Det blev en helt fantastisk weekend for Henrik Eilertsen på hjemmebanen, ved Copenhagen Historic Grand Prix.
Team Eilertsen Racing fra Espergærde havde taget turen sydpå, for at køre på den specielbyggede bane på Bellahøj.
Der var allerede lidt erfaring med i bagagen fra sidste år, hvor Henrik debuterede i den himmelblå Ford Escort 1300 med startnummer 200, på netop den bane.
Siden da er der dog sket meget på bilen, som har fået de værste børnesygdomme kureret – så det da i hvert fald ud til inden weekenden.
(Foto: JJ Media)
Lørdag morgen stod på den kvalifikation, som dagens første programpunkt. Der var ikke nogen træning for den Historiske 71 klasse, som Eilertsen var en del af, så derfor var det vigtigt at få sat en tid hurtigt, der også ville sikre ham en plads så langt fremme, og dermed minimere risikoen for uheld under starten.
Det lykkedes til fulde, da han fik kørt sig til en fænomenal 11. startposition, hvilket samtidig var en 3. plads i klassen for biler optil 1300 cc. Helt klart godkendt, når man kunne finde adskillige biler med mange flere hestekræfter længere tilbage i feltet.
Det hele var dog ikke fryd og gammen, da en olieslange hoppede af på vej ind i pitten, hvilket gjorde at chefmekaniker Frederik Hansen alligevel endte med at få beskidte fingre. Men forhåbentlig ville dette blive det eneste problem – men man kunne aldrig vide sig sikker.
Det kunne heldigvis bare løses med et spændebånd og så en dunkfuld frisk motorolie.
(Foto: JJ Media)
Weekendens første heat skulle køres lørdag eftermiddag, i den bagende sol over Bellahøj. Det blev ikke til verdens bedste start, da nogle af bilerne med de større motorer havde en bedre acceleration ned mod Sving 1. Til gengæld kom han hurtigt ind i god rytme, og havde en Porsche i sigtekornet gennem hele løbet. Mens Henrik havde bedre nedbremsninger, og højere svinghastigheder, kunne Porsche’n trække fra på langsiderne på grund af den større motor. Det var dog heller ikke en vigtig kamp – der skulle i stedet tænkes på 0-1300 klassen, hvor det lykkedes Henrik at køre en 3. plads hjem, og endda sætte den hurtigste tid i klassen undervejs.
Løbet sluttede dog før tid da en af konkurrenterne i klassen desværre havde en afkørsel med meget høj hastighed på grund af et bremsesvigt. Heldigvis var køreren ok, men bilen blev ikke køreklar til resten af weekenden.
Den generelle 13. plads i løb 1, var også startpositionen til løb 2. Her blev det til en meget bedre start for Eilertsen, som var helt oppe på en generel 9. plads, lige bag den førende i 0-1300 klassen. Her blev der kæmpet på livet løs gennem den første halvdel af løbet, hvor det lykkedes at få den himmelblå Ford Escort ud i front. Derfor var det en yderst tilfreds kører, som kunne køre over målstregen som vinder af heatet.
(Foto: JJ Media)
Der var dog stadig en finale at køre, og det var først her at der skulle deles præmier ud. Derfor var der fuldt fokus på et forsvare førstepladsen.
Det var dog lettere sagt end gjort, da det ikke var muligt at se startlysene fra 9. startposition. Så det var bare at vente på at de andre kørte, og derefter sætte efter. Der var dog ekstra sved på panden, da bilen pludselig ikke ville sætte i første gear. Heldigvis lykkedes det at få gearstangen til at gribe fat, inden starten gik. Da den så gik, blev der så igen stillet krav til reaktionsevnerne, da en kører foran holdt helt stille. Heldigvis nåede Henrik udenom, men der var en bagved kørende der ikke gjorde. Så det resulterede i en Safety Car periode, så de to biler kunne fjernes fra banen.
Herefter gjaldt det om fokusere på det vigtige, og ikke lade sig forblinde af at køre rundt på en generel 8. plads i løbet. Da løbet blev givet frit igen, skulle der blot holdes fast i føringen, og spare gearskiftet mest muligt, da 3. gearet heldigvis var brugbart rundt på det meste af banen, selvom det bestemt ikke havde nogen positiv indflydelse på omgangstiderne.
(Foto: JJ Media)
Men det var nok til at køre sejren i 0-1300 klassen i hus, hvilket var en kæmpe forløsning for holdet. En tur på podiet, en stor flaske champagne, en flot pokal, en buket blomster, og ikke mindst et armbåndsur i vinderpræmie, var en fantastisk afslutning på de omkring 16 måneders kamp med bilen, siden opbygningen startede i foråret 2018.
Resultatet er forhåbentlig starten på en god efterårssæson for Henrik Eilertsen, hvor det næste programpunkt er Night Race på Padborg Park, hvor han skal køre i den hvide og orange Peugeot 208 Hdi – cirka ligeså mange hestekræfter, men med forhjulstræk i stedet for baghjulstræk. Night Race køres den 24. august, der er en smule utraditionelt med en lørdag som finaledag.
Team Eilertsen Racing
JJ Media Læs mere om: Henrik EilertsenBellahøj (Gadeløb)04/08/19 - Bellahøj (Gadeløb) - CHGP |