Rollcentre Racing startede tilbage i 1987 hvor teamejer Martin Short begyndte at køre lidt baneræs – først i en privat Lotus Seven-klon, og senere i noget så ydmygt som MG Metro Challenge. Han fortsætter sin karriere i de mindre serier indtil 1994, hvor han efterhånden får smag for noget større og mere kraftfuldt - TVR Tuscan Challenge. Her er han temmeligt succesfuld og slutter ikke under en 5. plads i serien i perioden fra 1995 til 1999, og ender som den yngste vindende kører og den tredjemest-vindende kører i serien.
Martin Short. (Foto: Jesper Thomsen) | Undervejs er det lykkedes Martin at bygge et Rollcentre Racing team op, hvor de selv bygger deres biler og teamet debuterer i det engelske GTO mesterskab i 2000 med en selvbygget TVR Cerbera Speed Six. Det er et princip som skulle vise sig at holde helt til i dag, hvor Rollcentre ombygger Mosler GT-biler, og sælger dem videre, samtidig med at de selv deltager i LMS Serien og på Le Mans.
Men de kolde facts fortæller kun en del af historien om Rollcentre Racing – det er nemlig et ærkeengelsk racing team der har til huse i en gammel nedslidt fabrik, med en karismatisk og viljestærk teamejer, og 5-8 mekanikere som laver alt mellem himmel og jord.
Og de gør det overraskende godt – i 2004 lå de til en samlet 3-plads på Le Mans med deres Dallara LMP1 da Martin Short blev kørt af banen af Sebastien Bourdais, hvilket senere resulterede i et kollapset hjulophæng bagi. Dette sendte Dallaraen direkte i muren, Martin Short på skadestuen med en brækket ankel, og Rollcentre Racing ud af løbet - med mindre end 6 timer tilbage.
2005 Rollcentre Dallara. (Foto: Jesper Thomsen)
I LMS i år har teamet deltaget med den nye Radical SR9 LMP2 bil, hvilket har ført til en meget frustrerende sæson, men alligevel med imponerende resultater når bilen endelig har kørt.
Blandt andet har de ført to af LMS løbene i deres klasse, det sidste førte de indtil 10 minutter før tid, da de blev kørt af banen.
De præsterede også at holde den nye Radical kørende i alle 24 timer på Le Mans i år, og var på et tidspunkt oppe og føre LMP2 klassen, meget imponerende med en så ny bil.
2006 Rollcentre Radical SR9. (Foto: Jesper Thomsen)
Hvad kan vi så forvente af Rollcentre Racing fremover?
Tja – til 2007 har de indkøbt to af Pescarolos chassiser fra i år, og de forventer at deltage med dem i LMS og Le Mans og jeg vil ikke på forhånd afvise at de kan ende på det samlede podie på Le Mans i Juni, hvis Peugeot og/eller Audi løber ind i problemer med deres Diesel-motorer...
Hold øje med dem – de er nemlig et godt gammeldags racing team, som er med fordi de elsker sporten, og bare ikke kan få nok. Jesper Thomsen
Læs mere om: Martin ShortRollcentre Racing |