygget føringen forud for Le Mans".
Det 6 timer lange løb vises live lørdag den 4. maj kl. 13.20-19.30 på TV2 Play. Eurosport 1 og 2 sender starten og slutningen af løbet fordelt på deres 2 kanaler. Løbet kan også følges live på fiawec.com eller deres WEC app.
Christensen og Estre kørte i det grønne helvede
Michael Christensen og Kevin Estre deltog i foregående weekend i tredje afdeling af det tyske VLN mesterskab på Nürburgring Nordsløjfen, som forberedelse til 24 timers løbet, der afvikles på samme bane weekenden efter Le Mans. I deres Porsche 911 GT3 R fra Manthey Racing startede de to fra pole position på banen der kaldes det grønne helvede, men et par ærgerlige fejl i pitten kostede sejren. Først var Christensen tanket med for lidt benzin og løb tør og gik i stå på vej i pit, hvilket kostede tid. Derefter fik teamet tanket lidt over 2 liter mere end det tilladte og det kostede en tidsstraf, så selvom de alligevel passerede målstregen på andenpladsen betød en efterfølgende tidsstraf, at de endte på fjerdepladsen.
Jan Kaiser Læs mere om: Michael Klitgaard ChristensenSpa-Francorchamps04/05/19 - Spa-Francorchamps - FIA WEC - FIA VM |