Michael Christensen stiller i weekenden til start i anden afdeling af VM for sportsvogne. Løbet afvikles på Autodromo Enzo e Dino Ferrari., bedre kendt som Imola-banen. Det er første gang at FIA WEC afvikler en afdeling på Imola, der er kendt som en smal old-school racerbane, der over sine 4,909 km. har 17 sving, der næsten alle byder på meget små afkørselsarealer. Michael Christensen deler sin Porsche 963 Hypercar med startnummer 5 med franske Frédéric Makowiecki og australske Matt Campbell. Trioen oplevede desværre udfordringer med blandt andet dækskader ved første afdeling, men kørte alligevel en flot tredjeplads hjem.
(Foto: Porsche)
Feltet på Imola er på ialt 37 biler og 19 af disse kører i klassen for de hurtige hypercars. Porsche stiller med to Porsche 963 fabriksbiler og to privatanmeldte biler og de får konkurrence fra Ferrari, Toyota, Cadillac, Peugeot, BMW, Alpine, Lamborghini og Isotta Fraschini. Feltet består også af 18 GT3 biler. Danmark er repræsenteret af yderligere tre kørere i Hypercar-klassen. Nicklas Nielsen kører Ferrari 499P #50, Mikkel Jensen kører Peugeot 9X8 #93 og Oliver Rasmussen kører en privatanmeldt Porsche 963 #38.
"Imola er en rigtig old-school racerbane. Den er ujævn, smal og murene står tæt, men jeg tror, det bliver rigtig fedt at køre ræs der" fortæller Michael Christensen. "Det er første gang vi kører en WEC afdeling på banen, så vi har ikke noget tidligere løbserfaring at trække på. Men vi har testet på banen to dage og jeg tror desværre ikke, at vi bliver lige så konkurrencedygtige som i Quatar. Men det er som sagt en smal og ujævn bane med mange sving og jeg tror det bliver rigtig svært at overhale. Så kvalifikationen og trackposition i løbet kommer til at være rigtig vigtig. Så man skal ramme den rigtige strategi og så skal man holde næsen ren. Jeg forventer rigtig meget action og måske safetycar, da trafikken, når vi skal overhale de langsommere GT3-biler, kommer til at spille en stor rolle. Samtidig tyder det lige nu på en lille mulighed for regn, men det håber jeg ikke, da jeg ikke tror det øger vores chancer.
Tidsskema for 2. afdeling af FIA WEC/6 Hours of Imola (dansk tid)
Fredag den 19. april
12:00-13:30 Free practice 1
17:15-18:45 Free practice 2
Lørdag den 20. april
11:10-12:10 Free practice 3
14:45-15:55 Kvalifikation + Hyperpole (de 10 hurtigste)
Søndag den 21. april
13:00-19.00 Race6 Hours of Imola
VM stillingen før 2. afd.
1. Lotterer, Estre, Vanthoor - Porsche 963/Penske #6 38 point
2. Ilott, Nato, Stevens - Porsche 963/Jota #12 27 point
3. Christensen, Campbell. Makowiecki - Porsche 963/Penske #6 24 p.
4. Kubicca, Shwartzman, Ye - Ferrari 499P/AF Corse #83 18 point
5. Kobayashi, de Vries, Conway - Totota GR010/Toyota #7 15 point
Pointfordeling i FIA WEC
I kvalifikation gives point til Pole Position: 1
Ved 6 timers løb gives point til top ti: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1
Ved 8-10 timers løb (+1.812 km.) gives point til top ti: 38-27-23-18-15-12-9-6-3-2
Ved 24 timers Le Mans gives point til top ti: 50-36-30-24-20-16-12-8-4-2
Antal dæk til rådighed
Ved 6 timers løb: 18 dæk
Ved 8-10 timers løb: 26 dæk
Ved 24 timers Le Mans: 32 dæk
Løbskalender 2024
2: 21. april, Italien, 6 Hours of Imola
3: 11. maj, Belgien, 6 Hours of Spa
4: 15.-16. juni Frankrig, Le Mans 24 timer
5: 14. juli, Brasilien, 6 Hours of Sao Paulo
6: 1. september, USA, COTA
7: 15. september, Japan, 6 Hours of Fuji
8: 2. november, Bahrain, 8 Hours of Bahrain
Jan Kaiser Læs mere om: Michael Klitgaard ChristensenImola21/04/24 - Imola - FIA WEC - FIA VM |