To mandskaber udgik, men et er tæt på top 10 Søndagens fire specialstrækninger gik godt for de fleste mandskaber i det danske nationalteam, TEAM FYNSKE BANK, i det ugelange Rallye Monte-Carlo Historique. I bjergene i Ardeche vest for Rhone-floden slog Kim Kjærsgaard Frandsen fra Norsminde og Kristian Flensbak Jørgensen fra Aarhus fast med syvtommersøm, at de er godt kørende i deres VW Golf GTI fra 1979. Efter seks ud af 17 specialstrækninger er de rykket op fra nr. 21 til en delt tolvteplads, kun få sekunder fra at komme i løbets top 10.
 Endnu en super dag i bjergene for Kim Kjærsgaard Frandsen og Kristian Flensbak Jørgensen. De har nu kørt deres VW Golf GTI fra 1979 op fra nr. 21 til nr. 12 i Rallye Monte-Carlo Historique. (Foto: Michael Eisenberg)
Søn og far-mandskabet Kenneth Kruse Simonsen fra Charlottenlund og Otto Kristensen fra Tune har haft en kanon god dag på bjergvejene. De er rykket frem fra nr. 44 til nr. 29 i deres Lancia Fulvia 1.3 HF fra 1968.
 Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen har kørt deres Lancia Fulvia 1.3 HF fra 1968 op fra nr. 44 til nr. 29 i Rallye Monte-Carlo Historique. (Foto: Michael Eisenberg)
Lars Hindsgaul fra Assens og Arne Pagh fra Middelfart har haft godt glid i deres Fiat 128 Coupé fra 1972. De er rykket frem i feltet fra nr. 55 til nr. 36.
 Lars Hindsgaul og Arne Pagh har haft en fin dag på de sydfranske bjergveje. De har kørt deres Fiat 128 Coupé fra 1972 frem fra nr. 55 til nr. 36 i Rallye Monte-Carlo Historique. (Foto: Michael Eisenberg)
Tage Gejl fra Silkeborg er codriver for irske Paul O’Kane. De har kørt deres Porsche 911 fra 1976 en enkelt placering frem fra nr. 51 til nr. 50.
 Paul O’Kane og Tage Gejl i Porsche 911 fra 1976 ligger stadig i bedste fjerdedel af alle i Rallye Monte-Carlo Historique. De er nu placeret som nr. 50 i løbet. (Foto: Michael Eisenberg)
Debutanten Chris Larsen fra Horsens og hans erfarne codriver Jan Østergaard fra Juelsminde har måttet trække sig fra løbet. Gearkassen i deres VW Golf GTI fra 1982 brød sammen.
 Chris Larsen og Jan Østergaard fik søndag gearkasseproblemer på deres VW Golf GTI fra 1982 og måtte udgå af Rallye Monte-Carlo Historique. (Foto: Michael Eisenberg)
Også sidste års debutant Henning Nielsen fra Tureby og codriver Karsten Thorvaldsen fra København har måttet trække sig. En nyinstalleret pakning til vandpumpen på deres i Triumph Vitesse fra 1968 sprang læk.
 Henning Nielsen og Karsten Thorvaldsen fik en læk på vandpumpen på deres Triumph Vitesse fra 1968 og måtte søndag udgå af Rallye Monte-Carlo Historique. (Foto: Michael Eisenberg)
205 mandskaber er stadig med i Rallye Monte-Carlo Historique, og de fire tilbageværende mandskaber fra det danske nationalteam, TEAM FYNSKE BANK, ligger alle i løbets bedste fjerdedel.
To og et halvt døgn samt 11 specialetaper på sydfranske bjergveje resterer, inden det krævende rally slutter onsdag morgen på Formel 1-banen i Monaco efter mere end 2.500 kilometers kørsel. Mandag gælder det bjergene øst for Rhone-floden.
Noter
Se alt om Rallye Monte-Carlo Historique her:
https://acm.mc/edition/27e-rallye-monte-carlo-historique/
Se deltagerlisten med samtlige 221 startende mandskaber her.
https://acm.mc/edition/27e-rallye-monte-carlo-historique/evenement/engages/
Se alle detaljer om de danske deltagere fra TEAM FYNSKE BANK her:
https://rmch-dk.com/danske-deltagere-i-2025/
Se TEAM FYNSKE BANKs danske hjemmeside her:
https://rmch-dk.com/
Se mange gratis fotos fra den danske pre-start i Assens her:
https://rmch-dk.com/gallerier-pre-start-2025/
Hvad er Rallye Monte-Carlo Historique?
Det første Rallye Monte-Carlo Historique blev kørt i 1998, hvor de gamle biler kører et rally, som er en kopi af det oprindelige RMC, dog uden hastighedsprøver, men med specialetaper som skal køres med en given gennemsnitshastighed, som skal være under 50 km/t.
50 km/t lyder ikke af ret meget, men når specialetaperne køres på smalle bjergveje med mange hårnålesving, ofte dækket af sne og is, kan det være umuligt at overholde gennemsnitshastigheden, med strafpoint til følge.
Der deltager i pr 221 biler, hvor den pågældende bilmodel har skullet være deltager i RMC fra 1955 til og med 1979, for at kunne være med i det historiske løb.
Startstederne til løbet er alle byer, der tidligere har haft start til RMC, typisk byer som Lissabon, Barcelona, Glasgow, Oslo, Bad Homburg og Reims. Fra disse byer køres ad forskellige ruter, uden specialetaper men hele natten igennem, til samlingsstedet i det sydlige Frankrig.
Her får hver bil installeret en speciel GPS-modtager som er forud programmeret til at registrere, via satellit, hvornår bilen passerer bestemte steder på specialetaperne. For hvert sekund bilen er foran eller bagud i forhold til gennemsnitshastigheden koster det 10 strafpoint.
Deltagerne ankommer til Valence og her er der centrum i 2 dage, hvor der køres 12 specialetaper, hvoraf den længste er ca. 50 km lang, det vil sige, at kørerne skal holde en bestemt gennemsnitshastighed i over 1 time. Den sidste etape går til Monaco og her køres afslutningen på løbet kaldet ”De lange knives nat”. Det er de to mest berømte specialetaper fra RMC igennem tiderne som de historiske biler skal nu skal igennem, hvor især turen over Col de Turini er noget af en udfordring med sine 35-50 km specialprøve.
Ægteparret Otto Kristensen og Britta Kruse vandt løbet i 2002, og det var startskuddet til at andre danske hold fik øjnene op for dette fantastiske løb. Traditionelt deltager der 6-8 danske hold og der er kørt flere top-10 placeringer hjem. Mogens Reidl vandt i 2019 og Henrik Bjerregaard i 2020.
TEAM FYNSKE BANK
Per Vilslev og Michael Eisenberg
Presseteamet  Michael Eisenberg
Læs mere om: Monte Carlo05/02/25 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique |