Denne week-end tog Perfection Racing hul på deres egen triathlon. De kommende 3 week-ender står programmet på racerløb og det bliver et hårdt program. Denne week-end gik det for sig på Padborg Park - i næste uge gælder det Barcelona og om to uger sluttes der af på Jyllandsringen. Perfection Racing fik en god optakt til Barcelona 24H (Foto: Henning Smed)
Men hvor de 3 discipliner i en rigtig triathlon er nogenlunde ligevægtige, så hersker der ingen tvivl om, at for Perfection Racing er det løbet i Barcelona, som er den store udfordring. Her drejer det sig nemlig om et 24-timers løb og det sætter jo week-endens Danish Endurance Championship løb på 2 x 1 time lidt i relief. Strategien forud for løbet var da også, at der ikke skulle kæmpes for enhver pris. "Vi skal i den grad køre med sikkerhedsbrillerne på. Selvfølgelig kører vi racerløb, men vi skal altså ikke rodes ind i noget som helst," fastslog Michael Klostermann inden starten. Han skulle sammen med Tommy Laugesen køre teamets Ginetta G55.
Det med "at blive rodet ind i noget" var der ellers rig mulighed for på Padborg Park. For et par år siden var Danish Endurance Championship rent ud sagt i krise. Det var med nød og næppe, at deltagerantallet nåede tocifrede tal, men det er fortid nu. Arrangementsformen blev ændret til 1 times løb i stedet for de tidligere 4 eller 6 timers løb og det er faldet i deltagernes smag. I Padborg var der hele 36 teams tilmeldt og de mange biler fyldte godt på banen.
Det betød, at Perfection Racings strategi måtte i spil allerede under tidtagningen. Det var ikke så let at finde plads til at sætte en hurtig omgang - og i tidtagningen til 2. løb lykkedes det pga. en safetycar faktisk slet ikke. Udgangspunktet for de to løb var derfor startplaceringer som hhv. 9 og 16 - altså lige der, hvor trafikken i første sving er rigtig tæt.
Men i første løb blev alle bange anelser gjort til skamme. Der blev kørt rigtig flot racerløb og på trods af det store felt, skete der ingen alvorlige uheld i løbet. Den ene safetycar, der var brug for, var kun for at flytte en deltager, som var gået i stå. For Perfection Racing så det rigtig godt ud. De fik bragt sig i spidsen af deres klasse og havde længe en solid føring, men så udviklede de sidste omgange sig til noget af en gyser. Dækkene på Ginettaen begyndte at give op hen mod slutningen og føringen svandt mere og mere ind. Michael Klostermann kæmpede bravt, men på allersidste omgang nåede forfølgerne op og forbi, så resultatet blev, at Perfection Racing endte på andenpladsen - slået med 1,7 sekund efter 1 times løb. Lidt skuffende, men Tommy Laugesen udtrykte teamets holdning kort og godt: "I dag var andenpladsen bedre end sandkassen!" - og det var sande ord.
Andet løb dagen efter endte med et lidt dårligere resultat. Her startede teamet på en 16. plads og den tætte trafik midt i feltet skulle vise sig at blive afgørende. Tommy Laugesen kørte første stint, men havde stort set aldrig frit løb og den tid, som blev sat til i kamp med andre deltagere, viste sig at blive dyr i den sidste ende. Her rakte anstrengelserne til en 4. plads i klassen - men igen kom bilen i mål uden skader, hvilket jo hele tiden var topprioriteten.
Efter løbet var der således ikke andet for teamet at gøre end at pakke grejet og så blev kursen ellers sat sydover. Næste stop: Barcelona!
Perfection Racing
Henning Smed Læs mere om: Michael KlostermannTommy LaugesenPerfection RacingPadborg Park24/08/19 - Padborg Park - Danish Endurance Championship |