Bernd Schneider

(Foto: Daimler Chrysler)

Det må med rette siges at Bernd Schneider er Mr. DTM himself! Fem gange har han taget den samlede titel, og ingen har vundet mere end Schneider. Selvom han har passeret de 40 år, så er han ikke en færdig mand i DTM. Som så mange andre har han 'det' der skal til, og hvis man begår den fejl at dømme Schneider ude, så får man problemer! Gang på gang har han vist at han selv under de mest umulige forhold og efter en katastrofal kvalifikation, kan køre en topplacering hjem.

Karrieren har især været kredsende omkring Mercedes og DTM, selvom vejen oprindelig slog en smut forbi Formel 1 med Zakspeed. Racerne var dog slet ikke konkurrencedygtige og gang på gang stillede Schneider til start i kvalifikationen for blot at se sig selv udenfor det gode selskab om søndagen fordi raceren slet og ret var for langsom.

Karrieren drejede videre til de voldsomme prototype racere og det var her at fundamentet til den videre succes blev grundlagt. I 1992 fik han kontrakt med Mercedes om at køre DTM og hentede en 3. plads. Og han har ikke sidenda været væk fra sølvpilene.

I 1995 kulminerede indsatsen med den første DTM-titel og han var også Mercedes topkører året efter, men måtte dog se titlen gå til Opel og Manuel Reuter. DTM blev på det tidspunkt en dyr forretning og økonomien bragede sammen, så serien kom herefter til at ligge stille. I stedet tog Mercedes sin viden med videre til FIA GT mesterskabet og byggede den berømte/berygtede CLK-GTR racer. Det blev til mesterskab i FIA GT-serien og en andenplads året efter. Yderligere har han også været på Le Mans med CLK-GTR'en, men de havde kun holdbarhed til få timer, eller havde svært ved at holde kontakten med asfalten...

Da DTM-serien i 2000 fik sparket et nyt koncept sammen som havde bedre økonomi var Mercedes og Schneider lige der hvor man regnede med at de ville være: han kvitterede prompte med at tage titlen og 6 sejre - så var der lige sat tyk streg under hvem der er Mr. DTM!

Året efter fulgte han op med en ny titel, inden han måtte strække våben til Audi TT'erne og Laurent Aiello i 2002. Året efter i 2003 hentede han sin fjerde titel, mens han de efterfølgende sæsoner godt nok hentede sejre, men internt i Mercedes-hierakiet blev overhalet af blandt andet Christijan Albers og Gary Paffett.

Forud for 2006-sæsonen var der måske ikke de voldsomme forventninger til Schneider, men meget hurtigt tog han rollen til sig som Mercedes' førstekører. Sæsonen igennem dystede han med Tom Kristensen om mesterskabet, og efter stabil kørsel kunne han før sæsonfinalen på Hockenheim lade sig hylde som DTM-mester - for første gang siden 2003.

Nu går han ind som forsvarende mester - en rolle han kender utrolig godt. Han udfordres fortsat af de unge kørere i baglandet hos Mercedes, og de er sultne efter at slå mesteren selv. 2007 står igen i en duel direkte mod Audi, men spørgsmålet er om han også kan holde et par af de hurtige unge kørere bag sig. Men han fortsætter sandsynligvis i DTM indtil der findes en kører som konsekvent sætter ham på plads!

Karriere:

År Beskrivelse
1976-1983 Gokart
1984 Tysk Formel Ford 1600, nr. 2
1985 Tysk Formel Ford 2000, nr. 4
Formel Ford 2000-EM, nr. 5
1986 Tysk Formel 3, nr. 3
1987 Tysk Formel 3-mester
1988 Formel 1 (Zakspeed)
1989 Formel 1 (Zakspeed)
1990 Sportsprototyper VM (Kremer-Porsche)
Porsche Cup-mester
Formel 1 (Arrows)
1991 IMSA (Joest-Porsche)
1992 DTM (Mercedes), nr. 3
1993 DTM (Mercedes), nr. 3
1994 DTM (Mercedes), nr. 10
1995 DTM og ITC-mester (Mercedes)
1996 ITC (Mercedes), nr. 2
1997 FIA GT-mester (AMG Mercedes CLK)
1998 FIA GT mesterskab (AMG Mercedes CLK), nr. 2
1999 Sportscar (AMG Mercedes CLK)

 
Kørerinfo
2000 DTMHWAMercedes CLK-DTM
Mester med 221 pts. - 6 sejre
2001 DTMHWAMercedes CLK-DTM
Mester med 161 pts. - 2 sejre
2002 DTMHWAMercedes-Benz CLK
Nr. 2 med 64 pts. - 2 sejre


(Foto: Mercedes Benz Motorsport)

2003 DTMHWAAMG-Mercedes CLK
Mester med 68 pts. - 2 sejre


(Foto: Daimler Chrysler)

2004 DTMHWAAMG-Mercedes C-Klasse
Nr. 6 med 36 pts. - 1 sejr
2005 DTMHWAAMG-Mercedes C-klasse
Nr. 4 med 32 pts. - 1 sejr


(Foto: DTM)

2006 DTMHWAAMG-Mercedes C-klasse
Løb: Kvalifikation Race Point
Hockenheim: 2 1 10
Lausitzring: 4 1 10
Oschersleben: 6 5 4
Brands Hatch: 6 3 6
Norisring: 2 2 8
Nürburgring: 3 2 8
Zandvoort: 7 2 8
Catalunya: 4 2 8
Bugatti: 9 5 4
Hockenheim: 7 4 5
Placering i mesterskabet: 1. plads med 71 point
2007 DTMHWAAMG-Mercedes C-Klasse
Løb: Kvalifikation Race Point
Hockenheim: 9 7 2
Oschersleben: 10 6 3
Lausitzring: 4 4
Brands Hatch: 6 1 10
Norisring: 3 2 8
Mugello: 11 11 0
Zandvoort: 14 12 0
Nürburgring: 5 7 2
Catalunya: 4 DNF 0
Hockenheim: 7 5 4
Placering i mesterskabet: 6. plads med 31,5 point
2008 DTMHWAAMG Mercedes C-Klasse
Løb: Kvalifikation Race Point
Hockenheim: 9 8 1
Oschersleben: 10 12 0
Mugello: 7 4 5
Lausitzring: 8 7 2
Norisring: 7 6 3
Zandvoort: 12 9 0
Nürburgring: 6 1 10
Brands Hatch: 9 9 0
Catalunya: 1 3 6
Bugatti: 6 5 4
Hockenheim: 5 6 3
Placering i mesterskabet: 6. plads med 34 point

Bernd Schneiders karriere i billeder:


2002: Schneider kæmpede bravt mod Audi TT'erne, men måtte nøjes med den samlede 2. plads
(Foto: Daimler Chrysler)


2003: Altid på grænsen i sin Mercedes - her på Donington Park
(Foto: Daimler Chrysler)


2005: I den Vodafone sponserede AMG-Mercedes C-klasse
(Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)


2006: DTM-mester igen for Mercedes
(Foto: DTM)


2007: Der ligger et tungt pres på Schneider i titelforsvaret - kørende i den nye Mercedes C-Klasse
(Foto: DTM)

 


29/09/10  Langstreckenpokal  Mercedes-Benz SLS AMG GT3 debuterede på Nordschleife
17/01/09  DTM  Gary Paffet ser frem til 2009 model
24/10/08  DTM  Bernd Schneider stopper
24/10/08  DTM  Hockenheim - 1. test session
22/09/08  DTM  Tom K fik pladen fuld i spansk banko
27/07/08  DTM  Nürburgring - race
26/07/08  DTM  Nürburgring - fri træning
11/11/06  DTM  Mercedes 'Dream Team' fortsætter i DTM
04/05/01  DTM  Schneider på retræte?
22/04/01  DTM  Schneider kom, så og sejrede
21/04/01  DTM  Ren sølvfront til sprintløb
20/04/01  DTM  Mercedes urørlige
 
Reklamer

Yokohama Advan dæk


Bruno Hansen Motorsport


H.I. Auto