Endnu et langt og udmattende løb er blevet kørt, heldigvis uden indblanden fra de ellers tunge truende regnskyer. Det var et ganske anderledes løb, al den stund publikum ikke kunne deltage ved dette års udgave af Le Mans, hvor Toyota udviste deres ubestridte dominans og Rebellion Racing afsluttede en æra - Den afsluttende time blev til et intensivt race for at få de sidste podiepladser afgjort Det legendariske Le Mans har nået sin afslutning, de sidste timer har været en kamp at komme igennem for de udmattede teams. I den sidste time skulle der reetableres dækbarrierer, så der blev kørt slow zone på en stor del af banen og biler dykkede i pit, mens der var flere teams som oplevede tekniske problemer under slow zone kørslen. Alt dette virak fik rokeret lidt på placeringerne, så det blev en intens afslutning på løbet.
Som om det ikke var nok øgedes spændingen da G-Drive Racing #26 fik et knækket hjulophæng at slås med, her blev teamet sat et stykke tilbage, så kampen mod Panis Racing #31 blev rigtigt tæt, en ærgelig ting for Mikkel Jensen her røg muligheden for en podieplads efter dette uheld. En afkørsel for #39 S024-HAS By Graff, gav efterfølgende en periode med safetycars på banen og stillingen rykkede rundt mens biler ventede på at komme retur på banen efter sidste deres pit besøg i dette løb.
I GT am var der et intens spændende race da løbet endelig blev frigivet, med en god halv time tilbage af det lange løb. Bag Dempsey - Proton Racing #77 kæmpede danske Nicklas Nielsen en indædt kamp mod Team Project 1 Porsche #56 for at holde på tredjepladsen og det lykkedes at holde den til målflaget.
Den øverste plads på podiet har i den sidste del af løbet været godt sikret af de førende teams, alle fire klasser har haft en rimelig sikker vinder undervejs og således blev den generelle sejr for det 88. Le Mans vundet af LMP1 Toyota TS050 #8 - Det var tredje år i træk Toyota vandt Le Mans 24H.
I år var der 8 danske kørere til start, kun én kører udgik og de resterende sluttede indenfor top 10. De bedst placerede danske kørere sluttede på tredjepladsen.
LMP1
Den førende Toyota TS050 #8 holdt afstand til sine følgere med 6 omganges forspring ned til den førende Rebellion racer. Rebellion Racing kæmpede en noget ulige kamp, men udholdenheden blev belønnet med en podieplads til Rebellion Racing #1 der sluttede på andenpladsen foran Toyota TS050 #7 og Rebellion Racing #3 endte på tredjepladsen.
LMP2
En velfortjent klassesejr til United Autosports #22 for hvem det lykkedes at komme i front i ly af natten. Samme mønster fulgte Jota #38 og de sluttede efter 24 timer på en flot andenplads. Der blev til det sidste kæmpet om alle podiepladserne, og tredjepladsen havde skiftevis Panis Racing #31 og G-Drive Racing #26 ligget på, og ved løbets afslutning blev det (set med danske øjne desværre) Panis Racing #31 der tog podiepladsen.
GT pro
Der herskede en sædvanlig stabil og hurtig kørsel for Aston Martin Racing #97 da sejren kunne køres hjem foran AF Corse Ferrari #51. På tredjepladsen blev der kørt en flot podieplads hjem af Dane Train Aston Martin #95 med Nicki Thiim bag rattet mens det ternede flag blev passeret.
GT am
Det blev også en Aston Martin der sluttede i am klassen da TF Sport #90 tog sejren foran Team Project 1 Porsche #56 og den velfortjente tredjeplads fik den hårdt kæmpende Nicklas Nielsen sikret med teamets Ferrari AF Corse #83.
De otte danske køreres placeringer:
LMP2
4. plads - #26 - Mikkel Jensen
-. plads - #33 - Anders Fjordbach
GT PRO
3. plads - #95 - Nicki Thiim + Marco Sørensen
6. plads - #92 - Michael K. Christensen
GT AM
3. plads - #83 - Nicklas Nielsen
6. plads - #66 - Jan Magnussen
9. plads - #85 - Michelle Gatting
Henrik Bess
Læs mere om: Le Mans20/09/20 - Le Mans - FIA WEC - FIA VMLe Mans - De første mørke timerLe Mans - De første timer er kørtLe Mans - De sidste timer er nærLe Mans - Eftermiddagen er ved at rinde udLe Mans - Formiddag med fartLe Mans - MidnatstimenLe Mans - Morgenen er igangLe Mans - Mørket kommer farende |