Albert Park, Melbourne. Uafprøvet og uudforsket af F2 feltet, der for første gang nogensinde i den forgangne weekend skulle prøve kræfter med en bane, der er kendt for at byde på drama. Det blev ingen undtagelse denne gang. Hverken i F1 eller F2. ”Drive to Survive”, der har lagt verden ned i underholdningsværdi og indsigt i en lukket F1 verden og F2 udgaven af denne - ”Chasing the Dream” - blev næsten snigløbet denne weekend indenom af en rå, brutal virkelighed, der ingen iscenesættelse behøver af hverken Netflix eller andre!
(Foto: Prema Racing. Joan Codina)
Det var en forventningsfuld Vesti, der fredag var klar til at sætte sig i bilen, men som i såvel træning som kvalifikation skulle få en idé om, hvad der ventede ham igennem 3 dage, der strøg om sig med dårligt vejr, spin, afkørsler og røde flag.
”Kvalifikationen var kaos. En våd og regnfuld bane gjorde forholdene enormt udfordrende. Da jeg på andet sæt nye dæk skulle sætte tiden, var banen i gang med at tørre op. Vi valgte at holde mig inde i pitten længst muligt for at kunne profitere af en mindre våd bane. Desværre fik jeg ikke muligheden. P.g.a endnu en afkørsel kom det røde flag 3 minutter før tid, og sessionen blev afblæst. Det var den kvalifikation for mig. P13 til lørdagens sprint race er aldrig en drømme position på en start grid!”
(Foto: Prema Racing. Joan Codina)
Også i sprintracet gled folk af – allerede på vej ind på banen. Albert Park er selv i tørvejr kendt for at være en særdeles glat bane p.g.a asfaltens beskaffenhed. Vesti selv kom flyvende fra start og fik overhalet 4 biler på de to første omgange og fortsatte derfra de gode takter. Til slut tabte han dog en position til sin teamkammerat, Oliver Bearman.
”En kalkuleret risiko. Jeg havde ikke noget at tabe. Jeg tog en chance på Red Bull junior, Isack Hadjar, kom for langt ud og åbnede for, at min teamkammerat kunne komme forbi mig.”
(Foto: Prema Racing. Joan Codina)
Søndagens Feature race med de mange points på spil, nærmede sig en Vesti opvisning, som senest set i Jeddah. Det blev et samspil mellem mand, maskine, team, veludført lagt - og udført strategi. Uheld og held er også en del af pakken. Men Vesti viste med sin kørsel - dagens hurtigste omgangstid - og en overhaling blandt andet i sving 13, hvor man ikke er vant til at se overhalinger (!), at det var ham, der tog sagen i egen hånd. Vesti kørte sig således 9 pladser op til en afslutning som P4.
(Foto: Prema Racing. Joan Codina)
”Normalt tror man på tingene. Men man er også realistisk forud for et Feature Race. At starte som nr. 13 på gridden i et tørt race, gir normalt ikke de største muligheder. Vi valgte medium dækket fra start, som vi kunne køre langt på, i håbet om en safetycar sent henne i løbet. De bedst kvalificerede havde alle valgt et blødt dæk, der ikke holder længe, men som er hurtigt. En safety car kom allerede på 8. omgang. Det var IKKE meningen! Mine dæk skulle holde langt. Nu pittede de andre og fik dermed et ”gratis” pitstop, som blev dyrt for mig, der blev på banen. Ja, jeg lå forrest derude, men et rent visuelt bedrag. Mine konkurrenter havde hentet en masse tid ved at pitte under safetycar. Deres friske dæk ville udfordre mine kraftigt længere henne i løbet. Jeg kørte ”flat-out” for at forsøge at tage noget tid på dem. Men så skete det! Endnu en saftey langt henne i løbet reddede mig. Jeg benyttede nedbremsningen af feltet til - denne gang for mig - et ”gratis” pitstop, og de nye bløde dæk skød mig afsted. Så stærkt at jeg næsten tabte bilen på vej ud af pitten, hvor dækkene stadig er kolde.”
(Foto: Prema Racing. Joan Codina)
”At slutte P4 er ret godt, selvom det kun er en fjerdeplads. For det lå bare i kortene det her. Men indimellem kommer der noget godt ud af, at alt synes imod én. Min dårlige kvalifikation gav mig muligheden for at vise, at jeg kan vende noget skidt til noget rigtigt godt. Det ved jeg, der er nogen, der vil krydse af på deres checkliste i.f.t en vurdering af mig,” smiler Vesti.
(Foto: Prema Racing. Joan Codina)
Der blev talt meget om Vesti blandt de internationale kommentatorer i dag, og Vesti som ”Mesterskabs kandidat”. Vestis team, Prema Racing, skal tildeles de samme roser, hvis det står til Vesti.
”Vi elsker at være sammen. I søndags oplevede jeg en fantastisk tur ned langs kysten sammen med teamet. Vi arbejder ikke kun i teamets workshop og på banen. Vi lader også op sammen udenfor banen. Altid på teamets initiativ. Kan man det, og nyder man hinandens selskab, så kan vi bare mere sammen, også når tingene brænder på.”
Et stærkt samarbejde, der lige nu har givet Vesti 42 points på kontoen som tredje bedste kører. Serien føres p.t af Ayumo Iwasa, DAMS, der startede på pole og sluttede som dagens vinder af Feature løbet.
(Foto: Prema Racing. Joan Codina)
Next stop Baku 28-30 April. Her vandt Vesti sidste år sprintracet.
Dorte Riis Madsen Læs mere om: Frederik VestiAlbert Park02/04/23 - Albert Park - FIA Formula 2 |