DTC Cup   15/10/04

Jesper Sylvest endte på en 3. plads
- efter en hård sæson
Ved DM Finalen i DTC på Jyllands-Ringen lykkedes det Sylvest Motorsport og Jesper Sylvest at sikre sig 3. pladsen i Privat Cuppen efter en noget blandet sæson.

Weekenden startede godt for Sylvest der kørte 13. hurtigste tid i lørdagens frie træning. Et voldsomt regnvejr vanskeliggjorde banens forhold og med udsigt til vedvarende regn resten af dagen eksperimenterede teamet med forskellige opsætnings muligheder til lørdagens afgørende tidtagning.


(Foto: Motorsporten.dk)

En tidtagning der forløber rigtig godt. Jesper kører stabile tider og ligger konstant at finde blandt de seks første. Med syv minutter igen begynder bilen dog at understyre og Jesper vælger at gå i pit for at tjekke problemet og få monteret to nye fordæk. På vej igennem pitten vinkes den karakteristiske 307 GTI til teknisk kontrol for måling af bilens frihøjde. Uheldigvis findes Jespers racer for lav et enkelt sted på frontspoileren. Hurtigt monterer teamet to nye dæk inden Jesper sendes på banen med kun få minutter igen. En efterfølgende kontrol afslører at højre fordæk var punkteret. Alligevel lykkedes det at sikre deltagelse i søndags Super-Pole med 12. hurtigste tids - en tid der efterfølgende annulleres på baggrund af den foretaget tekniske kontrol.

Reaktionen kommer prompte. Jesper løber op i dommertårnet og anker dommerkendelsen. I reglementet står skrevet at inden bilens frihøjde kontrolleres skal bilens dæktryk måles. Dette skal være på mindst 1,5 bar, hvilket dommerne giver medhold i. Uforstående mener de også at Jesper skulle have anket måle-resultatet direkte efter målingen og ikke som nu efter tidtagningens afslutning. Endnu engang anker Jesper dommernes afgørelse og opnår således opsættende virkning og beholder sin deltagelse i søndagens Super-Pole.

Søndag morgen starter med tunge regnskyer, der dog hurtigt bliver afløst af sol og blå himmel. Banen er dog stadigvæk "våd" til søndagens warm-up umiddelbart før den vigtige Super-Pole flages i gang. Efterhånden som omgangene bliver kørt tørrer bane mere og mere op, og det er tydeligt at jo senere i Super-Pole du skal køre jo større er sandsynligheden for optimal greb. Jesper er ude som bil nummer fem og sætter hurtigste tid. Det samme gør de næste 10 biler og Jesper starter dagens første DTC-afdeling fra en ellevte plads.


(Foto: Motorsporten.dk)

I søndagens pre-finale kommer Jesper godt fra start. Jesper har fokus på den samlede stilling og tager ingen chancer i første sving. Det koster et par placeringer, men Jesper skal have materiellet helskindet igennem løbet for at sikre sig tredje pladsen i Privat Cuppen. Nærmeste konkurrent er Jens Reno Møller der i sin iver for at avancere i den samlede stilling påkører Henrik Lundgaard så denne udgår og Jens bliver udelukket for heatet. Efter stabil og sikker kørsel krydser Jesper målstregen som nummer 10 og 3'er i Privat Cuppen efter en yderst velkørende Michael Carlsen og Jørgen Weinreich på andenpladsen.

I finalen starter Jesper fra bås 10 på ydersiden. Da det grønne lys tænder prøver Jesper at komme ind og lukke hulet ned mod første sving, men det forsigtige vinder igen og Jesper taber to placeringer. Situationen går fra slem til værre i sving syv, hvor Jesper fuldstændig taber sin blå og sølvgrå racer. Forbi smutter Michael Schröter og en Sturup-BMW der uforskyldt rammer Jesper, hvilket koster en ødelagt kofanger og en styregeometri der er slået skæv.


(Foto: Motorsporten.dk)

Jesper får dog kæmpet sig tilbage til hovedfeltet og kommer i mål som nummer 13.

Jesper fortæller:
"Man fristes til at sige at sæsonen endte som den startede. Vi er selvfølgelig glade for at have sikret os den samlede tredje plads i Privat Cuppen, men vi føler heller ikke lykkens gudinde har været på vores hold i år. Et stort tillykke til de respektive mestre Casper Elgaard og Mike Legarth. Specielt sidstnævnte har været suveræn og er en fortjent vinder af Privat Cuppen. Nu ser vi fremad mod 2005-sæsonen. Jeg ved endnu ikke hvad der skal ske, men mon ikke vi støver min Citroen Xsara vinder-bil af igen?"

Sylvest Motorsport
Kim Kajus


Læs mere om:
  • 03/10/04 - Jyllandsringen - DTC weekend

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk