Der var lagt op til en marathon week-end for Perfection Racing til Sommerløbet på Ring Djursland, hvor teamet stillede til start med to biler. Forskellige problemer betød, at det ikke blev helt så meget marathon som planlagt, men da støvet havde lagt sig kunne teamet alligevel se tilbage på en fremgangsrig week-end.
To biler - tre kørere - fem løb - over 6 timers køretid. Det var nøgletallene i Perfection Racings planlægning for Sommerløbet på Ring Djursland. Det lyder voldsomt, men planen var at deltage i DEC med begge teamets biler: En Corvette C6 og en Ginetta G55. Det skulle dog vise sig i løbet af lørdagen, at planen måtte revideres lidt.
Claus Klostermann holdt godt øje med Tommy Laugesen - men målflaget så han ikke (Foto: Henning Smed)
Først kigger vi på lørdagens DEC-løb, som ærlig talt udviklede sig til lidt noget rod for teamet. Først måtte man erkende, at Corvetten ikke er klar til længere løb. Olien i gearkassen blev ganske enkelt alt for varm og man måtte trække bilen ud af løbet. En naturlig følge heraf var også, at Corvetten slet ikke ville komme til start i søndagens DEC-løb.
Ginettaen kørte til gengæld glimrende, men her var teamet ikke helt skarpt. Et noget kikset kørerskifte og et par stop-and-go straffe, som man også burde kunne undgå, betød, at Tommy Laugesen og Claus Klostermann blev sat meget tilbage og resultatet blev en skuffende 6. plads i klassen.
I Special Saloon Car gik det lidt bedre, idet Michael Klostermann her kunne køre Corvetten ind på en 3. plads i klassen. Det var dog også lige på vippen, da bilen - ganske som på Jyllandsringen - manglede benzin på den sidste omgang og derfor kun lige kunne humpe sig i mål. Her var løsningen dog enkel: Teamet har skiftet til en anden dæktype på Corvetten og det betyder, at den nu kan køres meget mere agressivt. Det betyder også, at den skal have noget mere benzin på. Læring til søndagens løb.
Søndag formiddag og der var taktikmøde i teltet hos Perfection Racing. Lørdagens fejl blev gennemgået og der blev trænet kørerskift hele formiddagen. Det var således et topforberedt hold, som stillede op til week-endens andet DEC-løb. Det udviklede sig også helt som planlagt. Tommy Laugesen lagde ud i godt tempo og efter et velgennemført pitstop kunne teamet konstatere, at de førte klasse da alle konkurrenterne også havde afviklet deres pitstop. "Den lå lige til højrebenet," konstaterede Claus Klostermann tørt, da han efter ca 40 minutter kravlede ud af bilen. Det var til gengæld overhovedet ikke en del af planen, at han skulle forlade bilen efter 40 minutter i et 1-times løb, men det var nødvendigt, for Ginettaen havde knækket en trækaksel og det var derfor slut på det løb. Super ærgerligt, da det burde have været en formssag at køre en klassesejr hjem der.
Michael Klostermann fandt sig godt til rette i Corvetten på Ring Djursland (Foto: Henning Smed)
Til gengæld fik teamet lidt oprejsning i søndagens to Special Saloon Car heats. Det blev igen til to 3. pladser til Michael Klostermann, men til forskel fra lørdagens løb var det ikke kun 3. pladser i klassen, men også generelt blandt alle Special Saloon Car bilerne. Corvetten havde nu fået den rette mængde benzin på, og Michael kunne glæde sig over, at den nu kører rigtig godt. Han blev mere og mere dus med bilen og nåede i løbet af søndagens heats ned på at køre næsten et sekund hurtigere på en omgang, end han havde gjort under tidtagningen om lørdagen.
Resultatmæssigt nåede Perfection Racing ikke helt det, man havde sat næsen op efter. Men på begge biler har man gjort store fremskidt med køreegenskaberne. Der er mange nye folk i teamet i år og foråret har derfor været en lang indlæringskurve omkring, hvordan bilerne skal klargøres og sættes op. Derfor er det meget glædeligt, at forårssæsonen har vist, at teamet efterhånden er ved at have fået de to biler ind under huden.
Henning Smed Læs mere om: Claus KlostermannMichael KlostermannTommy LaugesenPerfection RacingRing Djursland23/06/19 - Ring Djursland - Danish Endurance Championship23/06/19 - Ring Djursland - Special Saloon |