Efter et par måneders pause fortsætter Verdensmesterskabet i Rally (WRC) i den kommende weekend. Det foregår i Tyskland, nærmere bestemt i Eifelbjergene i området omkring Trier – Tysklands ældste by. Der køres mellem vinstokke og i det militære Baumholder øvelsesterræn. Det er utrolig hårdt ved biler og kørere, men det bekymrer ikke Fords Marcus Grönholm.
"Jeg tror vi kan vinde rallyet," siger han. "Vi har været meget tæt på ved tidligere lejligheder, men det bliver naturligvis ikke let, fordi Sebastien Loeb har vundet alle de fire gange, rallyet har fundet sted. Men det kunne være godt at ryste ham lidt, så han ikke ved sig for sikker."
Fords Marcus Grönholm ligger 2’er i VM og tror, at han kan vinde weekendens Rallye Deutschland. (Foto: Ford)
Grönholm har to ting imod sig: Han har aldrig vundet et regulært asfalt rally før – han er omvendt specialist i at køre på løst underlag. Og rivalen i VM-kampen, Sebastien Loeb i Citroën, er på det nærmeste født og opvokset på vejene omkring Trier, der minder meget om hans hjemstavn lige på den anden side af den fransk/tyske grænse.
Men heldigvis taler flere ting for sejr til finnen og hans Ford Focus RS WRC:
Grönholm vandt det sidste rally inden sommerpausen og han indledte sæson’en ved at vinde Rallye Monte Carlo, der i et vist omfang afvikles på asfalt, omend megen af asfalten er belagt med is og sne. Desuden tog han også sejren i Swedish Rally. Derfor er selvtilliden hos den tidligere verdensmester helt i top.
Han har flere gange i år været i spidsen på asfalt, så fordommen om, at han ikke er hurtig på fast underlag, er ved at være visket ud.
Ford teamet har udviklet på den kraftige 300-hestes turbomotor, så man vil kunne opnå højere topfart.
Og sidst men ikke mindst vurderer Grönholm, at Focus’en på alle punkter er tilstrækkelig god til at slå rivalerne.
"Så egentlig er det nu bare op til kørerne at tage sejren," smiler han. "Men rallyet er en særlig udfordring, fordi bilernes opsætning – dvs. deres affjedring, hjulgeometri osv. – skal ændres mellem hver hastighedsprøve. Og dækvalget bliver meget vanskeligt, især hvis vejret også leger med."
I VM ligger Grönholm, hans co-driver Timo Rautiainen såvel som Ford på en god 2.plads, kun overgået af de regerende verdensmestre. Ford har taget tre af otte mulige rallysejre i sæson’ens første halvdel og Grönholms team-kollega Mikko Hirvonen har også fundet et højt tempo, så VM-titlen/VM-titlerne er stadig en realistisk mulighed.
Det tyske rally starter officielt torsdag aften d. 10. august, men det er først fredag morgen, kørerne giver sig i kast med de lynhurtige hastighedsprøver. Målet nås søndag eftermiddag d. 13. august.
Tidsplan:
Torsdag d. 10. august 2006:
Start: 20:00
Fredag d. 11. august 2006:
Start: 08:30.
Mål: 20:15.
Lørdag d. 12. august 2006:
Start: 07:00.
Mål: 20:07.
Søndag d. 13. august 2006:
Start: 07:00.
Mål: 12:24.
Længde (hastighedsprøver): 351,55 km.
VM-stillingen forud for weekendens rally:
Kørere:
1. Sebastien Loeb (FRA), 74 pts.
2. Marcus Grönholm (FIN), 45 pts.
3. Daniel Sordo (SPA), 33 pts.
4. Mikko Hirvonen (FIN), 21 pts.
5. Manfred Stohl (A), 20 pts.
5. Petter Solberg (NOR), 20 pts.
Konstruktører:
1. Kronos Citroën, 96 pts.
2. Ford, 81 pts.
3. Subaru, 63 pts.
4. OMV Peugeot, 41 pts.
5. Stobart VK M-Sport Ford 17 pts.
6. Red Bull Skoda, 14 pts.
Ford Motor Company A/S Scandinavian Racing Press Læs mere om: 13/08/06 - Tyskland - WRC |