Le Mans Series   25/03/07

Status 908 HDi: Løven brøler på Paul Ricard
Le Mans Series debuten for Peugeot 908 HDI nærmer sig med hastige skridt, allerede den 13-15. april på Monza køres første løb. Team Peugeot Total er derfor på vej til Paul Ricard testbanen, til den officielle LMS test den 25.-26. marts, med 6 ud af de 7 kørere, samt et enkelt 908 HDI chassis.

Siden den første shakedown den 31. december 2006 på Vélizy Villacoublay, i nærheden af Paris, har teamet testet intensivt. Man nærer ingen illusioner om opgavens omfang. Skal Audi slås på Le Mans, så er der kun en vej frem; nemlig at køre så mange testkilometer som muligt. Den officielle præsentation fandt sted den 10. januar på Mortefontaine banen, også I nærheden af Peugeot fabrikken I Paris. Siden da har Peugeot kørt 4500 kilometer ved 5 testssessions på HTTT Paul Ricard testbanen ved Le Castellet, samt Valencia i Spanien.


908 HDi FAP på airjacks før testen går igang.
(Foto: Peugeot Media)

Hvor langt er udviklingsarbejdet nået?
Det andet 908 HDi chassis blev færdig i slutningen af februar, men ifølge rygter i branchen er det pressede udviklingstempo årsag til, at Peugeot kun tager et enkelt 908 HDi chassis med til den officielle LMS test på Paul Ricard. Som Henrik Vejgaard tidligere har kunnet berette i denne artikel på Motorsporten.dk Løst og fast inden testen på Paul Ricard, så tyder det på at der er en vis form for tilbageløb i udviklingsprocessen, hvorfor der formentligt vil være én specifikation til LMS løbene, og et andet op til Le Mans. Indtil man har færdiggjort alle tre chasiser, og bekræftet de fundne data ved yderligere testsessions, kan man derefter opdatere alle tre racere til Le Mans specifikation. Her tænkes naturligvis ikke på aerodynamikken, eftersom de snoede LMS baner kræver en højdownforce specifikation, mens Le Mans drejer sig om topfart på Mulsanne langsiden.

Men uanset, så kan det for udenforstående godt virke som om, at Team Peugeot Total måske har valgt at presse citronen lidt rigeligt, ved først at præsentere raceren i slutningen af december måned. Årsagen til dette skal findes i budgettet bag programmet, som kun levner mulighed for et program af foreløbig et års varighed. Et forhastet udviklingsprogram er lige præcis det, som der ikke skal til for at slå mægtige Audi på Le Mans. På den anden side, så så vi senest på Sebring, at selv Audi kan være sårbare. I første omgang vil konkurrenten dog være Henri Pescarolos tropper, der stiller op med en 2006 bil, med et 2007 monocoque. Der er ingen tvivl om, at Henris C60 racer vil være en værdig modstander i de første løb, indtil Peugeot får styr på HDi teknologien.


En dieselracer nu om dage er tæt på en Formel 1 racer.
(Foto: Peugeot Media)

Hvor meget af de problemer på Tom Kristensens Audi R10 TDI racer med startnummer #1, skyldtes det faktum at den italienske ulykkesfugl, Dindo Capello, havde sat den i muren, er svært at gennemskue. Som bekendt samlede de heltmodige Audi Sport og Champion Racing mekanikere en ny 2006/2007 racer omkring et R10 TDI chassis fra 2006, der stod og kedede sig hos Champion Racing. At det rent faktisk var det chassis, der havde vundet løbet sidste år, er jo i den forbindelse kun et kuriosum. Men Audi #2, der kørte i fuld 2007 specifikation havde ikke mange problemer i løbet af Sebring løbet.

Peugeot havde 908 chassis 001 klar den 31. december, chassis 002 i slutningen af februar og man beretter fra det franske, at chassis 003 er lige på trapperne. Så den tidsplan er virkelig så presset, som man overhovedet kan forestille sig. Det forklarer samtidigt teamets fravær fra Sebring, samt ikke mindst at man var tvunget til at aflyse den planlagte testsession på den amerikanske betonbane umiddelbart efter løbet. Her var kun Audi på plads, og bortset fra nogle problemer med det lokale dyreliv, gik testen over al forventning.


Er det denne racer der skal kunne slå Audi?
(Foto: Peugeot Media)

Så man skal ikke drikke mange glas skarntydesaft, før der begynder at tegne sig et billede af et Audi team, der fører på både kilometer og point. Det optimale ville have været, hvis Peugeot havde haft mulighed for at have et enkelt chassis klar til testsessions i løbet af 2006. Nu halser Peugeot bagefter, og kun de fem Le Mans Series løb, samt yderligere 10.500 testkm skal rette op på de mange mangler, hvis Peugeot ikke skal ydmyges på hjemmebane af kæmpen fra Tyskland.

”Tidsplanen er specielt presset, fordi hele programmet er blevet sat sammen over bare et enkelt år,” beretter Peugeot Sport direktør, Michel Barge. ”Med testprogrammet, renoveringerne, modifikationerne og hele det forberedelsesarbejde, har vi rigtigt meget at lave i løbet af meget kort tid. Dette indebærer, at vores logistikafdeling samt vores HR afdeling, begge fra tid til anden skal justeres, for at give os mulighed for at efterfølge det nuværende udviklingstempo, på en betryggende facon.”


De sidste forberedelser inde Løven slippes løs!
(Foto: Peugeot Media)

Program for Le Mans Series testen.
For Team Peugeot Total, vil de officielle testdage fortsat fokusere på det holdbarhedsarbejde, som startede for bare to måneder siden. 908 HDi FAP raceren vil ikke deltage i 24 timers testen, og vil stoppe med at køre før midnat, før den sorte V12 dieselbil igen er at finde på banen mandag morgen.

”Vi har kørt lidt mere end 4500 kilometer, siden bilen kørte for første gang, ”fortæller teknisk direktør Bruno Famin. ”Vi har ikke indtil videre mødt nogle alvorlige problemer, som har tvunget os tilbage til tegnebordet. Som med alle nye biler, har vi naturligvis måttet løse en masse småproblemer. Det tager tid, og vi har konsekvent lagt vægt på pålidelighedsarbejdet, og der igennem bygget en forståelse op af vores bil.”


Kvalifikationsforsøg på HTTT Paul Ricard.
(Foto: Peugeot Media)

Det enlige 908 HDi FAP chassis 001, på plads ved den kommende Le Mans Series test på HTTT Paul Ricard, vil i øvrigt føre en anderledes bemaling, som i øvrigt stadig ikke er den officielle Le Mans bemaling. Yderligere tekniske udvikling, samt yderligere sponsorer kan føre ændringer med sig.

”Formålet med denne første offentlige testsession vil ikke være fart, eller at sætte konkurrenterne på plads”, fortæller teamchef Serge Saulnier. ”Vores mål vil være at finde os selv, og opnå vores delmål”

Med undtagelse af Jacques Villeneuve, vil hele Peugeot Sports 2007 lineup være på plads på Paul Ricard. Man kan så i sit stille sind undre sig over, hvad det mon er Jacques mener, er vigtigere end en LMS test for Peugeot. Godt nok har den tidligere Formel 1 verdensmester allerede tilbagelagt en betragtelig strækning i det nye oliefyr, men i endurance racing er holdningen og teamspirit lige så vigtig som bilens holdbarhed og fart. Er man i tvivl, kan man kontakte Tom Kristensen, der altid bruger meget tid på at bearbejde sine teamkammeraters attitude og ansvarsfølelse, så alle forstår deres rolle i teamet. Mig bekendt har Villeneuve ikke andet at lave end at pleje sin nye hustru, samt ikke mindst hype sin guitarspillende karriere.


Undervejs med 908 HDi FAP i en endurancetest.
(Foto: Peugeot Media)

908 HDi FAP kørere:
Team Peugeot Totals 2007 lineup består som bekendt af følgende profiler: Sébastien Bourdais, Marc Géné, Eric Hélary, Pedro Lamy, Nicolas Minassian og Stéphane Sarrazin. Bourdais og Lamy vil starte med at skiftes til at køre det enkelte 908 chassis på Paul Ricard, for at lære bilen at kende. Når alle kørere har tilbagelagt samme distance, vil man forme følgende crews, der er identisk med Le Mans kørerbesætningen:

Bil N°7 (race engineer : Christian Deltombe) Marc Géné/Nicolas Minassian/Jacques Villeneuve.

Bil N°8 (race engineer : Christophe Besse) Pedro Lamy/Stéphane Sarrazin/Sébastien Bourdais.


Aftenstemning på Le Castellet
(Foto: Peugeot Media)

Første løb for de to Peugeot 908 HDi FAP racere, vil være Le Mans Series debuten den 14.-15. april på Monza.

2007 program for Peugeot 908 HDI Fap:

DatoBaneSerie
14.-15. April MonzaLe Mans Series
5.- 6. Maj ValenciaLe Mans Series
2.-3. JuniLe Mans (Træning)Le Mans
16.-17. JuniLe Mans (Løb)Le Mans
30. juni- 01. JuliNürburgringLe Mans Series
18.-19. AugustSpa-FrancorchampsLe Mans Series
15.-16. SeptemberSilverstoneLe Mans Series
10.-11. NovemberInterlagosLe Mans Series

Aslak Vind


Læs mere om:
  • Peugeot Sport
  • Paul Ricard

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto