DM Rally   19/04/21

Sluttede på sjettepladsen i generalklassementet i et hektisk sæsonstart
Første runde af Dansk Super Rally 2021 sluttede i weekenden for Simon Vallentin og Hyundai Rally Team Danmark med en generel sjetteplads efter en stribe hastighedsprøver i Rally Himmerland nordvest for Hobro.

For det nye rallyteam fik premieren et acceptabelt udfald, idet Simon Vallentin og co-driver Peter Egholm forlods havde som mål at slutte i Top 10 generelt blandt feltets hurtigste biler.


Simon Vallentin og Peter Egholm døjede med kraftig understyring på Nysumbanen, men fik siden skiftet til hårdere dæk og fik mere fart på bilen.
(Foto: specialpress@gmail.com)

- Med 13 kvalificerede hold i jævnbyrdige biler var der streget op til et knivskarpt opgør, så for os handlede det primært om at få lært vores Hyundai i20 R5 at kende og få optimeret samarbejdet med det polske Kowax 2B Rally Team. Alt i alt gav rallyet et godt grundlag for det videre samarbejde, så vi ser frem til næste runde den 15. maj ved Stoholm, forklarede Simon Vallentin efter en hektisk sæsonstart.


Hyundai Rally Team Danmark og service-trioen fra Kowax 2B Rally Team efter det skarpe opgør med tætte fartdueller på de nordjyske hastighedsprøver. Fra venstre Adrian Kargol, Bartosz Tuszakowski, Peter Egholm, Simon Vallentin og Grzegorz Kalarus.
(Foto: specialpress@gmail.com)

På den første af rallyets 10 hastighedsprøver var R5-debutanterne tiendehurtigst generelt på de følgende prøver kom farten op, så de var henholdsvis niende- og ottendehurtigste hold blandt de godt 70 startende hold. På de efterfølgende to prøver var de femtende- og niendehurtigst. Forklaringen på det var dels at bilen var stærkt understyrende ved hastighedsprøven på Nysumbanen og dels at en langsommere konkurrent ikke gav plads for dem på en rundbane ved Hersom.


Her blev Simon Vallentin og Peter Egholm sinket bag en konkurrent, som ikke gav plads for den bagfra kommende Hyundai i20 R5.
(Foto: specialpress@gmail.com)

- Rallybilen er meget anderledes og hurtigere, end de biler som jeg tidligere har kørt, men den styrer og bremser fantastisk, så da jeg havde vænnet mig til den, blev vores tider på hastighedsprøverne bedre, og vi kunne begynde at se på mulighederne for at forbedre indstillingerne til min kørestil, tilføjede Simon Vallentin.

På rallyets sidste prøver var Vallentin og Egholm først sjettehurtigst, så tredjehurtigst og på den sidste og pointgivende powerstage kørte de hurtigste tid af alle.


Simon Vallentin og Peter Egholm døjede med kraftig understyring på Nysumbanen, men fik siden skiftet til hårdere dæk og fik mere fart på bilen.
(Foto: specialpress@gmail.com)

- Det var ærgerligt at miste mellem fem og ti sekunder på den femte hastighedsprøve, men vi kom igennem rallyet uden skrammer og fik noget med hjem. Dels ekstra fem point fra sejren på powerstagen, og dels et godt udgangspunkt for yderligere optimering af bilen i den kommende tur neringsrunde. Alt i alt en god begyndelse på det videre samarbejde med teamet i Polen, Hyundai Danmark og gruppen af sponsorer, som har gjort dette projekt muligt sluttede Simon Vallentin.

Morten Dam - autoMOTIV/specialpress


Læs mere om:
  • Simon Vallentin
  • Himmerland
  • 17/04/21 - Himmerland - DM Rally - DM

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport