Hård start med is, sne og tåge for de danske mandskaber Efter en flere døgn opslidende tilkørselsetape fra de forskellige startbyer er verdens hårdeste rally for klassiske biler, Rallye Monte-Carlo Historique, nu for alvor kommet i gang. Syv mandskaber fra det danske nationalteam, TEAM FYNSKE BANK, var klar til start lørdag morgen, der bød på is, sne og tåge på det 1150 meter høje Col de l’Echarasson. På lørdagens etape i bjergene øst for Rhonefloden satte Tage Gejl fra Silkeborg bedste tid på Specialstrækning 2 ud af alle de mere end 220 deltagende mandskaber. Sammen med sin førstekører Paul O’Kane fra Irland fik han deres Porsche 911 fra 1976 ind foran alle andre. Efter de tre første SS ligger de nr. 51.
 Paul O’Kane og Tage Gejl har haft bedste tid på en af lørdagens specialstrækninger. De ligger nr. 51 i løbet. (Foto: Per Vilslev)
Bedste danskere er Kim Kjærsgaard Frandsen fra Norsminde og Kristian Flensbak fra Aarhus i en VW Golf GTI fra 1979. De ligger nr. 21 med mulighed for en absolut topplacering i rallyet. Kjærsgaard er en skarp rallykører, og Flensbak har en niendeplads som bedste resultat fra tidligere år, den placering vil de gerne slå.
 Lørdagens positive overraskelse: Kim Kjærsgaard Frandsen og Kristian Flensbak Jørgensen har kørt deres VW Golf GTI fra 1979 ind som nr. 21 på første egentlige konkurrencedag i Rallye Monte-Carlo Historique. (Foto: Per Vilslev)
Den tidligere Monte-vinder Otto Kristensen fra Tune er codriver for sin søn Kenneth Kruse Simonsen fra Charlottenlund. De har kørt deres Lancia Fulvia HF fra 1968 ind på en foreløbig placering som nummer 44.
 Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen er et yderst erfarent mandskab i Rallye Monte-Carlo Historique. De ligger nr. 44 ud af 220 mandskaber i deres Lancia Fulvia 1.3 HF fra 1968. (Foto: Per Vilslev)
Lars Hindsgaul fra Assens og Arne Pagh fra Strib har kørt deres Fiat 128 Coupé fra 1972 ind som nr. 55 i det foreløbige klassement.
 Det erfarne mandskab, Lars Hindsgaul og Arne Pagh, har placeret deres Fiat 128 Coupé fra 1972 som nr. 55 på første egentlige konkurrencedag. (Foto: Per Vilslev)
Debutanten Chris Larsen fra Horsens har den meget erfarne Jan Østergaard fra Juelsminde som codriver i sin VW Golf GTI fra 1982. De ligger foreløbig på en placering som nr. 87.
 Chris Larsen og Jan Østergaard har med stabil kørsel placeret deres VW Golf GTI fra 1982 som nr. 87 på første ægte konkurrencedag i Rallye Monte-Carlo Historique. (Foto: Per Vilslev)
Som nr. 117 finder man sidste års debutant Henning Nielsen fra Tureby i Triumph Vitesse fra 1968. Han har i år sin gamle rallymakker Karsten Thorvaldsen fra København med som debuterende codriver, og de ligger som nr. 117 cirka midt i feltet.
 Henning Nielsen og Karsten Thorvaldsen ligger i øjeblikket nr. 117 i deres Triumph Vitesse fra 1968. (Foto: Per Vilslev)
2020-vinderen af Monte, Henrik Bjerregaard fra Monaco, og hans tjekkiske codriver Mirek Svec kom godt fra start i deres Ford Escort RS 2000 fra 1979, men på SS 2 blev de ramt frontalt af en modkørende bil. Ingen kom til skade, men bilen kunne ikke fortsætte, og mandskabet måtte udgå.
 Efter en god start blev Henrik Bjerregaard og Mirek Svec ramt frontalt af en modkørende bilist. De er nu ude af Rallye Monte-Carlo Historique. (Foto: Per Vilslev)
220 biler er stadig med i Rallye Monte-Carlo Historique. Løbet slutter onsdag morgen på havnen i Monaco efter yderligere tre og et halvt døgn med specialstrækninger i de sydfranske bjerge.
Noter
Se alt om Rallye Monte-Carlo Historique her:
https://acm.mc/edition/27e-rallye-monte-carlo-historique/
Se deltagerlisten med samtlige 221 startende mandskaber her.
https://acm.mc/edition/27e-rallye-monte-carlo-historique/evenement/engages/
Se alle detaljer om de danske deltagere fra TEAM FYNSKE BANK her:
https://rmch-dk.com/danske-deltagere-i-2025/
Se TEAM FYNSKE BANKs danske hjemmeside her:
https://rmch-dk.com/
Se mange gratis fotos fra den danske pre-start i Assens her:
https://rmch-dk.com/gallerier-pre-start-2025/
Hvad er Rallye Monte-Carlo Historique?
Det første Rallye Monte-Carlo Historique blev kørt i 1998, hvor de gamle biler kører et rally, som er en kopi af det oprindelige RMC, dog uden hastighedsprøver, men med specialetaper som skal køres med en given gennemsnitshastighed, som skal være under 50 km/t.
50 km/t lyder ikke af ret meget, men når specialetaperne køres på smalle bjergveje med mange hårnålesving, ofte dækket af sne og is, kan det være umuligt at overholde gennemsnitshastigheden, med strafpoint til følge.
Der deltager i pr 221 biler, hvor den pågældende bilmodel har skullet være deltager i RMC fra 1955 til og med 1979, for at kunne være med i det historiske løb.
Startstederne til løbet er alle byer, der tidligere har haft start til RMC, typisk byer som Lissabon, Barcelona, Glasgow, Oslo, Bad Homburg og Reims. Fra disse byer køres ad forskellige ruter, uden specialetaper men hele natten igennem, til samlingsstedet i det sydlige Frankrig.
Her får hver bil installeret en speciel GPS-modtager som er forud programmeret til at registrere, via satellit, hvornår bilen passerer bestemte steder på specialetaperne. For hvert sekund bilen er foran eller bagud i forhold til gennemsnitshastigheden koster det 10 strafpoint.
Deltagerne ankommer til Valence og her er der centrum i 2 dage, hvor der køres 12 specialetaper, hvoraf den længste er ca. 50 km lang, det vil sige, at kørerne skal holde en bestemt gennemsnitshastighed i over 1 time. Den sidste etape går til Monaco og her køres afslutningen på løbet kaldet ”De lange knives nat”. Det er de to mest berømte specialetaper fra RMC igennem tiderne som de historiske biler skal nu skal igennem, hvor især turen over Col de Turini er noget af en udfordring med sine 35-50 km specialprøve.
Ægteparret Otto Kristensen og Britta Kruse vandt løbet i 2002, og det var startskuddet til at andre danske hold fik øjnene op for dette fantastiske løb. Traditionelt deltager der 6-8 danske hold og der er kørt flere top-10 placeringer hjem. Mogens Reidl vandt i 2019 og Henrik Bjerregaard i 2020.
TEAM FYNSKE BANK
Per Vilslev og Michael Eisenberg
Presseteamet
 Michael Eisenberg
Læs mere om: Monte Carlo05/02/25 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique |