- på Ring Djurslands Rallycross bane I weekenden vendte Rallycross kørerne tilbage til Ring Djursland, efter næsten et kvart århundredes fravær, og der var fra banens side udført et kæmpe stykke arbejde for at dette 'comeback' skulle blive en succes. Folkene på Ring Djursland havde virkelig skabt en spændende bane, og det endda på ganske kort tid, så det var med stor spænding at de slap kørerne ud til en 50 minutters fri træning lørdag eftermiddag.
(Foto: Motorsporten.dk)
Banen bestod til fulde prøven, den holdt godt i underlaget, alle kørerne var tilfredse med den, og at dømme efter deres store smil når kørerne krøb ud af deres racere, så var den også ganske sjov at køre på.
Med lidt over halvdelen af de 1118 meter af banens strækning belagt med asfalt, så viste banen sig meget hurtig, men samtidig også med sikkerheden i top, så der var lagt op til en spændende søndag med Rallycross fra morgen til aften.
(Foto: Motorsporten.dk)
Søndagen startede med samlet tidtagning klokken 09:00, her gik de 55 kørere fordelt på fem klasser, virkelig til stålet og på nær en enkelt kører, kom alle ind med en tid på under et minut.
Ikke overraskende var det Klasse 4 kørerne der var hurtigst, blandt dem var top 3:
|
Pl. | # | Kører | Mærke | Tid |
|
1 | 19 | Morten Jespersen | Peugeot 206 WRC | 0:42,924 |
2 | 5 | Jacob Theil Hansen | Ford Escort | 0:45,191 |
3 | 20 | Bruno Hansen | Ford Puma | 0:45,774 |
|
Hurtigst i de øvrige klasser var:
Klasse 1: #121 - Michael Christensen
Klasse 2: #286 - Benny Lindbøg Hansen
Klasse 3: #393 - Troels Daarbak
Klasse 5: #509 - Ulrik Linnemann.
Klasse 3 - Børge Vinkler i Volvo 240. (Foto: Motorsporten.dk)
Efter tidtagningen blev startopstillingen til første heatrunde beregnet, og kørerne blev fordelt på de 11 heat som runden kom til at indeholde.
Igen her var det Klasse 4 kørere der var hurtigst, men blandt andet en 5 sekunders tidsstraf til Bruno Hansen gjorde top 10 til en noget blandet samling.
Bruno Hansen kom for tæt på keglerne, det kostede en 5 sekunders tidsstraf. (Foto: Motorsporten.dk)
Top 10 efter første heatrunde:
|
Pl. |
Kl. |
# |
Kører |
Mærke |
Tid |
|
1 | 4 | 19 | Morten Jespersen | Peugeot 206 WRC | 3:09,372 |
2 | 4 | 5 | Jacob Theil Hansen | Ford Escort | 3:14,471 |
3 | 3 | 393 | Trols Daarbak | Volvo S40 | 3:17,236 |
|
4 | 1 | 121 | Michael Christensen | Honda Civic | 3:20,654 |
5 | 4 | 20 | Bruno Hansen | Ford Puma | 3:21,429 |
6 | 2 | 286 | Benny Lindbøg Hansen | VW Golf | 3:22,143 |
|
7 | 1 | 124 | Rasmus Nielsen | Honda Civic | 3:22,834 |
8 | 3 | 342 | Peder T. Jensen | Volvo 240 | 3:24,987 |
9 | 1 | 165 | Kim Dall | Toyota Corolla | 3:26,034 |
|
10 | 2 | 240 | Camilla Andersen | Opel Astra | 3:29,611 |
|
Igen i den anden heat runde blev der, efter de 11 spændende og actionfyldte heat, byttet godt og grundigt rundt på kørerne i toppen af feltet, hvor top 10 kom til at se således ud:
|
Pl. |
Kl. |
# |
Kører |
Mærke |
Tid |
|
1 | 4 | 20 | Bruno Hansen | Ford Puma | 3:16,831 |
2 | 4 | 5 | Jacob Theil Hansen | Ford Escort | 3:17,329 |
3 | 3 | 393 | Trols Daarbak | Volvo S40 | 3:22,755 |
|
4 | 1 | 124 | Rasmus Nielsen | Honda Civic | 3:23,761 |
5 | 3 | 342 | Peder T. Jensen | Volvo 240 | 3:26,370 |
6 | 1 | 121 | Michael Christensen | Honda Civic | 3:28,215 |
|
7 | 1 | 165 | Kim Dall | Toyota Corolla | 3:28,442 |
8 | 2 | 286 | Benny Lindbøg Hansen | VW Golf | 3:29,029 |
9 | 1 | 151 | Jacob Schnoor | Peugeot 106 | 3:31,541 |
|
10 | 4 | 23 | Dennis Rømer | Fiat Coupe | 3:32,004 |
|
De fremmødte publikummer fik masser af spændende race at se i tredje heatrunde, hvor kørerne havde deres sidste chance for at forbedre deres tider inden de altafgørende finaler, igen blev der byttet rundt på placeringerne i toppen, hvor Jacob Theil Hansen denne gang viste sig temmelig suveræn med en tid der var over 11 sekunder hurtigere end nummer to, mens der kun var 0,02 sekund mellem nummer to og tre!
Troels Daarbak viste imponerende kørestil i hans baghjulstrukne(!) Volvo S40 - den rakte til en 3. plads i tredje heatrunde. (Foto: Motorsporten.dk)
|
Pl. |
Kl. |
# |
Kører |
Mærke |
Tid |
|
1 | 4 | 5 | Jacob Theil Hansen | Ford Puma | 3:09,000 |
2 | 1 | 121 | Michael Kristensen | Honda Civic | 3:20,032 |
3 | 4 | 23 | Dennis Rømer | Fiat Coupe | 3:20,052 |
|
4 | 3 | 393 | Troels Daarbak | Volvo S40 | 3:21,776 |
5 | 1 | 124 | Rasmus Nielsen | Honda Civic | 3:23,634 |
6 | 1 | 109 | Thomas Mark | VW Golf | 3:25,144 |
|
7 | 1 | 165 | Kim Dall | Toyota Corolla | 3:27,815 |
8 | 2 | 222 | Martin Wunderov | Opel Astra | 3:28,145 |
9 | 2 | 240 | Camilla Andersen | Opel Astra | 3:28,771 |
|
10 | 1 | 151 | Jacob Schnoor | Peugeot 106 | 3:30,094 |
|
Efter tredje heatrunde blev tiderne for de enkelte kørere lagt sammen, og ud fra disse samlede tider fandt man frem til hvilke kørere der skulle køre i hvilke af finalerne.
Her hvor det virkelig gjaldt æren, lagde kørerne sig endnu hårdede i selerne, så vi blev vidne til nogle tætte og spændende dueller på Ring Djurslands nye Rallycross bane.
(Foto: Motorsporten.dk)
Samtlige finaler skulle køres over 6 omgange, og der skulle køres ialt 11 finaler, her blev der bestemt ikke sparet på materiellet, der blev kæmpet bravt om pladserne til publikums store fornøjelse.
Resultaterne af A-finalerne:
Klasse 1:
|
Pl. | # | Kører | Mærke | Tid |
|
1 | 121 | Michael Christensen | Honda Civic | 4:46,496 |
2 | 124 | Rasmus Nielsen | Honda Civic | 4:47,693 |
3 | 151 | Jacob Schnoor | Peugeot 106 | 4:56,153 |
|
4 | 109 | Thomas Mark | VW Golf | 4:58,430 |
5 | 165 | Kim Dall | Toyota Corolla | 5:03,020 |
6 | 120 | Klaus Jespersen | Toyota Corolla | DNF |
|
Hurtigste omgang blev kørt af:
#121 Michael Christensen med tiden 0:43,665 = 92,175 km/t.
Klasse 1 - Kim Dall i sin Toyota Corolla. (Foto: Motorsporten.dk)
Klasse 2:
|
Pl. | # | Kører | Mærke | Tid |
|
1 | 286 | Benny Lindbøg Hansen | VW Golf | 4:53,571 |
2 | 222 | Martin Wunderov | Opel Astra | 4:54,056 |
3 | 240 | Camilla Andersen | Opel Astra | 5:05,857 |
|
4 | 223 | Jens Jørgensen | Fiat Tipo | 5:07,779 |
5 | 202 | Claus Christensen | Ford Escort | 5:16,142 |
6 | 242 | Bjørn K. Hansen | | DNF |
|
Hurtigste omgang blev kørt af:
#222 Martin Wunderov med tiden 0;44,939 = 89,561 km/t.
Klasse 3:
|
Pl. | # | Kører | Mærke | Tid |
|
1 | 393 | Troels Daarbak | Volvo S40 | 4:52,340 |
2 | 342 | Peder T. Jensen | Volvo 240 | 4:55,559 |
3 | 636 | Børge Vinkler | Volvo 240 | 4:57,196 |
|
4 | 380 | Thomas Thomsen | Opel Kadett | 5:02,667 |
5 | 300 | Benny Kristensen | Opel Manta | - 1 omg. |
|
Hurtigste omgang blev kørt af:
#393 Troels Daarbak med tiden 0:44,627 = 90,188 km/t.
Klasse 4:
Klasse 4 - Morten Jespersens Peugeot 206 WRC gav op i finalen. (Foto: Motorsporten.dk)
|
Pl. | # | Kører | Mærke | Tid |
|
1 | 5 | Jacob Theil Hansen | Ford Escort | 4:42,555 |
2 | 23 | Dennis Rømer | Fiat Coupe | 5:15,147 |
3 | 19 | Morten Jespersen | Peugeot 206 WRC | DNF |
|
Hurtigste omgang blev kørt af:
#19 Morten Jespersen med tiden 0:41,603 = 96,743 km/t.
Klasse 4 kørerne på podiet, øverst Jacob Teil Hansen, 2. pl. Dennis Rømer (tv.) og 3. pl. Morten Jespersen (th.). (Foto: Motorsporten.dk)
Klasse 5:
|
Pl. | # | Kører | Mærke | Tid |
|
1 | 509 | Ulrik Linnemann | Suzuki Swift | 5:07,915 |
2 | 527 | Rune Birkholt Staudt | Citroën Saxo | 5:09,288 |
3 | 507 | Karsten Olsen | Honda Civic | 5:10,920 |
|
4 | 541 | Peder Lindgaard Nielsen | Suzuki Swift | 5:17,515 |
5 | 520 | Jens Mikkelsen | Suzuki Swift | 5:25,103 |
6 | 501 | Ronnie Karlsson | Citroën AX | 5:37,569 |
|
Hurtigste omgang blev kørt af:
#527 Rune Birkholt Staudt med tiden 0:46,629 = 86,315 km/t. Læs mere om: Ring Djursland25/08/07 - Ring Djursland - Danish Endurance Championship |