Formel 1   02/05/06

Europas GP - BMW preview
Det er hjemmebane for BMW. Det er der enighed om i teamet at det skal udnyttes bedst muligt, men hvor langt op kan man i virkeligheden præstere?

Hjemme i München/Hinwill har man i pausen siden San Marinos GP gået og forberedt sig på især Europas GP. Mange af de nyudviklede ting er blevet testet igennem på Silverstone i sidste uge. BMW har gennem årene haft mange gode resultater på Nürburgring om end at det har været i andre klasser. Nu kommer første mulighed for også at gøre det i Formel 1. Men Dr. Mario Theissen er alligevel forsigtig med at love for meget. Nürburgring er en vanskelig på den måde at vejret kan skifte ret hurtigt på stedet, ligesom at banen ligger forholdsvis højt. Det betyder et tab i effekt på 1 % pr. et hundrede meter man kommer over havets overflade. BMW har dog den fordel at man har friske motorer med til Grand Prixet. Mario Theissen nævner også at man for så vidt er tilfreds med det basale pace som bilerne har pt. Kan man forvandle det til et godt resultat? Dr. Mario Theissen håber i hvert fald. Man er godt klar over at man ikke vinder, men så mange points som mulig er velkomne.


Nick Heidfeld håber på et godt resultat - ligesom resten af teamet
(Foto: BMW)

Jacques Villeneuve siger det lige ud. Han kan bare ikke li' banen. Pudsigt nok var det her at han vandt sit første og sidste Grand Prix. Han har aldrig været særlig begejstret for banen, og efter de seneste ændringer slet ikke. Nick Heidfeld derimod har særlige følelser for banen. Det var her at hans far tog ham med til racerløb i barneårene. Og samtidigt er det den rigtige hjemmebane for ham, idet det er den af Grand Prix banerne der ligger tættest på barndomshjemmet i Mönchengladbach. Sidste år tog han pole, men vandt ikke.

På den tekniske side mener Willy Rampf ikke at dæksliddet er det store problem. Og det betyder så at man kan vælge en lidt blødere compound end ellers. Værre er det måske setuppet idet at banen har ry for at give understyrende biler. Willy Rampf håber på at man kan modvirke det med modifikationer i det aerodynamiske setup. Det var noget af det man blandt andet testede på Silverstone i sidste uge. Alt i alt er der en god optimisme i teamet forud for det europæiske Grand Prix.

Dons


Læs mere om:
  • 07/05/06 - Nürburgring - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk