Danske Kris Nissen fik i 2019 comeback i en BMW M3-racer magen til den, som han i 1989 kørte i den tyske DTM-klasse efter ulykken i Japan året før. Efter bare én sæson snupper han det tyske mesterskab i TWC Tourenwagen Classic 2020. Samtlige 290 hestekræfter under motorhjelmen får lov at bestille noget, når danske Kris Nissen slipper sin BMW M3-racer løs på de tyske racerbaner. Genforeningen med en af 80’ernes allerhurtigste standardvogne har været så succesfuld, at Kris Nissen slutter som suveræn vinder af TWC, Tourenwagen Classic.
Kris Nissen i sin TicTac, som Alain Berg kørte i 1991. Bilen er BMW M3 E-30 fra 1991, og 2,3 liters motoren yder 290 HK. Det er stadig en potent og hurtig bil.
Godt nok er køreren 60 år og raceren halvt så gammel, men når man sætter dem sammen, sker der noget eksplosivt, har Kris Nissen bevist i denne sæson. Med 5 førstepladser, 4 andenpladser og en tredjeplads nåede ingen af de 60 øvrige kørere i nærheden af Kris Nissens mesterskab. Desuden blev danske Nissen nr. 2 i de såkaldte Golden Ära-klasser.
Kris Nissen havde i forvejen huset fyldt op med pokaler. Efter 2020-sæsonen er der kommet adskillige flere til.
Kris Nissen fik sit første comeback i den tyske DTM-serie i 1989, året efter at han forulykkede og blev livsfarlig kvæstet på Fuji-banen i Japan. I Tyskland markerede han sig i de efterfølgende år som en af de mest vindende kørere i netop en BMW M3 E30. Det er dog ikke hans ”gamle” bil, han kører i i dag, men den legendariske TicTac racer, som F1-køreren Alain Berg kørte i 1991.
Kris Nissens fik sidste år sit 2. comeback i Tyskland, og midt i sæsonen skiftede han til sit nuværende team, Feierabend Classis. Teamet ejes af Thomas Feierabend, der i Würzberg driver en større virksomhed med 28 ansatte, der restaurerer biler og primært BMW fra før 2. verdenskrig, men også sportsvogne fra 1920erne og ´30erne.
Kris Nissen i sin TicTac, som Alain Berg kørte i 1991. Bilen er BMW M3 E-30 fra 1991, og 2,3 liters motoren yder 290 HK. Det er stadig en potent og hurtig bil.
”Jeg kørte selv i TicTac’en på det tidspunkt og kom i kontakt med Kris, der havde en del problemer med den bil, som han kørte i på det tidspunkt. Vi blev hurtigt enige om at deles om min bil og havde en del sjov, hvem af os der skulle være første og 2. kører. Under testkørslen kørte Kris i væsentlig bedre omgangstider end mig, og han sluttede på en samlet 3. plads i 2019.”
”I dag har vi 3 biler med i TWC, 2 stk BMW M3 E30 til Kris og mig og en E36, som min 18-årige søn, Laurenz, kører i. Kris er en dygtig og meget motiveret racerkører, og vort samarbejde har udviklet sig til et nært venskab. Jeg er stolt over, at han nu også har vundet mesterskabet til vores team, siger Thomas Feierabend.
Team Feierabend er stolt over, at TicTac’en har trukket TWC-mesterskabet hjem til Würzberg. Fra venstre er det mekaniker Charlie Thume, mens Thomas Feierabend sidder ved rattet. Til højre er det datteren og teammanageren Elina og sønnen Laurenz. Han fungerer både som kører og mekaniker.
Ralph Bahr ejer Tourenwagen Classic, som køres med de samme biler, som blev brugt i de meget populære DTM-løb, som fra 1984 til 1992 trak op imod 100.000 tilskuere. Løbene med de gamle, men fortsat hurtige og potente standardvogne, har flere gange i denne sæson været optakt til de ”rigtige” DTM-løb. Ralph Bah har ikke fortrudt, at han lokkede Kris til at køre i Tyskland igen efter 16 års fravær på Nürburgring og alle de øvrige store tyske motorsports-lokaliteter:
”Som aktiv kører gjorde Kris en god figur. Han var en af de bedste kørere i Tyskland, et godt menneske og sportsmand til fingerspidserne. De kvaliteter har han stadig. Han har altid sin hustru Lou med til løbene, og flere af de andre kørere har også deres koner med. Det er hyggeligt, og Kris er altid med til at skabe den gode stemning. Jeg glæder mig over, at vi har både ham og Team Feierabend med i TWC.
Lou Nissen ledsager sin mand til samtlige TWC-løb, og parret er med til at skabe den gode stemning både under og efter racerløbene
Hovedpersonen selv er både glad og stolt over, at han endnu engang har skrevet sig ind i tysk motorsportshistorie:
”Thomas Feierabend og jeg har brugt de 3 løb i 2019-sæsonen til at få bilen sat rigtigt op til mig, og det har jo givet pote. Efter sådan en sæson er man sulten efter at komme ud at køre igen, siger den nye tyske Classic-Meister.
”Efter sådan en sæson er man sulten efter at komme ud at køre igen, siger den nybagt TWC-mester Kris Nissen.
MediaSet Esbjerg
Teddy Gehrke
Læs mere om: Kris Nissen |