FIA Formula 3   17/11/19

Christian Lundgaard fik pokal med hjem fra første besøg i Macau
Christian Lundgaard havde en stærk debut ved Formel 3 World Cup, der blev afviklet på en af verdens mest udfordrende racerbaner, bybanen i Macau. Den 6,2 km. lange bane byder på en lynhurtig 2 km. lang langside, der snor sig mellem autoværn inden resten af den snævre bane byder på både hurtige og langsomme kombinationer omkranset af autoværn og betonmure. I de to løb der blev afviklet, sluttede debutanten Lundgaard på henholdsvis tredje- og fjerdepladsen.

Christian Lundgaard og hans team ART Grand Prix havde kæmpet med at finde den rette opsætning på Formel 3 raceren i træningen. De nye Formel 3 biler var omkring 5 sekunder hurtigere på banen end de foregående år og samtidig med at Lundgaard skulle lære banen, blev træningen ofte afbrudt af røde flag grundet afkørsler. Men i kvalifikationen fik Lundgaard sat en stærk omgang sammen og fik fjerdebedste tid og var bedst placerede rookie på den udfordrende bane..

Da starten gik til første løb, kom Lundgaard stærkt afsted. På den næsten 2 km lange langside mod første sving var han oppe og presse de to førende, men fik avanceret en enkelt plads og kom igennem første sving som treer. Bag ham skabte et sammenstød en kædereaktion, der betød, at tæt ved halvdelen af feltet stod stille og der kom straks safetycar. Ved genstarten pressede Lundgaard kortvarigt Shwartzman på andenpladsen, men han kom ikke forbi og holdt fast i tredjepladsen til mål. De tre første kørere, der alle fik overrakt pokaler på podiet, er alle tilknyttet Formel 1 teams, da vindende Vips er Red Bull juniorkører, Shwartzmann er tilknyttet Ferrari Formel 1 teamet og Lundgaard er Renault Formel 1 teamets juniorkører. Med tredjepladsen blev Christian Lundgaard bedst placerede rookie i et felt, hvor langt de fleste havde kørt løbet minimum en gang før.

Resultatet fra lørdagens løb gav startplaceringerne til søndagens hovedløb over 15 omgange. I en vild start, hvor flere biler kæmpede om de første pladser med 270 km/t ned mod første sving, ramte Shwartzmans forhjul Lundgaards baghjul, hvilket kostede Shwartzman en punktering. Det kostede desværre også momentum for Lundgaard, der måtte afgive en placering til Verschoor, der fik en stærk slipstream. Lundgaard holdt tredjepladsen indtil der kom safetycar efter en voldsom afkørsel. Ved genstarten mistede førende Vips førstepladsen og efterfølgende slap Sargeant forbi Lundgaaard, der nu var nede på fjerdepladsen. Resten af løbet var tæt, men da det ternede flag faldt var det med Lundgaard på fjerdepladsen, kun 2,2 sekunder efter vindende Verschoor.

"Jeg havde sat næsen op efter en sejr i dag, men løbet gik ikke vores vej" fortalte en skuffet Christian Lundgaard efter løbet. "En tredje- og en fjerdeplads første gang i Macau er dog ikke et dårligt resultat, men jeg havde håbet på lidt mere i hovedløbet. Jeg passede meget på i lørdagens løb og troede på mere søndag, men det er små ting, der gør forskellen, men sådan er det. Der var trods alt kun lige over 2 sekunder op til den vindende bil. Det har været fantastisk at køre Macau. Den bane er virkelig svær at beskrive. Den er helt utrolig. Lynhurtig og den mest udfordrende bane jeg har prøvet. Det er så vildt. En kæmpe tak til ART Grand Prix og Renault Sport Academy for at have givet mig den her oplevelse. Det har været fantastisk".

Lundgaard Racing

Jan Kaiser


Læs mere om:
  • Christian Lundgaard
  • 17/11/19 - Macau - FIA Formula 3

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport