Har sendt ekspres-kurér til Tyskland for at blive optimalt forberedt.
Sidste års vinder af KOMO rallysprint i Gammelrand ved Kalundborg, Simon Vallentin, Holbæk, stiler efter en ny sejr, men ved også, at det vil kræve en optimal indsats. Han skal ikke bare være hurtig i sin rallytrimmede Hyundai i20 N R2, han skal være endnu hurtigere end i de tre første runder af årets Dansk Super Rally-turnering, hvori han just nu fører i RC2-klassen og er på en andenplads i turneringens samlede pointstilling.
Selv er han klar til at sparke speederen i bund, så han skal bare have bilen til at gøre præcis, som han vil have det. Det gør den bare ikke. Derfor har Vallentin Rallysport mandag to kurérer på vej til Hyundai Motorsport i Tyskland for at hente reservedele, så bilen kan blive optimeret.
Simon Vallentin er stærkt opsat på at gentage sidste års succes med en totalsejr i årets KOMO Jubilæumssprint. (Foto: Morten Dam)
Simon Vallentin forklarer situationen således:
– Vi har siden starten på sæsonen arbejdet med bilens gearkasse og spærredifferentiale for at mindske dens tendens til understyring. Gearkassen er blevet kontrolleret og justeret hos specialister i Polen, men det løste ikke problemet. Der har været leveringstid på bestilte reservedele, som nu er på lager, og for at spare tid besluttede vi selv at hente dem hos Hyundai Motorsport i Alzenau.
Det vestsjællandske rallyteams kurerer har fået både gearkasse og bagtøj med fra rallybilen i håb om at specialisterne i Alzenau kan finde tid til at hjælpe med den nødvendige trimning af mekanikken.
– Ellers er Plan B at gøre det herhjemme sammen med en specialist, men da bliver det i sidste øjeblik, fordi specialisten ferierer fra mandag til fredag. Det vil i så fald indebære både aften- og natarbejde at få bilen samlet og gjort klar til lørdagens sprintløb, tilføjede Simon Vallentin søndag efter at kurérbilen havde sat kurs mod Alzenau.
– Vi får ikke noget forærende ved lørdagens KOMO Rallysprint, som bliver et skarpt opgør. Ikke kun med de to seneste års DSR-mestre, Kenneth Madsen og Jacob Madsen fra Ruds Vedby i deres Peugeot 208'ere fra Team Glad Sport, men også med Ib Kragh fra Juelsminde.
For Vallentin Rallysport er det afgørende at få optimeret teamets Hyundai i20 N R2-bil, for Ib Kragh er en seriøs udfordrer, og vil ganske som brødrene Madsen helt sikkert give Simon Vallentin kamp til stregen. (Foto: Morten Dam)
Ligesom Vallentin kører Ib Kragh i en Hyundai i20N R2, og er på en samlet fjerdeplads i DSR-opgøret.
Med de tre indledende runder i DSR-turneringen står opgøret primært mellem de tre vestsjællændere og østjyden, der ligesom Kenneth Madsen har en stribe mesterskaber bag sig.
Vallentin Rallysport har inviteret 250 gæster til lørdagens fartfest i Gammelrand, så vinderen fra i fjor er naturligvis stærkt opsat på at vinde jubilæumssprintet.
Desuden giver sprintløbet Vallentin Rallysport mulighed for at teste bilen, og forberede sig bedst muligt til den fjerde DSR-runde, som køres i august.
– Bilens tendens til understyring har været et væsentligt problem i de to første turneringsrunder, om end det blev en smule bedre i den tredje og seneste runde. Med en førerposition i RC2-klassen og andenpladsen i DSR-turneringens samlede pointstilling har vi noget at forsvare, så vi vil ikke overlade noget til tilfældigheder, pointerede Simon Vallentin.
Vallentin Rallysport Morten Dam - autoMOTIV/specialpress Læs mere om: Simon VallentinGammelrandKOMO Jubilæumssprint bliver et tæt opgør mellem DM-kandidater |