FIA WEC   25/06/24

2 x 24 timer til Frederik Vesti
World Endurance ChampionshipFor Vesti er Le Mans et overstået kapitel. P5 i LMP2 Pro-Am klassen blev det til. Ikke et stort resultat, men stort var til gengæld selve oplevelsen og den erfaring, der så rigeligt blev høstet.


(Foto: Cool Racing)

”Jeg kom til Le Mans uden forventninger overhovedet. Jeg anede ikke, hvad jeg kunne eller skulle forvente. Men jeg havde dog en forestilling om de mange danske fans, som alle taler om. Og den oplevelse er noget af det, der lige nu står allerstærkest tilbage. Hold da lige op! Alle steder og allevegne. På banen. Til paraden. Til de danske fan events. Sammen med min danske team kammerat Malthe Jacobsen, som kørte den anden bil hos mit team, Cool Racing, blev vi løftet, selv inden adrenalinen overhovedet var sat ind. De danske fans, flagene og de mange glade ansigter og tilråb gav en følelse af ekstra energi og overskud. Til jer alle sammen vil jeg gerne sige et kæmpe TAK. Tak fordi I kom og for alt, hvad I skabte omkring os.

I selve løbet var Vesti’s bil nr. 47 udfordret fra start. Et køler problem kostede en masse omgange. Det lykkedes at indhente 2 af dem igennem de 24 timer. Personligt fik Vesti en masse ud af det omskiftelige vejr og de svære betingelser, der var for kørerne at arbejde under.


(Foto: Cool Racing)

”Jeg var den, der kørte flest omgange i bilen. Jeg blev sendt på banen i al slags vejr, men mest når forholdene var tricky - i regnvejr, og når banen tørrede op. Jeg var hele tiden med på farten og lavede ingen fejl igennem de 24 timer. Det blev til 3 timers søvn og hele 9.000 calorier forbrændt, hvilket ret godt indikerer, at Le Mans ikke er for sjov! Når jeg skal summere det hele op, så var det nattekørslen i fuld regn og den store trafik, der står tilbage som det, jeg har lært mest af under Le Mans. Et stort tak til Cool Racing for at have mig med og til mine 2 team kammerater for en fælles fed oplevelse!”

I den netop overståede weekend var Vesti tilbage Brackley i Mercedes-AMF F1’s simulator for at forberede bilen til netop overståede F1 Grand Prix i Catalunia, Spanien. Her kunne Vesti glæde sig over, at arbejdet i simulatoren og ude til løbene nu viser resultater.

”Det gør virkelig godt at se, hvordan vi har rykket os i Canada og nu Spanien. Stabiliteten er tilbage. Masser af potentiale forude”, slutter Vesti, der netop er ankommet til Spa.


(Foto: AMG Motorsport)

Vesti færdiggør lige nu sine forberedelser til 24 timers løbet i GT3 og til selve 100-års jubilæums løbet på SPA og til Mercedes AMG’s Motorsports 130 års jubilæum. Vesti bliver den første AMG kører fra F1 teamet, der kører det legendariske løb på Spa

”At køre på Spa er altid vildt. At køre for AMG er noget helt særligt. Siden 21’ har jeg været en del af AMG, så det var helt naturligt for mig at sige ja til dette flotte jubilæum, når jeg havde muligheden uden forpligtelser andre steder. Det er en helt ny oplevelse for mig. En ny oplevelse rigere. Jeg glæder mig enormt til at tilbringe 24 timer i selskab med denne gang to professionelle kørere, som betyder vi har stærke chancer for et godt resultat. Den skal have max. gas uanset tør- eller regnvejr. Og natten kan bare komme an! Med 72 biler på banen bliver det en stor udfordring, som jeg glæder mig rigtig meget til.

Vesti’s manager Dorte Riis bliver ikke at se i heppekoret på Spa. Hun befinder sig i stedet på Red Bull Ring til det østrigske F1 Grand Prix, hvor der ufortrødent skal arbejdes videre i kulissen i et svært og udfordret køremarked.

Dorte Riis Madsen


Læs mere om:
  • Frederik Vesti
  • Le Mans
  • Spa-Francorchamps
  • 16/06/24 - Le Mans - FIA WEC - FIA VM
  • 30/06/24 - Spa-Francorchamps - GT World Challenge Endurance

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk