Formel 4   20/07/20

God start på mesterskabet for Valdemar Eriksen
Valdemar Eriksen fra Nibe, kørte i weekenden første afdeling af det spanske F4-mesterskab på den 4 km lange Circuito de Navarra i Spanien. Fysikken blev en afgørende faktor, idet der var temperaturer helt op til 40°C i skyggen og dermed langt varmere i bilen og på banen.

Løbsformatet i Spanien er 2 kvalifikationer og 3 løb. Løb 1 køres efter hurtigste omgang i Kvalifikation 1, Løb 2 køres efter 2. hurtigste omgang i Kvalifikation 1 og 3. løb efter hurtigste omgang i Kvalifikation 2. Kvalifikationen varer kun 15 min, så der er ikke tid og plads til fejl, idet varmen i dækkene, og dermed tiderne først kommer på de sidste par omgange. Der er i alt 3 sæt nye dæk til rådighed.


Valdemar i pitgaragen foran FA (Fernando Alonso) BY DRIVEX

I Kvalifikation 1, kvalificerede Valdemar sig på P7, 9/100 af et sekund fra P3 og kun 3/10 af et sekund fra P1. Han satsede hele butikken i forsøget på at forbedre sig. Det endte dog i et spin og blister på dækkene, hvorfor 2. hurtigste tid kun rakte til P10, hvor han så skulle starte Løb 2.

Valdemar fik en god launch i starten på Løb 1, men en vild tyvstart helt nede fra bunden af feltet, gjorde at Valdemar måtte bremse og undvige og mistede derved et par placeringer. Ved hjælp af stabile og hurtige omgangstider, fik han dog overhalet én efter én via konsekvente overhalinger i det 25 minutter lange løb, og endte på en godkendt 5. plads.

Valdemar startede Løb 2 fra P10, men for at gøre ondt værre, fik han en dårlig start. Han tabte flere placeringer men fik også hentet en del og endte hvor han startede, på en 10. plads.


Debrief og dataanalyse

I Kvalifikation 2, skulle Valdemar køre på dækkene fra Kvalifikation 1, og han fik aldrig en perfekt omgang sat sammen, og endte på P7, hvor han således skulle starte Løb 3. Løb 3 blev dog en meget underholdende og intens affære.

Valdemar lå P8 på vej ind i Sving 1, men med en superfræk manøvre på ydersiden i det hurtige Sving 1, overhalede han 3 biler på én gang og kom ud af Sving 2 som P5. Manøvren havde kostet nogle sekunder til toppen, men Valdemar gav ikke op og pressede på 25 omgange i træk, i et stort set fejlfrit løb og fik lukket hullet ned til ca. 0,5 sekunder fra P4. Han måtte dog tage til takke med P5, idet han løb tør for tid. Ingen af kørerne bagfra blev en trussel, men de var aldrig mere end to sekunder efter, så der var ikke plads til fejl.

Valdemar ligger nu P5 ud af 19 kørere i det samlede mesterskab og bedst på Team DRIVEX som har 5 biler indsat i mesterskabet. Teamet og Valdemar havde gerne set en højere placering, men måtte sande, at MP Motorsport i denne weekend sad på alt. Der var ganske enkelt ingen der kunne matche dem fra første træning til sidste omgang af Løb 3.


Valdemars mor, søster og danske racemekaniker på besøg

Valdemar udtaler: ”Circuito de Navarra bliver aldrig min favoritbane! Selvom jeg nu har kørt rigtigt mange omgange der, synes jeg stadig ikke jeg kan finde den rigtige rytme, hvor jeg får alle hurtige sektorer sat sammen på én omgang. Derfor er jeg godt tilfreds med at ligge på 5. pladsen i mesterskabet efter at have kørt på den bane der passer mig mindst”.

”P5 er selvfølgelig ikke der jeg vil slutte løbene, men i denne weekend var en 5. plads ”best of the rest” og dermed en lille sejr for os, for MP stod mere eller mindre for alt fra P1-P4 hele weekenden og der var bare ingen der kunne matche dem. Det skal vi selvfølgelig arbejde hårdt på at få løst allerede fra i morgen, men jeg klarede mig bedst på teamet, og det er mit første mål!”


Valdemar i raceren umiddelbart før Løb 3

”Jeg var spændt på, hvordan fysikken ville holde. Jeg har virkelig trænet hårdt og intenst, men jeg var alligevel spændt fordi der var ulideligt varmt hele ugen, og det er bare noget andet end at køre hjemme i Danmark. Det gik dog supergodt og min fysik viste sig faktisk at være en styrke, for det var helt tydeligt, at flere af dem jeg overhalede blev trætte og begyndte at sejle og udover jeg kogte, blev jeg aldrig træt – heller ikke selvom der konstant var 15 biler i spejlene 😉 Stor high five til min personlige træner Torben Keller hjemme i Danmark, som også holder mig ørerne og følger min træning, selvom jeg er flyttet til Spanien”

”Jeg vil gerne sige stor tak til mine sponsorer i VER Business Club for at gøre sæsonen mulig, stor tak til min coach Benjamin Bailly, til min race engineer Edgar Pastrana, til hele Team DRIVEX - ikke mindst fordi, de valge mig til at repræsentere Fernando Alonsos farver og navn. Jeg kan sagtens mærke, at det er noget helt specielt at repræsentere FA Racing hernede. Det var også dejligt, at min familie fløj ned og heppede på mig, efter jeg ikke har set dem rigtigt længe nu”.


Opvarmning

Der bliver ikke tid til ferie for Valdemar, for der er test allerede i morgen tirsdag og onsdag på Paul Ricard i Frankrig og ugen efter igen på Circuito Del Jarama i Spanien. Næste løb køres på Paul Ricard 20-23. august.

Valdemar Eriksen Racing


Læs mere om:
  • Valdemar Eriksen
  • Navarra - Los Arcos

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport