Int. FF   09/11/07

Nordjysk rookie scorede topresultat
- ved VM i Formel Ford
Rookien Marco L. Sørensen fra Motorsport Nordjylland (MNJ) havde i første omgang fravalgt deltagelse i VM for Formel Ford 2007, som traditionen tro blev afviklet på den legendariske Brands Hatch-motorbane lidt sydøst for London i England.

Marco Racing havde dog fået konstruktiv hjælp fra teamets danske samarbejdspartnere: Lucas Racing / Elvin Nielsen Motorsport. Dette åbnede dørene for nordjydens deltagelse i et spektakulært udstillingsvindue blandt fremtidens kandidater til deltagelse i andre og skrappere single seater-serier.


Marco L. Sørensen prøvede kræfter med en tredje generations-racer på Brands Hatch.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- Jeg scorede DM-bronze i min rookiesæson, forklarer Marco L. Sørensen. - DM-serien blev i 2007 kørt med anden generations FF-racere, hvorimod VM i Formel Ford blev afviklet med tredje generations-grej. Jeg skulle derfor starte for britiske Fluid Motorsport Development i en Van Diemen-racer i nyeste 2007-specifikation.

Den lejede FF-racer havde kørt en fuld engelsk sæson med en japansk kører, som gennem hele 2007 havde klaget over understyring. Stor var derfor Fluid Motorsports overraskelse/anerkendelse, da Marco L. Sørensen derimod pointerede en dramatisk overstyring efter første testkørsel.


MNJ’eren kørte en klog og veldisponeret VM-finale i den lejede FF-racer.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- Ved understyring vil forenden af raceren tage magten over kørslen i svingene, fortsætter Marco L. Sørensen. - Ved overstyring vil bagenden derimod gerne bestemme, og en stor svinghastighed/-stabilitet er alfa og omega i en racing-serie, hvor motorydelsen stort set er identiske. Faktisk skal styringen være næsten neutral i tredje generations-raceren, idet motoren er centerplaceret.


Marco L. Sørensen blev andenbedste udlænding i VM-finalen for Formel Ford.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

MNJ’eren fik ikke en optimal kvalifikation, men scorede alligevel syvendehurtigste tid, og der var kun et tiendedels sekund forskel til andenpladsen i halvheatet.

- Kun de 28 skrappeste blandt de i alt 38 teams på startlisten var sikret adgang til selve VM-finalen, konstaterer Marco L. Sørensen. - Meget tydede derfor på, at jeg kunne kvalificere mig i TOP FEMTEN. Vi gik derfor videre med at fintune raceren til min kørestil under kvalifikationen og VM-semifinalen. Det gjaldt samtidig om at spare dækkene optimalt til finalen.


MNJ-teenageren følte sig godt hjemme på den kuperede motorbane i England.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Efter sammenlægningen af de 2 halvheats kvalificerede Marco L. Sørensen sig til en startplacering som nier i selve VM-finalen:
- VM-finalen blev desværre præget af store præstations-ambitioner blandt de 28 kørere. Dette bevirkede lidt flere afkørsler end normalt, og finalen blev desværre flaget af lidt over halvvejs. Dette var noget ærgerligt for mig, da jeg havde fundet den rette balance i raceren og samtidig sparet på dækkene til forbedring af niendepladsen.

VM-arrangementet er tidligere blevet vundet af danskerne: Jan Magnussen og Jason Watt, hvilket har sendt dem med katapultfart videre i motorsports-karrieren. Der blev dog også lagt grundigt mærke til Marco L. Sørensens præstation:
- Jeg blev andenbedste udenlandske chauffør, som ikke normalt har kørt på Brands Hatch. Samtidig er jeg godt tilfreds med at hoppe ned i en fremmed racer og fremvise pæne forbedringer hen over VM-weekenden. Samtidig skulle jeg tage bestik af springet fra anden til tredje generation, hvilket stiller andre krav til opsætningen, end jeg er vant til.


Marco L. Sørensen er klar til nye motorsports-udfordringer i 2008.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Den flotte VM-præstation bevirkede en endegyldig beslutning, at den nordjyske teenager i 2008-sæsonen skifter fra Formel Ford til en ny racing-serie. Marco L. Sørensen har allerede kørt nogle overbevisende tests, som cementerer en kommende debut med nye udfordringer.

Motorsport Nordjylland

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Marco L. Sørensen

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport