Sebastian Gravlund fik vist potentialet i Road to Le Mans-klassen ved årets 24 timers Le Mans.
For de fleste racerkørere er det at køre løb på Le Mans-banen noget helt særligt. Sådan er det også for Sebastian Gravlund; også selvom han “kun” deltog i en af de supporterende klasser forud for årets store løb sammen med sin teamkammerat hos Inter Europol Competition, Tim Creswick.
(Foto: Gravlund Motorsport)
- Le Mans har altid været en drøm for mig at få lov at køre på. At jeg allerede nu kan sige, at jeg har været der, er stort - og det var også lige så stor en oplevelse, som jeg havde forventet. Alt er stort og vildt, og følelsen af at køre afsted ud på Mulsanne-langsiden … det kan næsten ikke forklares, lyder det fra Sebastian Gravlund, der dog fik en hård start på Le Mans-ugen.
(Foto: Gravlund Motorsport)
I kvalifikationen, hvor Sebastian skulle sikre en god startplacering til det første af ugens to løb på hver 55 minutter, fik han presset bilen en smule for meget og røg af banen i Ford-chikanen.
- Det var noget skidt. Jeg røg baglæns i muren og fik store skader på bilen, så teamet måtte skifte baghjulsophæng, gearkassen og en masse kulfiberdele. Det betød også, at Tim missede sin kvalifikation, og vi endte med at se på mens de andre kørte det første løb, fortæller Sebastian Gravlund, der ovenikøbet måtte starte lørdagens løb fra 50. startplacering. Og så er der altså langt op til topplaceringerne:
- Vi blev enige om bare at få det bedste ud af det og sørge for at komme fra banen med en god oplevelse. Men det var svært, for jeg skulle starte med at komme forbi en masse langsommere biler, og samtidig var løbet ramt af en masse gule flagzoner. Jeg tror, at jeg fik en enkelt omgang, hvor jeg kunne køre frit, så det var noget af en udfordring, fortæller Sebastian Gravlund, som trods alt kunne slutte løbet på 20. pladsen efter en stærk indsats fra både ham selv og Tim Creswick.
(Foto: Gravlund Motorsport)
- Jeg synes bestemt, at vi fik det bedste ud af de kort, vi havde på hånden. Det er et svært løb, fordi der virkelig var mange biler på banen og derfor også opstod en del farlige situationer med afkørsler, og samtidig er banen noget længere end andre baner, så man har ikke særligt mange omgange til at lære den at kende. Men det var stadigvæk fedt, og jeg har kun fået mere blod på tanden i forhold til at komme derned og køre med i 24 timers-løbet, siger Sebastian.
En forsmag på livet som Le Mans-kører fik han også fredag formiddag, da han blev inviteret op på scenen hos K-Rejser som led i deres traditionelle præsentation af de danske kørere på Le Mans, og hvor han kunne fortælle sin historie:
- Det var vildt! Der sad nok i omegnen af 1000 danske motorsportsfans og lyttede og klappede. Jeg forstår godt hvorfor, de “rigtige” Le Mans-kørere prioriterer at komme forbi og deltage i det arrangement, for det er godt nok en fed fornemmelse, fortæller Sebastian Gravlund.
(Foto: Gravlund Motorsport)
Nu er der til gengæld sommerpause på programmet for den københavnske racerkører. Næste løb i Michelin Le Mans Cup køres på Spa-Francorchamps den 25. august.
Gravlund Motorsport
Kim Gripping Læs mere om: Sebastian GravlundLe Mans15/06/24 - Le Mans - Michelin Le Mans Cup |