Michael Christensen var på hårdt arbejde, da han i weekenden deltog i to langdistanceløb på Sebring i Florida, USA. Fredag deltog Michael Christensens i årets første afdeling af VM for sportsvogne i Porsches nye Hypercar Porsche 963. Fredagens 8 timers løb blev efterfulgt af et 12 timers løb om lørdagen, hvor Michael Christensens også kørte Porsche 963, men for det amerikanske Porsche team i årets anden afdeling af det amerikanske IMSA mesterskab.
Desværre gav ingen af de to løb et topresultat til Michael Christensen og Porsche. I fredagens VM løb i FIA WEC, var 11 biler til start i den nye hurtige Hypercar-klasse. Men konkurrencen viste sig desværre hurtigt, at være for stærk til at Porsches nye bil kunne gøre sig gældende i toppen. Toyota, der har flere års erfaring i klassen, viste sig altdominerende og sammen med Ferrari tog de løbets tre første pladser. Michael Christensen og holdkammeraterne Dane Cameroun og Frédéric Makowiecki måtte tage til tage med en femteplads efter at have kæmpet med småproblemer på bilen undervejs.
(Foto: Porsche / Juergen Tap)
Ved det ældste sportsvognsløb i USA, 12 Hours of Sebring, kørte Michael Christensen med holdkammeraterne Felipe Nasr og Matt Campbell fra det amerikanske team. Men den 71. udgave af løbet blev en rutsjebanetur for Porsche. I løbets første halvdel kæmpede Christensens Porsche med blandt problemer med ophænget og blev sat en omgang tilbage i løbet. Men da solen gik ned og det blev lidt køligere, fik bilen mere fart. I løbets sidste time var Christensens Porsche med i kampen om sejren, men det hele endte i en kæmpe skuffelse, da søsterbilen blev involveret i et sammenstød med løbets nummer to kun 20 minutter før afslutningen. I aftenmørket blev også Christensens Porsche involveret i sammenstødet og de tre førende biler var sat ud af løbet.
"Det var langt fra en weekend som vi havde håbet" fortæller Michael Christensen fra Florida søndag morgen. "I WEC-løbet var det en lang kamp, bare at komme igennem uden problemer. Vi fik en drivethru og havde lidt småting, men nok til, at vi mistede fart og afstand til konkurrenterne. Samtidig var det virkelig svært at dobbeltstinte dækkene, da dæksliddet var meget højt og bilen var virkelig svær at køre i slutningen af stintet. Så vi har stadig lang vej op til konkurrenterne og målet lige nu er, at at komme tættere på Cadillac. Så en femteplads var det optimale vi kunne opnå. De sidste 2 uger har været rigtig hårdt arbejde og teamet har i den grad kæmpet for at optimere bilen. Mekanikerne har fået meget lidt søvn de sidste ti dage og en enkelt mekaniker kollapsede desværre, hvilket viser, hvor hårdt de kæmper for at give os en konkurrencedygtig bil. Så bare det, at vi kom igennem løbet uden de helt store problemer er positivt."
Om det lidt mere konkurrencedygtige løb i IMSA serien fortæller Michael Christensen. "Det var noget af en afslutning på weekenden... Jeg synes, vi var ok med i løbet, men vi havde desværre også problemer undervejs. Da jeg kommer i bilen, føler jeg noget er helt galt. Rattet sidder skævt og bilen styrer slet ikke, som jeg ønsker det. Jeg spørger over radioen, om vi har ramt noget med bilen i de forrige stints, men det har vi ikke. Problemet bliver værre og jeg kunne slet ikke presse bilen, da den ikke var til at forudse. I pitten ser de så en del fra hjulophænget ligge og jeg bliver kaldt ind og vi får den del repareret, men det koster os en omgang. Derefter kunne jeg igen presse bilen og ender med, at komme tilbage på omgangshøjde. Mod slutningen ligger vi til at føre løbet, men får en drivethru fordi vi ved et pitstop, har været nogle få centimeter uden for vores pitboks. Det koster en potentiel sejr, men i sidste ende slutter det hele bare i et ærgerligt sammenstød, som vi ikke kunne undgå. Så vi missede et sikkert podium, hvilket temaet havde fortjent, men det var fedt, at vi kunne kæmpe med til sidst. Vi har dog lang vej igen, før vi er så konkurrencedygtige, som vi gerne vil være. Men vi kæmper videre og nu tager vi retur til europa og så starter vi med at teste på Spa, så vi er klar til anden afdeling af VM i Portugal."
Jan Kaiser Læs mere om: Michael Klitgaard ChristensenSebring17/03/23 - Sebring - FIA WEC - FIA VM18/03/23 - Sebring - IMSA |