Rally Monte-Carlo Historique   31/01/24

Otte danske hold deltager i Rallye Monte-Carlo Historique
I dag starter 26. udgave af Rallye Monte-Carlo Historique, verdens største historiske rally, som afvikles i dagene 31. januar – 7. februar.

De danske deltagere i Rallye Monte-Carlo Historique 2024 er klar til start.


(Foto: InterCom, Michael Eisenberg)

Fra venstre ses:

  • Codriver Jørgen O. Pedersen, Odden Havneby, Driver Henning Nielsen, Tureby, Triumph Vitesse 2-Litre fra 1968.
  • Codriver Tage Gejl, Silkeborg, Kurt Andersen (stand-in for Driver Paul O’Kane (IRL), Porsche Carrera 3.0 fra 1976.
  • Codriver Bent Fasberg, Tune, Driver Arne Fasberg, Karlslunde, Hillman Avenger 1600 fra 1973.
  • Codriver Arne Pagh, Strib, Driver Lars Hindsgaul, Assens, Fiat 128 Coupé fra 1972.
  • Codriver Otto Kristensen, Tune, Driver Kenneth Kruse Simonsen, Charlottenlund, Lancia HF 1.3 fra 1968.
  • Codriver Jan Østergaard, Juelsminde, Driver Hans Kolby Hansen, Skodsborg, Lancia HF 1600 fra 1971 (her ved en Porsche som stand-in).
  • Codriver Michael Andersen, Brøndby, Driver Michael Kristiansen, Greve, Ford Escort RS 2000 Mk II fra 1977.
  • Codriver Toni Hansen, Horsens, Driver Chris Larsen, Horsens, Lotus Europa Twin Cam fra 1974.

    De danske deltagere:
    Deltagere Postnr. By
    Start Nr. 29
    Driver: Hans Kolby Hansen 2942 Skodsborg
    Codriver: Jan Østergaard 7130 Juelsminde
    Bil: Lancia HF 1600 fra 1971
    Start: Reims, Frankrig
    Start Nr. 30
    Driver: Kenneth Kruse Simonsen 2920 Charlottenlund
    Codriver: Otto Kristensen 4030 Tune
    Bil: Lancia HF 1.3 fra 1968
    Start: Bad Homburg, Tyskland
    Start Nr. 124
    Driver: Michael Kristiansen 2670 Greve
    Codriver: Michael Andersen 2605 Brøndby
    Bil: Ford Escort RS 2000 Mk II fra 1977
    Start: Reims Frankrig
    Start Nr. 128
    Driver: Lars Hindsgaul 5610 Assens
    Codriver: Arne Pagh 5500 Strib, Middelfart
    Bil: Fiat 128 Coupé fra 1972
    Start: Reims, Frankrig
    Start Nr 130
    Driver: Arne Fasberg 2690 Karlslunde
    Codriver: Bent Fasberg 4030 Tune
    Bil: Hillman Avenger 1600 fra 1973
    Start: Reims, Frankrig
    Start Nr. 134
    Driver: Poul O’Kane (IRL) San Francisco, USA
    Codriver: Tage Gejl 8600 Silkeborg
    Bil: Porsche Carrera 3.0 fra 1976
    Start: Glasgow, Skotland
    Start Nr. 137
    Driver: Henning Nielsen 4682 Tureby
    Codriver: Jørgen O. Pedersen 4583 Odden Havneby
    Bil: Triumph Vitesse 2-Litre fra 1968
    Start: Reims, Frankrig
    Start Nr. 260*
    Driver: Chris Larsen 8700 Horsens
    Codriver: Toni Hansen 8700 Horsens
    Bil: Lotus Europa Twin Cam fra 1974
    Start: Calais, Frankrig
    *Deltager ikke i RMCH, men i Anniversary Monte 100 Touristique, som er et skotsk jubilæumsløb for 100-året for første start i Rallye Mont Carlo fra Glasgow.

    På løbets hjemmeside kan du læse mere om de danske teams


    Henning Nielsen, Tureby & Jørgen O. Pedersen, Odden Havneby, i deres Triumph Vitesse 2-Litre fra 1968.
    (Foto: InterCom, Michael Eisenberg)


    Arne Fasberg, Karlslunde & Bent Fasberg, Tune, i deres Hillman Avenger 1600 fra 1973.
    (Foto: InterCom, Michael Eisenberg)


    Lars Hindsgaul, Assens & Arne Pagh, Strib, i deres Fiat 128 Coupé fra 1972.
    (Foto: InterCom, Michael Eisenberg)


    Kenneth Kruse Simonsen, Charlottenlund & Otto Kristensen, Tune, i deres Lancia HF 1.3 fra 1968.
    (Foto: InterCom, Michael Eisenberg)


    Jan Østergaard, Juelsminde & Hans Kolby Hansen, Skodsborg, skal køre i deres Lancia HF 1600 fra 1971.
    (Foto: InterCom, Michael Eisenberg)


    Michael Kristiansen, Greve & Michael Andersen, Brøndby i deres Ford Escort RS 2000 Mk II fra 1977.
    (Foto: InterCom, Michael Eisenberg)


    Chris Larsen, Horsens & Toni Hansen, Horsens, i deres Lotus Europa Twin Cam fra 1974.
    (Foto: InterCom, Michael Eisenberg)

    Noter:

    Det moderne Monte Carlo rally, som korrekt hedder Rallye Automobile Monte‑Carlo (i daglig tale Rallye Monte-Carlo), som netop er afsluttet, er et hastighedsrally: Deltagerne starter med et minut mellem hver bil. På afspærrede bjergveje, de såkaldte hastighedsprøver, gælder det om at gennemføre strækningen på kortest mulig tid. På transportetaperne, der forbinder hastighedsprøverne, skal man køre efter færdselslovens regler. Løbet tæller til World Rally Championship.

    Det klassiske Monte Carlo rally, som korrekt hedder Rallye Monte-Carlo Historique, er et såkaldt regularity rally: Deltagerne starter med et minut mellem hver bil. I løbet gælder det om på specialetaperne mest præcist at overholde en gennemsnitshastighed, der ikke må overstige 50 kilometer i timen. Kommer man for tidligt eller for sent forbi en hemmelig tidskontrol, får man 10 strafpoint pr. sekund. Løbet gennemføres på offentlig vej, hvor alle andre trafikanter også færdes. Løbet kaldes ofte verdens største historiske rally. Det har i år over 260 deltagende mandskaber. 50 km/t på en bjergvej med en moderne bil om sommeren er udfordrende. På glatte vinterveje med en 50 år gammel bil er det en kæmpe udfordring.

    Løbets hjemmeside:
    https://acm.mc/edition/26e-rallye-monte-carlo-historique/
    Se alle 17 specialetaper:
    https://www.gejl.dk/maps2024.htm

    De danske deltagere i 2024 har storslåede resultater i dette løb.

  • Otto Kristensen og hustru Britta vandt løbet i 2002 i en Lancia Fulvia. Otto Kristensen er i dette løb codriver for sin søn Simon Kruse Kristensen, i sin ungdom blandt verdens førende kartingkørere i ungdomskategorierne.
  • Arne Pagh blev nummer seks af alle i 2010. Han kører i dette løb som codriver for Lars Hindsgaul.
  • Toni Hansen blev i 2019 nr. fire af alle. Han kører i dette løb som codriver for Chris Larsen.

    Løbets afvikling:

    Afhængigt af deltagernes valg af startby er Rallye Monte-Carlo Historique mere end 3.000 km langt.

    Første startsted i 2024-udgaven er Glasgow onsdag den 31. januar. De næste startbyer er torsdag den 1. februar med Bad Homburg, Reims og Milano. Alle deltagere kører ad forskellige ruter mod Fyrstendømmet Monaco – et samlingspunkt, hvor de første mandskaber ventes fredag den 2. februar om eftermiddagen.

    Restart er lørdag den 3. februar til klassifikationsetapen mellem Monaco og Valence ved Rhônefloden. Med fire specialetaper starter dagen med en storslået etape: « Soleilhas – Castellane / SR1 / 9:55 am / 16.087 km », hvor den sidste del ser ned på Lac de Chaudanne, efterfulgt af «Chaudon-Norante – Digne-les-Bains / SR2 / 11:15 am / 16.085 km» via den berømte Col de Corobin (1211m). Så bliver middagskontrollen også sat op i Alpes-de-Haute-Provence præfekturet på Tampinet-pladsen fra kl. 12.10. Herefter følger « Ventavon – Chabestan / SR3 / 13:35 / 20.292 km » gennem Col de Faye (922 m), efterfulgt af Vercors-massivet og « La Cîme du Mas – Col Gaudissart / SR4 / 17 km / 16:20 / 17.535 km », inklusive det vanskelige og næsten altid snedækkede Col de l'Écharasson (1146m). Et sidste checkpoint er planlagt ved Saint-Jean-en-Royans fra kl. 17.15, inden deltagerne kører i etapemål Champ de Mars i Valence fra kl. 18.30.

    Ardèche vil være på kortet søndag den 4. februar med start kl. 8. Besætningerne skal køre « Lyas – Pourchères / SR5 / 9:25 am / 20.398 km », en etape som ikke har været brugt siden 90'erne. Herefter følger den berømte typiske snedækkede Burzet, « Freyssenet – Saint-Martial / SR6 / 11:30 am / 28.245 km ». Efter middagspausen tager deltagerne fat på den ligeledes ofte snedækkede « Saint-Bonnet-le-Froid / SR7 / 1:45 pm / 27.193 km » efterfulgt af « Lalouvesc – Labatie-d'Andaure / SR8 / 14.55 / 24.025 km ». Etapemål i Valence (17.35).

    To andre bjergmassiver, Diois og Baronnies, vil være vært for næste dags udfordringer mandag den 5. februar. Den første er « Valdrôme – La Piarre / SR9 / 10:10 am / 13.930 km » via Col de Carabes (1261m), den naturlige grænse mellem departementerne Drôme og Hautes-Alpes, efterfulgt af « Laborel – Montauban-sur-l'Ouvèze / SR10 / 11:40 / 20.865 km » med Col de Perty (1302m) på vej. Om eftermiddagen køres « Sainte-Jalle – Rémuzat / SR11 / 13:30 / 16.673 km », via Col de Soubeyrand (987m) og sidst men ikke mindst «Recoubeau-Jansac – Pennes-le-Sec / SR12 / 15:05 / 16.282 km » gennem den velkendte Col de Pennes (1040m). Dagen slutter atter i Valence (17.20).

    Tirsdag den 6. februar går fra Valence tilbage til Monaco. Den første specialetape er den berømte « Saint-Nazaire-le-Désert – La-Motte-Chalancon / SR13 / 8:45 am / 19.987 km», straks efterfulgt af « Roussieux – Laborel / SR 14 / 10:00 am / 19.932 km » hvor alle besætninger skal passere Col de Reychasset (1052m) og Col de Pierre-Vesce (1013m). Derefter, med kurs mod Fyrstendømmet Monaco, vil den sidste etape på dagen være «Collongues – Col de Saint-Raphaël / SR15/ 13:55 / 19.738 km». Ankomst til havnen i Monaco fra kl. 16.35.

    Sidste etape, natten mellem tirsdag den 6. februar og onsdag den 7. februar, starter kl. 21.00 i Monaco. Og to af hastighedsprøverne fra det moderne fra Monte-Carlo Rally vil nu være på kortet som specialetaper: « Sospel – Col de Turini / SR 16 / 22:15 / 19.774 km », med mål på toppen i 1610 meter højde som i de seneste WRC-versioner, og « La Cabanette – Col de Braus / SR17 / 23:15 / 13.811 km », som passerer gennem Col de L'Orme (1000m) og Col de l'Ablé (1149m). Første bil ved slutmålet på havnen i Monaco, Port Herculis, vil være fremme omkring kl. 00:55.

    Endelig, i overensstemmelse med traditionen, finder gallaaften og præmieoverrækkelse sted om aftenen onsdag den 7. februar i den prestigefyldte Salle des Etoiles i Monte-Carlo Sporting Club, hvor alle mandlige deltagere møder op i smoking med damerne i festtøj.


    Michael Eisenberg


    Læs mere om:
  • Monte Carlo
  • 07/02/24 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport