Årets 12 timers løb på Sebring bød igen på masser af tæt ræs, drama og sammenstød. Michael Christensen stillede til start i GTD Pro-klassen i den populære dinosaur-bemalede "Rexy" Porsche 911 GT3R, som han delte med holdkammeraterne Laurin Heinrich og Seb Priaulx.
"Rexy" kom godt fra start, men kort tid inde i løbet kom Porschen ud af pitstop sekvens med de øvrige konkurrenter, da den blev ramt af en punktering. Michael Christensen kom i bilen og kørte sig stærkt op igennem feltet, men italienske Bortolotti i Lamborghini ville trods masser af kørerfejl ikke give sig og flere gange var der kontakt mellem de to biler. Teamet valgte klogeligt, ikke at tage flere chancer med italieneren og tog endnu et pitstop ude af sekvens med de øvrige konkurrenter, for at få fri bane til at sætte gode omgangstider.
Michael Christensen mister podieplacering i de sidste minutter af 12 timers løb (Foto: Jan Kaiser)
Trioen leverede en flot indsats for at komme tilbage i kampen og efter lidt over halvdelen af løbet, kom Porschen i føring, men det skiftede afhængigt af safetycars. Men da det så allerbedst ud, kom en ny safetycar på banen, på lige nøjagtigt det helt forkerte tidspunkt i forhold til strategien, hvilket sendte teamet ned som syver med kun to timer tilbage. Trioen syntes konstant at blive ramt af modgang, men stærk kørsel holdt dem alligevel i spil til kampen om en podieplacering mod slutningen. Men Laurin Heinrich fik i aftenmørket påkørt en Corvette for hårdt i kampen om tredjepladsen på næstsidste omgang, hvilket gav en straf, der gav en slutplacering som nummer ni.
"Det var lidt af et løb" fortalte Michael Christensen efter løbet. "Det startede skidt med en punktering til Seb (Priaulx - red.), hvilket bragte os bagerst i feltet og ude af sync med konkurrenterne. Det blev så mig, der skulle forsøge at kæmpe os frem igen og det gik rigtig godt, indtil jeg mødte en italiener. Jeg ville ikke sætte yderligere ord på hans kørsel, men vi vælger i hvert fald, ikke at tage flere chancer med ham og går igen i pit. Det bringer os igen ude af sync, men vi arbejder os frem og efter halvdelen af løbet, kæmper vi med helt i front og tager også føringen.
Michael Christensen mister podieplacering i de sidste minutter af 12 timers løb (Foto: Jan Kaiser)
Desværre kommer der en safetycar med cirka to timer tilbage, der ødelægger det hele. Vi havde en super god bil over en omgang, men manglede nok lidt topfart i forhold til overhalinger og der blev virkelig kørt hårdt derude i dag. Albuerne var ude og bilen har fået masser af skrammer. Desværre var Laurin (Heinrich - red.) nok lidt for optimistisk med en overhaling til sidst og sendte Corvetten af banen. Det var desværre lidt over grænsen og gav os en straf, men jeg føler med Corvette-drengene, der også mistede en podieplacering.
Vi skulle have været på podiet i dag, men en sejr lå også i kortene. Men det gik ikke vores vej i dag og det var et meget tæt felt, med hård racing. Det var et sjovt løb og jeg synes, jeg selv kan være godt tilfreds med min indsats, desværre får man bare ikke altid resultatet med hjem, der bekræfter indsatsen."
Michael Christensen Press
Jan Kaiser Læs mere om: Michael Klitgaard ChristensenSebring16/03/24 - Sebring - IMSA |