Hvad kræves af de tre titelkandidater? Der er tre kørere, der kan vinde kørertitlen i Danish Touringcar Championship. Henrik Lundgaard, Hedensted, har siden Padborg Open i foråret toppet pointtabellen, men han er på det seneste blevet halet ind af både Casper Elgaard, Århus, og Martin Jensen, Albertslund. Men hvilke chancer og muligheder har de tre kørere egentlig for at tage titlen? Det prøver vi at kikke nærmere på her, hvor Toyota-køreren fører tabellen med 189 points, mens Casper Elgaard og Martin Jensen har henholdsvis 179 og 162 points.
Henrik Lundgaard
Som førende i tabellen har Henrik Lundgaard de bedste kort på hånden. Holder han begge udfordrerne bag sig i DM-Finalen, er mesterskabet hjemme, men mindre kan også gøre det.
Toyota-køreren kan nemlig også tillade at lade sig passere af d'herrer Elgaard og Jensen, men hvis rivalerne slutter i top, er det dog ikke helt ligegyldigt, i hvilken rækkefølge de krydser målstregen i pre-finalen og finalen. Vinder Martin Jensen begge løb foran Casper Elgaard og Henrik Lundgaard, er det sidstnævnte, der er mester. Bliver Casper Elgaard derimod sejrrig med Peugeot-køreren lige efter sig begge gange, så er det i stedet Team Essex Invest-køreren, der står som vinder af Danish Touringcar Championship.
For Henrik Lundgaard er kombinationerne mange, men grundlæggende skal han bare score to points for at eliminere Martin Jensens mesterskabschancer. Slutter han lige bag Casper Elgaard i begge løb, er titlen også sikker. Skulle der endda snige sig en enkelt konkurrent eller to ind imellem dem, gør det heller ikke så meget, bare Toyota-BMW-duoen slutter udenfor top 3.
Casper Elgaard
For køreren i den rød-hvide BMW 320i gælder det først og fremmest om at have Henrik Lundgaard bag sig, når det går løs på FDM Jyllands-Ringen. Men selv om det skulle lykkes for Casper Elgaard at lægge den japanske bil med startnummer 8 bag sig, så er det ikke nok i sig selv. Der skal også nogle konkurrenter ind imellem de to.
Skulle Casper Elgaard således præstere at vinde både pre-finalen og finalen, så er det ikke nok, at Henrik Lundgaard tager andenpladserne. Toyota-køreren skal mindst ned som treer i begge løb eller tage en anden- og en fjerdeplads, for at Casper Elgaard kommer frem øverst i tabellen. Og da begge tilfælde vil føre til pointlighed mellem de to kørere, er det faktisk udelukkende på basis af fintællingen af de individuelle resultater, at Casper Elgaard vil få titlen.
Inden DM-Finalen udgør afstanden mellem Henrik Lundgaard og Casper Elgaard 10 points. Med sine gode individuelle resultater betyder det, at BMW-køreren gennemsnitligt skal score fem points mere end sin rival i såvel pre-finalen som finalen. To tredjepladser mod to sjettepladser vil f.eks. kunne gøre det, ligesom to syvendepladser mod to tolvtepladser. Så er århusianeren mester.
Martin Jensen
Peugeot-køreren er faktisk den i trioen, det er nemmest at udtale sig om. Han ligger 27 points efter på tredjepladsen, men da han samtidig er den eneste af de tre mesterskabskandidater, der ikke har smidt points væk, skal der virkelig scores, hvis det skal lykkedes for Albertslund-køreren.
Martin Jensen skal kort og godt vinde både pre-finalen og finalen (noget ingen anden kører har gjort i de sæsoner, hvor DTC har kørt med omvendt grid). Og som om disse odds ikke er skrappe nok, så mister Peugeot-køreren også sin spinkle guldchance, hvis enten Henrik Lundgaard opnår en enkelt fjortendeplads eller bedre, eller hvis Casper Elgaard får en femteplads i enten pre-finalen eller finalen. dtc-net.dk Læs mere om: 03/10/04 - Jyllandsringen - DTC weekend |