Rally Monte-Carlo Historique   03/02/25

Tågen knuste danske sejrsdrømme
Tre ud af fire mandskaber tog forkert vej
Rallye Monte-Carlo Historique er drømmenes dræber. Er det ikke sne, is eller mørke, der skaber problemer, så er det tåge. Og med en sigtbarhed på ned til fem meter på mandagens første bjergetape var det svært at finde ad rette vej i bjergene øst for Valence.

Tre danske mandskaber i det danske nationalteam, TEAM FYNSKE BANK, røg ad en forkert vej i det hvide helvede. Efter at Kim Kjærsgaard Frandsen fra Norsminde og Kristian Flensbak Jørgensen fra Aarhus havde kørt deres VW Golf GTI fra 1979 op i Top 10, kom de i problemer.


Tågen blev dyr for Kim Kjærsgaard Frandsen og Kristian Flensbak Jørgensen. De havde ellers kørt deres VW Golf GTI fra 1979 op til en syvendeplads Rallye Monte-Carlo Historique, men er nu nr. 14.
(Foto: Per Vilslev)

”Der var nærmest ingen sigtbarhed, og vejforløbet virkede rigtigt, men kørte ad den forkerte vej. Jeg trak håndbremsen og vendte bilen, og vi kom 300 meter bagud,” fortæller Kim Kjærsgaard. Det østjyske mandskab var ellers avanceret til en delt syvendeplads, nu er de nummer 14 i klassementet.

Lars Hindsgaul fra Assens og Arne Pagh fra Middelfart blev også lokket ad en forkert vej: ”Vi opdagede det hurtigt, men nåede ikke helt at indhente det tabte, så det kostede os i omegnen af 300 strafsekunder,” vurderede Arne Pagh ved etapemålet mandag aften i Valence. Hindsgaul og Pagh i Fiat 128 Coupé fra 1972 er trods uheldet rykket fra nr. 36 til nr. 34.


Lars Hindsgaul og Arne Pagh fik også drejet deres Fiat 128 Coupé fra 1972 ind på en forkert bjergvej. Alligevel er de rykket frem fra nr. 36 til nr. 34 i Rallye Monte-Carlo Historique.
(Foto: Per Vilslev)

Tage Gejl fra Silkeborg og hans irske kører Paul O’Kane kom også galt afsted i deres Porsche 911 fra 1976: ”Det var så tåget, at man knapt nok kunne se 10 meter frem, så vi drejede ud ad en forkert vej, og efter et stykke vendte vi og kørte tilbage. Det kostede os 20.000 strafpoint. Nu kan det kun gå bedre i morgen,” siger Tage Gejl. Han droppede fra nr. 50 til nr. 134 ud af 202 mandskaber, der stadig er med i løbet.


Paul O’Kane og Tage Gejl betalte fuld pris for at tage den forkerte vej med deres Porsche 911 fra 1976. I Rallye Monte-Carlo Historique er de nu røget ned fra nr. 50 til nr. 134.
(Foto: Michael Eisenberg)

Bedst mandag gik det for søn og far-mandskabet Kenneth Kruse Simonsen fra Charlottenlund og Otto Kristensen fra Tune i Lancia Fulvia 1.3 HF fra 1968. ”Vi synes, det fungerer, og vi er glade og tilfredse. Det har været tåget og glat, men vi har ikke lavet fejl. Teknisk har vi skiftet drivaksel og repareret udstødning, men bilen kører,” siger Kenneth Simonsen. Søn og far rykkede frem fra nr. 29 til 21 i løbet af mandagen.


Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen har haft en fejlfri dag i deres Lancia Fulvia 1.3 HF fra 1968 og er avanceret fra nr. 29 til nr. 21 i Rallye Monte-Carlo Historique trods en ærtesuppe af tåge.
(Foto: Michael Eisenberg)

Tirsdag skal kørerne ud på tre bjergetaper, inden Monaco nås første gang tirsdag eftermiddag. Natten til onsdag skal de køre to berømte bjergetaper i mørke, den sidste går over det sagnomspundne 1610 meter høje Col de Turini nord for Monaco. Målet nås onsdag morgen på Formel 1-banen i Monaco.

Noter

Se alt om Rallye Monte-Carlo Historique her:
https://acm.mc/edition/27e-rallye-monte-carlo-historique/

Se live results her:
https://rallyliveresults.com/historique/

Se deltagerlisten med samtlige 221 startende mandskaber her.
https://acm.mc/edition/27e-rallye-monte-carlo-historique/evenement/engages/

Se alle detaljer om de danske deltagere fra TEAM FYNSKE BANK her:
https://rmch-dk.com/danske-deltagere-i-2025/

Se TEAM FYNSKE BANKs danske hjemmeside her:
https://rmch-dk.com/

Se mange gratis fotos fra den danske pre-start i Assens her:
https://rmch-dk.com/gallerier-pre-start-2025/

Hvad er Rallye Monte-Carlo Historique?

Det første Rallye Monte-Carlo Historique blev kørt i 1998, hvor de gamle biler kører et rally, som er en kopi af det oprindelige RMC, dog uden hastighedsprøver, men med specialetaper som skal køres med en given gennemsnitshastighed, som skal være under 50 km/t.

50 km/t lyder ikke af ret meget, men når specialetaperne køres på smalle bjergveje med mange hårnålesving, ofte dækket af sne og is, kan det være umuligt at overholde gennemsnitshastigheden, med strafpoint til følge.

Der deltager i pr 221 biler, hvor den pågældende bilmodel har skullet være deltager i RMC fra 1955 til og med 1979, for at kunne være med i det historiske løb.

Startstederne til løbet er alle byer, der tidligere har haft start til RMC, typisk byer som Lissabon, Barcelona, Glasgow, Oslo, Bad Homburg og Reims. Fra disse byer køres ad forskellige ruter, uden specialetaper men hele natten igennem, til samlingsstedet i det sydlige Frankrig.

Her får hver bil installeret en speciel GPS-modtager som er forud programmeret til at registrere, via satellit, hvornår bilen passerer bestemte steder på specialetaperne. For hvert sekund bilen er foran eller bagud i forhold til gennemsnitshastigheden koster det 10 strafpoint.

Deltagerne ankommer til Valence og her er der centrum i 2 dage, hvor der køres 12 specialetaper, hvoraf den længste er ca. 50 km lang, det vil sige, at kørerne skal holde en bestemt gennemsnitshastighed i over 1 time. Den sidste etape går til Monaco og her køres afslutningen på løbet kaldet ”De lange knives nat”. Det er de to mest berømte specialetaper fra RMC igennem tiderne som de historiske biler skal nu skal igennem, hvor især turen over Col de Turini er noget af en udfordring med sine 35-50 km specialprøve.

Ægteparret Otto Kristensen og Britta Kruse vandt løbet i 2002, og det var startskuddet til at andre danske hold fik øjnene op for dette fantastiske løb. Traditionelt deltager der 6-8 danske hold og der er kørt flere top-10 placeringer hjem. Mogens Reidl vandt i 2019 og Henrik Bjerregaard i 2020.

TEAM FYNSKE BANK
Per Vilslev og Michael Eisenberg
Presseteamet


Michael Eisenberg


Læs mere om:
  • Monte Carlo
  • 05/02/25 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport