Michael Markussen leverede varen ved sæsonpremieren på svenske Ring Knutstorp, hvor han med en andenplads i første heat beviste at titelkandidaturet er alvorligt ment.
Andenpladsen blev grundlagt med en tilfredsstillende tredjeplads i kvalifikationen. Med et lille sekund op til hurtigste mand kunne Michael godt have ønsket mere, men i et helt nyt team er det vigtigt at være realistisk.
- Selvom jeg er omgivet af enormt erfarne folk der ved hvordan man vinder mesterskaber, skal vi stadigvæk lære at arbejde sammen under et løb. Når vi får sporet os helt ind på hinanden kommer den sidste smule fart helt automatisk, siger Michael Markussen, der altså omsatte tredjepladsen til en andenplads - og teamets første pokal - efter et relativt roligt løb lørdag formiddag.
Der var til gengæld alt andet end ro og fred da andet løb blev startet lørdag eftermiddag. Allerede under optakten havde mekanikerteamet med bekymrede miner spejdet mod himlen, der skiftevis bød på blå himmel og sne- og haglbyger. Dækvalget ville have altafgørende betydning for udfaldet af løbet.
Mens banen tørrede op kørte feltet på banen og gjorde klar til start. Den svenske asfalt var ikke helt tør, så Michael havde en krævende opgave med at få bilen i gang uden for meget hjulspind.
- Når sådan en racerbil skal sendes afsted, gælder det om at ramme det helt perfekte omdrejningstal for at få flest hestekræfter som muligt sendt ned i asfalten uden at hjulene spinner. Og når banen er fugtig er man nødt til at give den mindre gas på grund af det lave vejgreb - til gengæld risikerer man at bilen staller (går i stå, red.) ... og det skete altså for mig, forklarer Michael, som ivrigt forsøgte at få gang i bilen igen.
- Udfordringen var bare, at køreren ved siden af mig lavede samme nummer, så bilerne bagved havde ikke rigtigt noget sted at køre hen. Jeg blev påkørt af én bil før jeg fik startet bilen igen, og da var jeg allerede langt nede i feltet, fortæller Michael Markussen.
Det handler om gode oplevelser
Efter et større oprydningsarbejde blev løbet givet frit igen, og her begyndte Michaels overhalingsarbejde. Det blev et lyspunkt på et løb, der havde potentiale til at give endnu en topplacering.
- For en racerkører er en overhaling jo det bedste i verden, så hvis jeg ser bort fra resultatet var det super fedt! Ikke mindst for vores 60 gæster, der havde taget turen fra Danmark for at opleve vores første løb sammen med os. De fik da lidt ekstra at se på, griner Markussen.
Løbet på Ring Knutstorp gav også debut til teamets nye VIP-afdeling, og på trods af lave temperaturer og snebyger fik gæsterne en god dag i et opvarmet telt med god mad, underholdning og godt racerløb. Det er noget, som for alvor er sat i højsædet i denne sæson:
- Sponsorer er den benzin, som holder et racerteam kørende, og derfor har vi brugt mange timer på at designe den oplevelse, vi gerne vil give til dem, som tror på vores projekt. Jeg synes at det er blevet rigtigt godt, og jeg er stolt af alle dem som har hjulpet til med at få det her team på benene i løbet af vinteren, slutter Michael Markussen.
Maj måned er ekstraordinært travl for den jyske DTC-kører. I den kommende weekend går det nemlig løs på Monza-banen i Italien, hvor han skal køre anden afdeling af Michelin Le Mans Cup sammen med KEO Racing. Herefter når han lige hjem, før han og resten af Markussen Racing gør klar til anden afdeling af DTC-mesterskabet, der køres på gaderne i Aarhus under Classic Race Aarhus.
Markussen Racing
Kim Gripping Læs mere om: Michael MarkussenRing Knutstorp04/05/19 - Ring Knutstorp - DTC |