Dramaet dræbte løbet. Det var ikke Ferraris dag i dag. Fire biler udgik af løbet - alle med Ferrari motor. At de to af dem, ovenikøbet var motorproducentens egne biler, gjorde det ikke bedre! Men med de røde racere ukampdygtige, var der heller ikke rigtig noget spænding tilbage i løbet.
Det startede ellers godt - en god start, hvor Leclerc koncentrerede sig om, at holde Verstappen tilbage, hvilket gav masser af plads til Sergio Perez, der kom bedst fra start. Han fik lagt afstand mellem sig selv og Leclerc, der på sin side havde Verstappen relativt tæt på sig. Sådan gik det lige indtil Sainz trak af banen med et teknisk problem. Det udløste en virtuel SC. Det lokkede en masse til at tage et pitstop. Det sendte Verstappen op på 2. pladsen, da han blev ude på banen. Han halede ind på Perez, der fik besked på, ikke at gøre modstand.
Mexicaneren var den første af de to, der pittede og det gik langsomt - det gjorde det også ved næste pitstop. Dernæst kom Verstappens pitstop og dermed var Leclerc i front og vi havde et rimeligt godt løb, at se frem til. Hvilket team havde valgt den bedste taktik? Det kunne gå begge veje. Men ak, sådan skulle det ikke gå. I stedet fik vi en storrygende Ferrari, der haltede tilbage til pitten og to Red Bull racere i front, hvor ingen kunne komme til at tage kampen op med dem. Fra da af, var det bare at trille til mål.
Men andre Ferrari motoriserede biler, havde også problemer. Først var der Zhou, der fik besked på at komme i pit, fordi telematrien havde afsløret et problem med bilen. Senere var det Kevin Magnussen, der måtte parkere på et tidspunkt hvor han var ved at tage kampen om med Ocon - det var potentielt 10. pladsen, der kamp handlede om. Men kampen døde sammen med Magnussens motor.
Magnussens exit udløste en virtuel SC. En masse pitstop, der ikke gjorde ret meget. Og så var det ellers bare at få kørt bilerne hjem. George Russell fik serveret en 3. plads og fortsatte sin gode stime. Lewis Hamilton blev nr. 4 efter en stor indsats i en bil, der virkede som en mellemting mellem en racerbil og en hoptimist. Omgang efter omgang hoppede den aldrende mand op og ned i bilen - og magtede alligevel flere gange at gå i tæt duel - sidst mod Pierre Gasly.
Franskmanden blev stadig nr.5 og fik dermed en ret god dag ud af det. Hans dæk var gamle og slidte, mens Hamiltons var nye og friske, så det var ikke en hel lige kamp. Vettel blev nr. 6, men det kunne være blevet til mere. Tidligt i løbet lå Vettel foran Hamilton, da han også prøvede at komme foran Ocon - og faktisk kom forbi, inden han fortsatte lige ud, måtte lave et snurretur og tilbage på banen, med to tabe placeringer i stedet for en vundet. Havde tyskeren holdt sig på banen, kunne han sikkert have fået mere ud af dagen.
Alderpræsidenten Fernando Alonso havde en god dag og hentede en 7. plads hjem, foran Daniel Ricciardo og Lando Norris. Ricciardo skiftede først dæk under den anden VSC og på det tidspunkt var han placeret ganske pænt i stillingen. Pitstop kostede, men holdt ham inde i pointene. Norris kom tæt på ham til sidst, men havde fået ordre på at blive bagved. Tidligere i løbet havde det været omvendt, hvor man holdt Ricciardo bag Norris, hvilket kompromitterede Ricciardos strategi en smule.
Det sidste point gik til Ocon, der jo slap for Magnussens pres.
Det startede godt, og gik derfra nedad i kvalitet omgang efter omgang. Og med to Ferrari racere parkeret på sidelinjen døde al chance for spænding i løbet. Hamilton var med sine overhalinger det mest interessante i løbet, men 4. pladsen kom med en pris. Han havde tydligt smerter, da han kravlede ud af bilen - faktisk sad han på kanten af halo'en sidst man så ham - kanske han sidder der endnu?
I næste uge står den på Montreal og den smukt beliggende bane, på Ille de Notre Dame. Vi ses!
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Baku12/06/22 - Baku - Formel 1 - FIA F1 |