Men forinden tager han lige en NRC-runde i Rally Larvik Efter opgøret med ærkerival Kenneth Madsen i årets KOMO Rallysprint er Vallentin Rallysports heftige Hyundai i20N Rally2 sat til salg, hvilket har været planen, siden bilen blev hentet hos Hyundai Motorsport i Alzenau.
(Foto: Morten Dam - autoMOTIV/specialpress)
Hvilken bil teamet vælger at køre fremover er endnu ikke afklaret.
- Hyundaien skal sælges, før der tages beslutning om en ny bil, fastslår Simon Vallentin.
I Larvik får Simon Vallentin med Line Lykke Jensen en yderst rutineret og kvalificeret co-driver i bilen. Hun er bosat i Norge og er dermed så at sige på hjemmebane. (Foto: Morten Dam - autoMOTIV/specialpress)
Forinden tager han et smut nordpå for at køre en afdeling af det norske rallymesterskab og den norske afdeling af årets Nordic Rally Championship, som tæller fire runder.
Efter to runder i Dansk Super Rally 2024 trak Simon Vallentin sig fra DSR-turneringen, og har siden været aktiv i det belgiske Rally Salamandre, det tyske Rallye Mittelrhein og KOMO Rallysprint. Foruden Rally Larvik er det planen at køre dels tyske Ostsee Rally og dels det hollandske Rally Hellendorn. (Foto: Morten Dam - autoMOTIV/specialpress)
En turnering der af den danske NRC-kontakt Finn Højlund beskrives som ”... en motorsportsbegivenhed, der finder sted hvert år i de nordiske lande, herunder Danmark, Sverige, Norge og Finland. Dette mesterskab er et af de mest prestigefyldte rallykonkurrencer i regionen og tiltrækker både nationale og internationale rallykørere.
Simon Vallentin kørte i Rally Mittelrhein så at sige bådeon- og offroad, da han benyttede alt, hvad der var at køre på. (Foto: Morten Dam - autoMOTIV/specialpress)
Mesterskabet består af fire forskellige løb, der spredes ud over sæsonen, og hvert løb foregår på forskellige terræner, herunder grus og asfalt.
(Foto: Morten Dam - autoMOTIV/specialpress)
Den alsidige natur af løbene giver kørerne mulighed for at demonstrere deres færdigheder og tilpasse sig forskellige køreforhold.
Rally Larvik har en samlet distance på 295 kilometer inklusive lige under 80 kilometer hastighedsprøver fordelt på tre strækninger, der hver køres to gange, hvortil kommer en tredje gang for løbets længste prøve på 23,32 kilometer. De øvrige prøver er fra 4,47 til 8,28 kilometer lange. Der er meldt 47 biler til start i lørdagens opgør. Foruden det danske rallyteam tæller deltagerlisten et svensk og to finske hold.
Rally Larvik bliver en udfordring på snoede veje, og Simon Vallentin bliver konfronteret med hurtige lokale kørere som Henning Solberg og Frank Tore Larsen. (Foto: Morten Dam - autoMOTIV/specialpress)
- For mig er det første gang siden 2011, at jeg skal køre i Norge. Dengang var det i en Peugeot 206, som vi fik kørt i mål på en generel femteplads foruden at være feltets hurtigste 2-hjulstrukne bil, fortæl- ler Simon Vallentin forud for starten i Larvik.
Simon Vallentin er klar til vognskift. (Foto: Morten Dam - autoMOTIV/specialpress)
Det bliver hans tredje start i udlandet i år efter at han droppede videre deltagelse i Dansk Super Rally 2024 med teamets Hyundai i20N Rally2.
Simon Vallentin og team Vallentin Rallysport Morten Dam - autoMOTIV/specialpress Læs mere om: Line Lykke JensenSimon Vallentin |