Der var tydelige forbedringer hver gang, Sebastian Gravlund var på banen i weekendens anden afdeling af Eurocup3-mesterskabet, der blev kørt på Motorland Aragon i Spanien.
(Foto: Sebastiaan Rozendaal / Dutch Photo Agency)
Efter en hård weekend med tekniske problemer med den nye Eurocup3-racer i årets første løbsweekend, var det en veltilpas Sebastian Gravlund, som på trods af manglende tid bag rattet i forhold til konkurrenterne fik sat sit eget aftryk på løbet i Aragon. I træningen var der god fart i Gravlunds racer, og bedste tid i kvalifikationen rakte til en syvendeplads - næstbedste rookiekører i feltet.
Første løb var smækfyldt med action, og Sebastian befandt sig i en intens kamp om placeringer i toppen af feltet. Da målstregen blev krydset for sidste gang, var det med danskeren på en sjetteplads; igen som næstbedste rookiekører. Og dét passede godt til Gravlund:
- Det er virkelig rart med lidt succes efter den første løbsweekend, hvor intet rigtigt fungerede. Det er jo helt nyudviklede biler, så jeg var lidt bekymret over den manglende erfaring efter Spa-Francorchamps, men jeg kan se at farten er der. Resten handler om erfaring med bilen og konkurrenterne, fortæller Sebastian Gravlund, der ikke havde heldet helt så meget med sig i det næste løb.
(Foto: Sebastiaan Rozendaal / Dutch Photo Agency)
Her havde han kvalificeret sig som 11. bedste kører efter at have lavet en kørefejl på sin absolut hurtigste omgang. Den slags sker, og i løbet blev der så til gengæld overhalet og kæmpet om placeringer. I hvert fald indtil en kollision satte en stopper for kampene:
- Der blev virkelig gået til stålet. Det var super fedt racerløb med nogle fede dueller, hvor der blev byttet pladser og leveret noget god underholdning … men så kom vi ned til første sving, hvor vi forsøgte at køre igennem tre biler side om side. Det kan man ikke, forklarer Sebastian Gravlund, som måtte udgå med en beskadiget racerbil.
- Der røg et hjulophæng, og så er der ikke andet at gøre end at parkere bilen. Det var lidt ærgerligt, for weekenden er gået sindssygt godt, og både jeg selv og teamet har flyttet os et godt skridt i den rigtige retning, så det havde været fint lige at få bilen med i mål - måske endda med en podieplacering oveni hatten, siger Sebastian Gravlund, der til gengæld allerede nu kan se frem til et af sæsonens højdepunkter om halvanden uge. Her går turen nemlig til “Temple of Speed” - Autodromo Internazionale Monza.
(Foto: Sebastiaan Rozendaal / Dutch Photo Agency)
- Monza er bare én af de helt legendariske baner, og jeg glæder mig helt vildt til at køre der. Det er jo én af de baner, som enhver racerkører drømmer om at sætte flueben ved, og det bliver en oplevelse at køre der, hvor alle legenderne har kørt i tidens løb. Det bliver også en kæmpe udfordring, tror jeg, fortæller Sebastian Gravlund om højhastighedsbanen, som sætter helt andre krav til bilens opsætning - og kørerens håndtering:
- Dernede kommer vi til at køre med så lidt downforce på bilen som overhovedet muligt for at få mere fart ud af bilen. Det betyder til gengæld, at den bliver noget mere livlig i sving og under nedbremsninger, så det er jeg lidt spændt på. Hele Eurocup3-konceptet indebærer jo et meget begrænset testprogram, så jeg forventer en stejl indlæringskurve - men det er også fedt, fortæller Sebastian Gravlund.
Løbet på Monza køres den 10-11. juni.
Gravlund Motorsport Læs mere om: Sebastian GravlundMonzaMotorland Aragón11/06/23 - Monza - Eurocup-328/05/23 - Motorland Aragón - Eurocup-3 |