Le Mans   17/06/07

Le Mans 24-timer - 20. og 21. time
Le MansDe hårde timer er i gang - det er nu Le Mans afgøres.

Kl. 10.05 sætter Michael Vergers Barazi Epsilon nr 32 i muren ved start og mål, og ganske eftertryggeligt endda - de har store problemer med at få bilen fjernet igen.

Alle går lidt og tæller på knapper - kommer regnen eller kommer den ikke? I mellemtiden kører de på og holder tempoet oppe.

Seneste udfald er Saulnier Racings Courage LC75 der måtte køre i Pit med en ødelagt motor. Det levner nu 33 overlevende af de 54 startende.

Bortset fra det, er løbet lige nu inde i sin statiske fase, hvor feltet ligger på deres naturlige placeringer og kun uheld eller tekniske problemer kan nu ændre på rækkefølgen i feltet. Derfor kan løbet også synes lidt statisk, men tro mig - der er pres på, og omgangstiderne røber da også dette - Audi og Peugeot ligger og kører tider på omkring 3:30 som er et højt højt tempo på dette tidspunkt.

Samme gør sig gældende i GT1 klassen - de ligger og udveksler tider under 3:55 og man har lidt fornemmelsen af at den der blinker først, taber... Magnussen selv er ikke tilfreds, han mener at Corvetten har været lidt for langsom - men sådan har det været alle 3 år hvor Aston Martin har været med. Aston har altid været hurtigere, men lidt mere teknisk skrøbelig. Lad os se om det samme gør sig gældende i år.

Tomas Enge gør ihvertfald sit til at holde dampen oppe - han kører lige til grænsen hele tiden i nr. 007 og lægger meget pres på bilerne foran. Han er tæt ved at tage Casper Elgaards 3. plads og det er ikke meget Bouchut kan stille op mod hans angreb. Men Tomas Enge oversatser og må indkassere et spin i Indianapolis op over kurben, hvilket koster tid og et ekstra pitstop med en ødelagt splitter og et punkteret forhjul. Dermed er 3. pladsen i GT1 klassen foreløbigt fredet for Casper Elgaard.

Kl. 10.43 kommer Lars Erik Nielsen i Autorlando Porschen - givet et led i en strategi om at slutte løbet med Allan Simonsen i bilen, en strategi der vil kunne give dem en stærk afslutning med hurtige tider, og måske ad den vej hente en placering eller to.

Stillingen kl. 11 ser således ud:
LMP1:
1. Audi nr. 1 313 omgange
2. Peugeot nr. 7 308 omgange
3. Peugeot nr. 8 306 omgange
4. Pescarolo nr. 16 304 omgange
5. Rollcentre Racing nr. 18 295 omgange

LMP2:
1. Binnie MOtorsports nr. 31 280 omgange
2. Barazi Epsilon nr. 33 263 omgange
3. RML Lola nr. 25 251 omgange

GT1:
1. Aston Martin nr. 009 289 omgange
2. Corvette nr. 63 288 omgange
3. Aston Martin Larbre nr. 008 287 omgange
4. Aston Martin nr. 007 287 omgange
5. Oreca Saleen nr. 54 285 omgange

GT2:
1. Imsa Performance Porsche nr. 76 271 omgange
2. Risi Ferrari nr. 99 265 omgange
3. Autorlando Porsche nr 93 262 omgange
4. AF Corse Ferrari nr. 78 260 omgange
5. Team LNT Panoz nr. 258 omgange

LMP2-klassen er nu ved at ligne en total nedsmeltning. Der er 3 biler tilbage i klassen og de 3 der kører endnu har alle mere eller mindre store problemer.

Jacques Villeneuve lader til langt om længe at have fået lært hvordan en Peugeot 908 skal køres - han kører nu tider på omkring 3:31-32, hvilket er noget nær det hurtigste han har kørt i hele løbet. Er det mon Peugeot der begynder at skrue op for dampen nu for at se om de kan presse Audi?

Tomas Enges Aston nr. 007 har fået bremseproblemer - den er igen i pit og de arbejder med at udlufte bremsesystemet, så hans tur over gruset har vist kostet lidt mere end en punktering.

Casper Elgaard tager over i nr. 008 - han har nu en omgang over nr. 007, og en omgang op til Corvetten. Rygterne siger tung regn omkring kl. 13 - det kan blive nogle neglebidende sidste to timer.

Aston nr. 007 kommer igen i pit - kun 3 omgange efter han sidst var i pitten. Tomas Enge bliver erstattet af Johnny Herbert, og der arbejdes på bagenden af bilen.

Pescarolo nr. 16 har igen problemer. Kun 2 omgange efter et pitstop kommer den ind igen - tilsyneladende lidt problemer i forenden af bilen. De skifter næsen på bilen, og sender den ud igen.

Aston nr. 007 kører en omgang ud, rundt og ind igen med et problem der måske har med aircondition systemet at gøre. De roder rundt i bagagerummet på bilen hvor airconditionsystemet befinder sig, og må nu sætte en ny klap på.

Stillingen kl. 12 ser således ud:
LMP1:
1. Audi nr. 1 330 omgange
2. Peugeot nr. 7 324 omgange
3. Peugeot nr. 8 322 omgange
4. Pescarolo nr. 16 319 omgange
5. Rollcentre Racing nr. 18 309 omgange

LMP2:
1. Binnie Motorsports nr. 31 295 omgange
2. Barazi Epsilon nr. 33 272 omgange

GT1:
1. Aston Martin nr. 009 305 omgange
2. Corvette nr. 63 303 omgange
3. Aston Martin Larbre nr. 008 302 omgange
4. Aston Martin nr. 007 299 omgange
5. Oreca Saleen nr. 54 299 omgange

GT2:
1. Imsa Performance Porsche nr. 76 284 omgange
2. Risi Ferrari nr. 99 278 omgange
3. Autorlando Porsche nr 93 275 omgange
4. AF Corse Ferrari nr. 78 273 omgange
5. Team LNT Panoz nr. 272 omgange

Der er nu 31 biler tilbage i feltet - det er gået hårdt ud over LMP2-klassen den sidste times tid. RML Lolaen er blevet trukket ud og samme skæbne er overgået Barazi Epsilon Zytek nr. 32.

Samtidig må vi konstatere at vi ikke når at få en absolut distancerekord i år. Der er nu kørt lige godt 330 omgange, og med 3 timer tilbage når de ikke at køre de krævede 62 omgange.

Jesper Thomsen


Læs mere om:
  • Jan Magnussen
  • Tom Kristensen
  • Audi Sport Infineon Team Joest
  • Corvette Racing
  • 16/06/07 - Le Mans - Le Mans

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport