Hektisk weekend for Simon Vallentin og Peter Egholm i årets anden DSR-runde
På rallyets afsluttende prøve i Tåderup kæmpede Simon Vallentin og Kenneth Madsen om at sætte tiden og score fem ekstra point, men lige fra start til mål brugte de alt, hvad der var at køre på og svæve over. (Foto: Morten Dam)
- Bilen er god, men vi har stadig noget at arbejde med, før vi får det bedste ud af den, og det skal nok komme. Kenneth Madsen har i forvejen en hel sæson bag sig i Team Glad Sports Peugeot 208´er og ved, hvordan han får det optimale ud af den, så der er lagt an til et jævnbyrdigt opgør, hvor det kan gå begge veje, lyder holbækkeren Simon Vallentins vurdering af situationen før DM-turneringens tredje runde ultimo juni i Nordjylland.
På rallyets afsluttende prøve i Tåderup kæmpede Simon Vallentin og Kenneth Madsen om at sætte tiden og score fem ekstra point, men lige fra start til mål brugte de alt, hvad der var at køre på og svæve over. (Foto: Morten Dam)
I Vallentin Rallysports nye og lynhurtige Hyundai i20 Rally2 udgjorde han sammen med co-driver Peter Egholm, Kirke Hyllinge, den ene part i en hektisk duel på sekunder og splitsekunder, som i det vestsjællandske razzmatazz sluttede med endnu en sejr til sidste års Dansk Super Rally-vindere, Kenneth Madsen og Mette Felthaus, Ruds Vedby/Horsens, i Peugeot 208 T6 R5.
De to hold satte tempoet på de 145 kilometer hastighedsprøver, som lørdag og søndag blev kørt i det 485 kilometer lange rally ved Kalundborg, Sorø og Slagelse.
Simon Vallentin og Peter Egholm var klar til at give fuld gas fra starten, men det var Kenneth Madsen og Mette Felthaus også - og begge piloter var så at sige på hjemmebane, så det blev en ”dogfight“ med hårdt tråd på speederen i bilerne. (Foto: Morten Dam)
DØJEDE MED UNDERSTYRING
- Vores fantastiske servicefolk knoklede for at minimere tendensen til understyring og optimere balancen i bilen, men det skal nok komme. Kenneth Madsen har i forvejen en hel sæson bag sig i Team Glad Sports Peugeot 208´er og ved, hvordan han får det optimale ud af den, så vi har et jævnbyrdigt opgør, hvor det kan gå begge veje, lyder Simon Vallentins vurdering af situationen før tredje runde ultimo juni i Nordjylland.
Problemet med understyring resulterede allerede på den første hastighedsprøve i et utidigt ”hækkeløb“ til fordel for konkurrenterne, og kort efter starten på en rallyprøve ved Vielsted i en mislykket manøvre.
Servicefolkene sled for at minimere bilens tendens til understyring, og det gav Vallentin og Egholm en andenplads i generalklassementet. (Foto: Morten Dam)
PETER GIK I SORT
Simon Vallentin forklarede efterfølgende om forløbet:
- Et perfekt højresving kombineret med et kikset venstresving endte i en rapsmark og en stallet motor. Vi tabte nok 10-15 sekunder, før vi var tilbage på sporet. På rallyets afsluttende og pointgivende powerstage fik bilen fuld gas over et hop og landede så hårdt, at forruden revnede og Peter kortvarigt gik i sort.
Men rivalerne havde også noget at døje med, da de punkterede på et bagdæk, der blev flået af, så de måtte fuldføre prøven på en fælg uden dæk.
Der blev gået knaldhårdt til stålet!
På rallyets afsluttende prøve i Tåderup kæmpede Simon Vallentin og Kenneth Madsen om at sætte tiden og score fem ekstra point, men lige fra start til mål brugte de alt, hvad der var at køre på og svæve over. (Foto: Morten Dam)
Allerede på de to første af ialt 16 hastighedsprøver på vestsjællandske veje skiftedes de to favorithold til at sætte tiden, og hele vejen til mål i Sorø søndag var forskellen mellem dem som oftest mindre end fem sekunder - eller blot splitsekunder mellem 0,3 og 0,8.
Madsen og Felthaus sluttede i tiden 1:14:33.6, blot 24,2 sek. hurtigere end Vallentin og Egholm i tiden 1:14:57.8. Ib Kragh og Karsten Isaksen, Juelsminde/Egtved, i Hyundai i20N Rally2 tog tredjepladsen i tiden 1:16:02.2.
Efter to runder af DSR-turneringen er Vallentin og Egholm med 97 point på en samlet tredjeplads efter Madsen og Felthaus med 111 point, mens Jacob Madsen og Line Nedergaard, Ruds Vedby/Fårvang, i Peugeot 208 Rally4 med 106 point er på en samlet andenplads.
Jagten på rivalerne gav også lejlighed til ”cruising“ på Margueritruten. (Foto: Morten Dam)
”FRIDAG“ SOM FEJEMAND
Dagen efter præmieuddelingen ved målet i Sorø var Simon Vallentin tilbage for at gennemkøre alle weekendens hastighedsprøver.
Dog ikke bag rattet i rallybilen, men i en ni timer lang tour de force med en stor fejemaskine for at rydde kørebanerne for grus og andet skidt, hvor rallybilerne havde skåret sving og rabatter.
- Vi havde jo selv svinet vejene til, så der skulle gøres rent for at vi kan komme igen en anden gang, lød den enkle forklaring.
Vallentin Rallysport Morten Dam - autoMOTIV/specialpress Læs mere om: Simon VallentinKalundborgSlagelse28/05/23 - Kalundborg - DM Rally - DM28/05/23 - Slagelse - DM Rally |