0,6 sek. er ikke meget, men det var hvad der forhindrede Malthe Jakobsen
og hans hold i at vinde et klassemesterskab i European Le Mans Series.
Allerede på fredag er Formel 1 i aktion igen, og denne gang er det med
debut til en ung dansker. Det bliver sindssygt spændende! Spændende afslutning på ELMS
Afgørelsen på European Le Mans Series (ELMS) skulle findes i weekendens
”double-header” på Grand Prix-banen i Portimao på Algarvekysten i
Portugal. Fra et dansk synspunkt samlede interessen sig hurtigt om
mesterskabet i LMP2 Pro/Am, hvor Malthe Jakobsen anførte sit hold fra
COOL-Racing i en sensationel slutspurt. En sejr fredag og andenplads
søndag var desværre lige præcis ikke nok til en samlet sejr, men den
unge Thybo imponerede endnu engang alle eksperter stort (se mere
nedenfor).
De øvrige danske deltagere havde skiftende held i de to løb.
Kommentar:
Stjernefrøet fra Thy
Thy har mange fine kvaliteter, og har nu også fostret et af dansk
motorsports største håb for fremtiden. I årets Le Mans blev Malthe
Jakobsen med sine 19 år hidtil yngste dansker i det berømte løb, og
sluttede på podiet i sin klasse. Selv om det i sig selv er flot er det
kun toppen af isbjerget. Malthe har i sin relativt korte internationale
karriere braget igennem på en måde sjældent set, og er nu de facto
teamleder for sit team COOL Racing i LMP2. Tidligere på året blev han
tilknyttet Peugeots Hypercar projekt som juniorkører og teamkollega til
bl.a. Mikkel Jensen.
Som de fleste racerkørere på topplan startede karrieren i Gokart,
nærmere betegnet på nærliggende Thy Karting Center. Et juniormesterskab
fulgte i 2017, men så snart dåbsattesten tillod det skete skiftet til
Formel 4, hvor det blev til et dansk mesterskab i 2019 (11 sejre).
I 2020 søgte han udenlands til nye og større udfordringer. Det stod
snart klart at Malthe besidder noget helt særligt, da han i 2022 blev
ELMS-mester i LMP3 efter at have sat pole position i samtlige seriens
afdelinger. Det har ingen anden præsteret, og for lige at gøre listen
færdig indeholder c.v.’ et også en LMP3-klassesejr i 12-timers løbet på
Sebring. En stor fremtid venter.
Vesti får debut i Mexico
Så oprinder den med spænding ventede dag hvor Frederik Vesti officielt
får debut i Formel 1. Det drejer sig i første omgang selvfølgelig ”kun”
om deltagelse i første frie træning fredag, men da det er en del af en
Grand Prix - weekend er det helt i orden at omtale det som deltagelse.
Læs mere nedenfor.
Ugens special
Historieskrivning
Når Frederik Vesti fredag d. 27. oktober kl. 20.30 dansk tid ruller ud
på Mexicos Citys Autodromo Hermanos Rodriguez i George Russells Mercedes
W14 træder han ind i en eksklusiv klub.
Han bliver den blot sjette dansker til at deltage i den officielle del
af et F1 Grand Prix, efter Tom Belsø, Jac Nellemann, Jan Magnussen,
Nicolas Kiesa og Kevin Magnussen. Selv om det i første omgang kun gælder
FP1 er der alligevel tale om et kæmpeskridt for den 22-årige dansker.
Deltagelse er det blå stempel fra de ottedobbelte verdensmestre Mercedes
Grand Prix, der ikke lader hvem som helst komme bag rattet i en af deres
biler. Frederik ligger som bekendt på andenpladsen i årets F2-mesterskab
med en runde tilbage, og har i år foreløbig scoret fem sejre; flere en
nogen anden.
27. oktober er derfor det foreløbige højdepunkt i en karriere, der kan
bruges som skoleeksempel på den kompromisløse indsats der skal leveres
for at nå toppen. Baglandet har investeret ALT i karrieren hidtil, frem
for alt for at sikre den nødvendige økonomi. Det gælder familien, det
gælder sponsorer og det gælder investorer.
Jeg tøver samtidig ikke med at kalde Frederik Vesti den måske mest
seriøse og målrettede idrætsudøver i Danmark. Fuld respekt skal også gå
til Dorte Riis Madsen, der nu for anden gang har bragt en ung dansker
til tærsklen af det forjættede land, Formel 1. Ingen andre har præsteret
noget der bare ligner.
Banen i Mexico City byder på ny og anderledes udfordringer end Frederik
er vant til. Med sin beliggenhed mere end 2000 m. over havets overflade
stilles særligt hårde krav til kørernes fysik; den tynde luft betyder
mindre downforce og biler der ”slider” mere.
Men alt det har Frederik Vesti helt sikkert forberedt sig grundigt på,
så for alle andre er det bare at læne sig tilbage foran tv og nyde
begivenheden. Good luck, Frederik!
Bo Baltzer Nielsen BBN Consult Læs mere om: Frederik VestiMalthe JakobsenAutódromo Hermanos RodríguezCircuit of the AmericasPortimão22/10/23 - Circuit of the Americas - Formel 1 - FIA F122/10/23 - Portimão - ELMS29/10/23 - Autódromo Hermanos Rodríguez - Formel 1 - FIA F1Stærk sæsonafslutning sikrer europæisk andenplads |