Ulrik Linnemann har valgt at skrive kontrakt med det svenske team Hedströms Motorsport forud for anden afdeling af Europamesterskabet i Rallycross. Han kunne derfor stille til start på racerbanen i Portugal med en tidligere mesterskabsvindende Volkswagen Polo mod 15 af de bedste kørere i Europa. (Foto: QNIGAN)
Siden årets første afdeling af Europamesterskabet i Rallycross blev kørt i Ungarn i April, har Ulrik Linnemann søgt nye muligheder, da teamet måtte konkludere at deres egen Ford Fiesta Supercar ikke var konkurrencedygtig. På trods af optimeringer på bilen, var det stadig nært umuligt for Ulrik at være med i toppen, og han måtte se sig til takke med en 10. plads til årets første løb. Teamet indgik derfor en aftale med et svensk team, som betød at Ulrik kunne stille til start i en Volkswagen Polo, som den svenske kører Anton Marklund vandt Europamesterskabet i Supercar med i 2017. De konkurrerende teams har væsentligt større midler end det danske familieteam Linnemann Promotion, men Ulrik er optimistisk: ”Det er nok stadig ikke en bil som realistisk kan vinde mesterskabet, men det er et skridt tættere på toppen. Jeg har før været i dialog med det svenske team, og nu var der en mulighed for at indgå et samarbejde. Jeg glæder mig til at se hvad det bringer, og ser frem til at forbedre mig som kører, såvel som teamchef.”
(Foto: QNIGAN)
Forventningerne var høje forud for løbet i Portugal, men allerede i de indledende heats blev den danske repræsentant udfordret. I det første heat fik Ulrik en punktering, og fik derfor kun en 8. hurtigste tid. Men uheldet fortsatte, for på det portugisiske bjerg hvor banen Pista Automóvel de Montalegre lå, var vejret meget omskifteligt. Under de indledende heats vekslede vejret mellem høj solskin og voldsomme tordenbyger, og det faldt til den uheldige side for Ulrik Linnemann, som kørte på en våd bane, mens flere af konkurrenterne fik en væsentlig fordel, ved at køre på en tør bane. Han kom derfor til mål på en 8. og 11. hurtigste tid i det andet og tredje heat. Forud for det sidste heat placerede Ulrik sig derfor på en 13. plads i det hårde felt, hvor kun de 12 højest placerede kommer videre til semifinalerne. Det lykkedes heldigvis for danskeren at køre sig til en 6. hurtigste tid i det sidste heat, og fik dermed adgang videre til semifinalen som nummer 10.
(Foto: QNIGAN)
I semifinalen var Ulrik klar til at kæmpe om de 3 første placeringer, for at gå videre til finalen, men opdagede problemer med bilen kort før start. Et teknisk problem resulterede i at VW Poloen ikke havde turbotryk, og det var derfor umuligt for Ulrik at komme videre til finalen.
(Foto: QNIGAN)
På trods af den skuffende start med den nye racerbil, tror Ulrik stadig på at der er gode muligheder: ”Jeg kørte hurtigere omgangstider, og fandt mig bedre til rette i bilen for hvert heat. Vi tilpassede løbende bilen til min kørestil, og vi havde lavet flere ændringer før semifinalen, som jeg glædede mig til at afprøve. Jeg havde matchet flere af finalisterne på omgangstider, så jeg er selvfølgelig meget skuffet over hvordan det sluttede.”
(Foto: QNIGAN)
Forud for næste afdeling af mesterskabet har teamet fokus på af forbedre sig på starterne, som var det svageste punkt. I Rallycross er der stående start, hvor de 5 racerbiler starter på række, og på trods af at Ulrik havde hurtigste reaktionstid på startlyset, lykkedes det ham ikke at komme først til banens første sving.
(Foto: QNIGAN)
Ulrik deltager ikke ved den næste afdeling af Europamesterskabet i Norge, men arbejder hårdt på at blive klar til den svenske afdeling, som afholdes den 1-2. juli i Höljes. Dette er den største og mest prestigefyldte afdeling, og Rallycross-kørerne drømmer om at vinde foran de mange tilskuere på den svenske bane. Ulrik har før sejret i den mindre Super1600 klasse, og håber at gentage succesen i kongeklassen Supercar.
(Foto: QNIGAN)
Linnemann
Læs mere om: Ulrik Linnemann |