Man skal kun være to biler, for at kunne køre ræs – så galt var det heldigvis ikke, da Youngtimer Touring Car Challenge deltog ved Night Race på Padborg Park, men der blev leveret en masse seværdigt ræs.
Men det var alligevel en anden event, end hvad vi ellers er vant til fra YTCC feltet.
Da løbet kun var et opvisningsløb, og der kommer et DM tællende løb i næste weekend, var der desværre kun 9 kørere tilmeldt, fordelt på Division 1 og 2, som havde taget turen til det sønderjyske.
Ole Sondrup (285) var ude i en af de helt redninger, men holdt bilen på sporet. (Foto: JJ Media)
Søren Lyck var en af disse kørere, men han kom desværre ikke på banen i weekenden, da hans blå, hvide og røde Peugeot 306 spyttede væsker ud af motoren, som ikke kunne udbedres med en ny toppakning. Ærgerligt for ham.
Frederik Normann var kommet på besøg i Division 1, med den potente BMW E46 M3, så det var ikke nogen overraskelse at netop han havde taget Pole Position til Heat 1. Kim König var i denne weekend opgraderet til Division 1, og han var den næsthurtigste Division 1 mand, mens Rene Jensen og Bjarne Haa Rasmussen var henholdsvis 3. og 4. hurtigst.
Rene Jensen opnåede et personligt mål – at nå under 1:08 på Padborg Park. Så der var stor glæde at spore i teamet, med den udvikling. (Foto: JJ Media)
Desværre kom vi ikke til at se mere end 10 omgange fra Bjarne gennem hele weekenden, da oliefilteret på hans Honda Integra faldt af bilen, ude midt på langsiden. Det efterlod en kæmpe røgsøjle, og ikke mindst oliespor på banen, så kvalifikationen også var slut for de andre kørere på det tidspunkt. Bjarne valgte dog at lade bilen holde parkeret i pitten resten af weekenden, da en motor der taber olien ved maks. omdrejninger som regel plejer at resultere et en ret dyr mekanikerregning – læs ny motor.
I Division 2 var Nick Stentved den hurtigste mand, foran Kurt Poulsen og Steen Lehmann. Ole Sondrup var nogle få kilo for let på vægten, så han måtte starte løbet allerbagerst.
Kim König var flyvende i mere end en forstand. Denne weekend var han deltager i Division 1, men stadig den blå og røde Porschø – undskyld, Peugeot, blot med lidt flere hestekræfter under hjelmen. (Foto: JJ Media)
Det blev til 15 hæsblæsende omgange, hvor Stentved, Poulsen og Sondrup leverede eminent ræs, der foregik kofanger ved kofanger – og en enkelt gang eller to, også kofanger mod kofanger – over størstedelen af omgangene. All 3 var oppe at føre divisionen, men det endte med at Sondrup var først, foran Stentved og Poulsen, mens Lehmann lige skulle vende sig til den helt nyindkøbte Peugeot 307.
Ikke kun König var aggressiv over curbs – det var Kurt Poulsen også, på vej til sejren i Heat 2. (Foto: JJ Media)
I Division 1 tjekkede Frederik Normann hurtigt ud, men efterlod Kim König og Rene Jensen i en fantastisk kamp, som først fik sin afslutning, da Jensen satte et hjulpar i græsset, og dermed tabte en masse tid op til König.
Løb 2 skulle køres næsten 24 timer efter det første, og her var der lagt op til mere fra samme skuffe. Men mekanikken ville ikke det samme som Frederik Normann bad den om, så han dykkede hurtigt ind i pitten, hvor størstedelen af heatet foregik. Han fik bilen tilbage på banen hen mod slutningen, men den havde ikke helt samme fart som i gårsdagens løb.
Weekenden sluttede tidligt for Bjarne Haa Rasmussen, da Honda’en lukkede alt røgen ud, på vej ned af langsiden. (Foto: JJ Media)
Det betød så bare at Kim König og Rene Jensen kunne fortsætte gårsdagens kamp. Jensen lå længe i front, hårdt presset af König. Netop da König var kommet forbi, lavede han en lille kørefejl, og var centimeter fra at sætte den i autoværnet. Men det undgik han heldigvis. Få omgange senere var han oppe ved Jensen, gjorde kort proces, og vandt løbet.
Division 2 duellen blev meget lige med det foregående heat – 3 biler, som byttede pladser mere eller mindre uafbrudt. Denne gang trak Kurt Poulsen det længste strå, og længe så det ud til at Nick Stentved ville slutte toer. Men det var hans motor ikke helt enig i, da den gav et kæmpe brag på allersidste omgang, og sendte Stentved ud i sandkassen på grund af olien som sprøjtede ud. Det udnyttede Ole Sondrup til at slutte toer, mens Steen Lehmann ikke nåede at passere Stentved ude på banen, og derved sluttede 4’er bag ham.
Steen Lehmann skulle lige føle sig frem i den nye bil. Han startede med at køre racerbil tidligere på året, men har cirka 25% flere heste i denne, end i ”begynderbilen”. (Foto: JJ Media)
Så skulle der have været kørt et 3. heat, men det blev desværre aflyst, da tidsplanen for arrangementet var skredet næsten en hel time, på grund af uheld i en anden klasse, som krævede lidt opmærksomhed fra ambulancen. Sikkerhed frem for alt – men super ærgerligt at det kostede finaleheatet for YTCC.
Som tidligere nævnt, går der dog ikke lang tid inden at YTCC kan opleves på banen igen.
Frederik Normann var kun på besøg, men holdet fandt også frem til en defekt på bilen, som de så kan få udbedret inden deres næste løbsweekend. (Foto: JJ Media)
I den kommende weekend køres den 5. tællende afdeling i DM serien, hvor Ring Djursland bliver banen som der skal kæmpes på. I skrivende stund er der 39 kørere tilmeldt, men der er stadig mulighed for et par stykker mere, inden weekenden starter.
Udover Youngtimer bilerne, er der en masse historie biler på banen, med både lukkede standardvogne men også åbne formelbiler.
Nick Stentved (292) havde opgraderet til Division 2 denne weekend – og det kunne motoren ikke helt holde til. Så der må en ny en i, inden næste weekend. Så teamet har småtravlt hjemme i garagen. Her ses han i kamp med Kurt Poulsen. (Foto: JJ Media)
Tidsplanen for den kommende weekend er følgende, med forbehold for ændringer:
Lørdag
Tidtagning YT2 08:25-08:45
Tidtagning YT1+3+4 11:20-11:40
Løb 1 YT2 14:20-14:40
Løb 1 YT1+3+4 15:35-15:55
Søndag
Løb 2 YT1+3+4 10:55-11:15
Løb 2 YT2 12:25-12:45
Løb 3 YT1+3+4 14:40-15:00
Løb 3 YT2 16:30-16:50
Kørerforeningen YTCC
Youngtimer Touring Car Challenge
JJ Media Læs mere om: Padborg Park24/08/19 - Padborg Park - Youngtimer |