Formel 1   09/10/23

Track limit madness
En weekend uden danske topresultater er usædvanlig, men skyldes også mest at der stort set ikke var dansk deltagelse i internationale løb ud over Formel 1! Her blev der til gengæld kronet en ny verdensmester.

Max mester
Det kom ikke som nogen stor overraskelse at Max Verstappen efter lørdagens sprintrace i Qatar kunne krones som ny verdensmester; tredje år i træk. For en sjælden gangs skyld skete det ikke med en sejr, den gik til den unge McLaren-komet Oscar Piastri. Denne ”uorden” rettede hollænderen hurtigt op på med sejr i selve Grand Prix’et søndag foran netop Piastri og dennes holdkammerat Lando Norris. At Verstappen har vundet VM med fem løb resterende er et vidnesbyrd om en sjældent set dominans fra en enkelt kører.
Men hvad laver F1 egentlig her, på Lusail-banen midt i Qatars ørken? Læs mere nedenfor.

Så kom Aston Martin på banen
Ugens nyhed for langdistancefans er uden sammenligning Aston Martins Racings (AMR) udmelding om deltagelse i World Endurance Championship (WEC) fra 2025 med deres Valkyrie-model. Det betyder genoplivning af et projekt man egentlig troede var død og begravet efter AMR gik ind i F1. Men nu bliver det berømte engelske mærke, der tidligere har vundet Le Mans, altså en del af den stadigt voksende WEC-grid. Ironien er at selve HyperCar ideen oprindelig blev formet i et samarbejde mellem FIA, ACO og AMR, hvor det tekniske reglement blev tilpasset netop til biler som Valkyrien. Da man så præsenterede det nye koncept sprang Aston Martin fra! Det og covid betød introduktionen af HyperCar blev forsinket et par år, og der samtidig blev udformet yderligere et teknisk reglement (LMDH) i HyperCar for at tiltrække flere mærker. Kompliceret, men operationen lykkedes og patienten overlevede, se noter.

Noter

  • Med Astons udmelding kan man fra 2025 se frem til, som minimum, biler fra Toyota, Ferrari, Peugeot og AMR bygget efter HyperCar reglementet. De får konkurrence af LMDH-bilerne fra Porsche, Cadillac, BMW, Alpine, Lamborghini og måske Acura.
  • Den sportslige jævnbyrdighed mellem de to reglementer klares via et kompliceret BOP-system (Balance Of Performance).
  • Med Aston Martins tilbagevending krydser mange danske racefans utvivlsomt fingre for en gendannelse af legendariske DaneTrain med Marco Sørensen og Nicki Thiim!
  • 10-timers løbet Petit Le Mans køres den kommende lørdag på Road Atlanta, og markerer afslutningen på IMSA’s mesterskab for prototyper og GT (WeatherTech SportsCar Championship). Syv danskere er til start, flere med mesterskabsmuligheder i deres respektive klasser.

Ugens special

Track-limit madness
Flere end 50 tilfælde af track-limit overskridelse alene i løbet søndag, kørere der kastede op i hjelmen, fik hedeslag, var tæt på at besvime eller måtte havde medicinsk behandling efterfølgende.
Sand på banen fjernede vejgreb og nedsatte sigtbarheden til grænsen af det forsvarlige. Curbs (kantsten) der ødelagde dækkene.

Det var facit efter Qatars Grand Prix på Lusail International Circuit, en bane der oprindelig er konstrueret med motorcykelrace in mente og derfor et layout der gør det meget svært for nutidens F1-biler at blive indenfor stregerne, selv med verdens bedste kørere bag rattet.

Qatars Grand Prix skulle ikke være på kalenderen. Ørkenstaten har ingen historik for motorsport. Især når gamle hæderkronede GP glimrer ved deres fravær (Tyskland, Frankrig, Sydafrika, Argentina m.fl.). Interessen fra de lokale er til at overse.

På en i forvejen (for) lang kalender er løbet overflødigt; regionen er dækket rigeligt ind af nærliggende Bahrain og Saudi Arabien.

Men hvorfor har Formula One Management så indgået en 10-årig kontrakt med arrangørerne? Svaret er let: Petrodollars. Og masser af dem.

Bo Baltzer Nielsen
BBN Consult


Læs mere om:
  • 08/10/23 - Losail Circuit - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto