Bedste danskere nummer 11 og 15 Verdens hårdeste rally for historiske biler, Rallye Monte-Carlo Historique, er slut efter mere end 2500 kilometers kørsel fordelt på otte dage. De fire tilbageværende mandskaber i det danske nationalteam, TEAM FYNSKE BANK, kæmpede hårdt f0r at komme i løbets top 10, men da regnskabet blev gjort op onsdag morgen på Formel 1-banen i Monaco, var det ikke lykkedes helt.
Kim Kjærsgaard Frandsen fra Norsminde og Kristian Flensbak Jørgensen fra Aarhus kørte deres VW Golf GTI fra 1979 i mål som nr. 11 i deres første Monte sammen. En fejlkørsel i tågen holdt dem ude af top 10.
”Vi er mere end tilfredse,” sagde en glad Kim Kjærsgaard i mål.
 Kim Kjærsgaard Frandsen og Kristian Flensbak Jørgensen har kørt deres første Rallye Monte-Carlo Historique sammen i deres VW Golf GTI fra 1979 og blev nummer 11 i. Et resultat, der lover godt for fremtiden. Her er de på toppen af Col de Turini. (Foto: Michael Eisenberg)
 Kristian Flensbak Jørgensen og Kim Kjærsgaard Frandsen på havnen i Monaco. (Foto: Michael Eisenberg)
Søn og far-mandskabet Kenneth Kruse Simonsen fra Charlottenlund og Otto Kristensen fra Tune i Lancia Fulvia 1.3 HF fra 1968 endte som nr. 15. De var plaget til slut af lavt benzintryk.
”Det var ikke vores bedste resultat i dette løb, men godt nok,” konstaterede Otto Kristensen, der vandt Rallye Monte-Carlo i 2002 med sin hustru Britta. Sidste år blev han nr. 9 med sin søn Kenneth.
 Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen i Lancia Fulvia 1.3 HF fra 1968 blev nr. 15 i Rallye Monte-Carlo Historique. Her er de på toppen af Col de Turini. (Foto: Michael Eisenberg)
 Otto Kristensen og Kenneth Kruse Simonsen på havnen i Monaco. (Foto: Michael Eisenberg)
Lars Hindsgaul fra Assens og Arne Pagh fra Middelfart kørte deres Fiat 128 Coupé fra 1972 i mål som nummer 27, sidste år blev de nummer 10.
 Lars Hindsgaul og Arne Pagh i Fiat 128 Coupé fra 1972 blev nr. 27 i Rallye Monte-Carlo Historique. Her er de på toppen af Col de Turini. (Foto: Michael Eisenberg)
 Arne Pagh og Lars Hindsgaul på havnen i Monaco. (Foto: Michael Eisenberg)
Tage Gejl fra Silkeborg og hans irske kører Paul O’Kane i Porsche 911 fra 1976 kørte sig op til en placering lige uden for top 100. En fejlkørsel i tågen sendte dem langt ned i feltet.
 Tage Gejl fra Silkeborg og hans irske kører Paul O’Kane i Porsche 911 fra 1976 blev nr. 105 i Rallye Monte-Carlo Historique. Her er de på toppen af Col de Turini. (Foto: Michael Eisenberg)
 Tage Gejl og Paul O’Kane på havnen i Monaco. (Foto: Michael Eisenberg)
Fire danske mandskaber måtte udgå i år.
2020-vinderen Henrik Bjerregaard fra Monaco og hans tjekkiske codriver Mirek Svec blev ramt frontalt af en tilskuerbil på SS 2 og udgik på stedet.
Debutanten Chris Larsen fra Horsens og hans erfarne codriver Jan Østergaard fra Juelsminde måtte trække sig fra løbet på SS 6, da gearkassen i deres VW Golf GTI fra 1982 brød sammen.
Også Henning Nielsen fra Tureby og codriver Karsten Thorvaldsen fra København måtte udgå, da en nyinstalleret pakning til vandpumpen på deres i Triumph Vitesse fra 1968 sprang læk på SS 6.
Rallyet blev præget af, at sne og is på de første specialstrækninger blev kørt væk af mange af favoritterne. Det betød, et lettere liv for de sent startende, således at seks ud af de otte bedst placerede biler havde startnumre højere end 200.
De fire trætte danske mandskaber, der gennemførte det hårde løb, fejrede sammen med servicefolk og is-spejdere deres resultater med champagne og kransekage tidligt onsdag morgen præcis der, hvor formel 1-kørerne har pit i Monacos Grand Prix om tre måneder.
Noter
Se alt om Rallye Monte-Carlo Historique her:
https://acm.mc/edition/27e-rallye-monte-carlo-historique/
Se live results her:
https://rallyliveresults.com/historique/
Se deltagerlisten med samtlige 221 startende mandskaber her.
https://acm.mc/edition/27e-rallye-monte-carlo-historique/evenement/engages/
Se alle detaljer om de danske deltagere fra TEAM FYNSKE BANK her:
https://rmch-dk.com/danske-deltagere-i-2025/
Se TEAM FYNSKE BANKs danske hjemmeside her:
https://rmch-dk.com/
Se mange gratis fotos fra den danske pre-start i Assens her:
https://rmch-dk.com/gallerier-pre-start-2025/
Hvad er Rallye Monte-Carlo Historique?
Det første Rallye Monte-Carlo Historique blev kørt i 1998, hvor de gamle biler kører et rally, som er en kopi af det oprindelige RMC, dog uden hastighedsprøver, men med specialetaper som skal køres med en given gennemsnitshastighed, som skal være under 50 km/t.
50 km/t lyder ikke af ret meget, men når specialetaperne køres på smalle bjergveje med mange hårnålesving, ofte dækket af sne og is, kan det være umuligt at overholde gennemsnitshastigheden, med strafpoint til følge.
Der deltager i pr 221 biler, hvor den pågældende bilmodel har skullet være deltager i RMC fra 1955 til og med 1979, for at kunne være med i det historiske løb.
Startstederne til løbet er alle byer, der tidligere har haft start til RMC, typisk byer som Lissabon, Barcelona, Glasgow, Oslo, Bad Homburg og Reims. Fra disse byer køres ad forskellige ruter, uden specialetaper men hele natten igennem, til samlingsstedet i det sydlige Frankrig.
Her får hver bil installeret en speciel GPS-modtager som er forud programmeret til at registrere, via satellit, hvornår bilen passerer bestemte steder på specialetaperne. For hvert sekund bilen er foran eller bagud i forhold til gennemsnitshastigheden koster det 10 strafpoint.
Deltagerne ankommer til Valence og her er der centrum i 2 dage, hvor der køres 12 specialetaper, hvoraf den længste er ca. 50 km lang, det vil sige, at kørerne skal holde en bestemt gennemsnitshastighed i over 1 time. Den sidste etape går til Monaco og her køres afslutningen på løbet kaldet ”De lange knives nat”. Det er de to mest berømte specialetaper fra RMC igennem tiderne som de historiske biler skal nu skal igennem, hvor især turen over Col de Turini er noget af en udfordring med sine 35-50 km specialprøve.
Ægteparret Otto Kristensen og Britta Kruse vandt løbet i 2002, og det var startskuddet til at andre danske hold fik øjnene op for dette fantastiske løb. Traditionelt deltager der 6-8 danske hold og der er kørt flere top-10 placeringer hjem. Mogens Reidl vandt i 2019 og Henrik Bjerregaard i 2020.
TEAM FYNSKE BANK
Per Vilslev og Michael Eisenberg
Presseteamet
 Michael Eisenberg
Læs mere om: Monte Carlo05/02/25 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique |